Gå til innhold
  • Bli medlem

skardstind


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei! vi er en gjeng på 8 stk. som skal til skardestind i sept. Det jeg lurte på er om noen har et forslag hvor vi kan lage camp? vi skal gå fra geitsetri. men hadde tenkt å gå opp fredag ettermiddag og campe nærmest mulig skardstind. noen forslag? innspill om turen tas imot med takk

Roar :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Først vil jeg si at dere har plukket ut en nydelig og mektig topp, en av de virkelige kremtopper i Jotunheimen.

Det er antakelig mulig å finne en teltplass i dalen før man kommer inn til Illåbreen. Det er imidlertid lite å spare på å slå opp en camp der inne, for man går ikke stort lenger enn en time fra Geitsetri før det kun blir stein og is. Dalsiden er ganske bratt, men en teltplass er det nok mulig å finne.

Ellers vil jeg fortelle at det har kommet mye snø på Skardstind, så jeg håper denne smelter bort igjen innen dere skal opp. Nå vet jo ikke jeg noe om deres forutsetninger. Mine er hva jeg vil kalle medium og jeg gikk greit opp på toppen under gode forhold i september for noen år siden. Men med nysnø hadde jeg nok fått problemer.

Jeg ønsker i hvert fall lykke til, og unner dere gleden av å stå ved varden på denne spenstige toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar. sier det er snø der oppe, er det noen som kan si litt om hva slags rute som da kan være lurt å ta? Og hvordan regnes toppen å klatre på under snøforhold.

Ellers så må jeg anbefale alle som har lyst til å ta traversen bjørneskaret over "bjørnungen" og til veslebjørn, etter vesle bjørn er det fint å rappellere ned på breen.

Roar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er i hvert fall at det er lettest å sikte omtrent rett mot toppen fra Illåbreen. Da jeg gikk der ønsket jeg å unngå hammeren som er mellom Dummhø og Skarstind. Jeg syntes også den ruta som går opp i skaret mellom Nåla og hovedtoppen så vrien ut. Derfor søkte jeg andre løsninger.

Jeg skal prøve å beskrive hvordan jeg gikk: Hvis du ser Skarstind fra nede i dalen ser du at mellom nåla og toppen er det veldig bratt å komme opp på ryggen. Men omtrent der hvor toppen ligger er det et stykke hvor det er mindre bratt. Det går flere slags renner oppover i fjellsiden.

Min rute begynte nede i dalen omtrent der hvor man er midt mellom hovedtoppen og nåla. Så begynte jeg å skrå oppover i retning toppunktet. Jeg holdt en slik kurs at jeg kom opp til dette bratte partiet jeg fortalte om. Istedenfor å prøve å gå opp der gikk jeg bortover mot venstre i løs ur. Det er likevel ok å ta seg frem her. Etterhvert fikk jeg rundet et hjørne, og kom over i en renne som skrånet oppover mot høyre. Jeg så til min store glede at denne renna var enkel å følge. Jeg kom da opp på ryggen ganske få meter sydøst for toppen. Veien videre til toppen var lett.

Fra toppen er det også meget lett å gå ryggen ned til nåla og opp på denne. Selve nåla kan se litt vrien ut på avstand, men bare gå bort til den, så vil dere se at det løser seg opp og går helt fint. Jeg returnerte tilbake til hovedtoppen og siktet greit nedover i dalen igjen.

Jeg fikk meg en overraskelse på denne turen fordi det gikk lettere enn jeg hadde fryktet. Hadde lest en del beskrivelser der folk anbefaler tau osv. Jeg er ikke spesielt tøff, men likevel gikk dette greit. Fordelen var at det var en godværsdag i midten av september, så alle rennene var frie for snø. Det er de nok nå også hvis bare nysnøen som er kommet smelter bort. Ulempen var at det var kaldt om natten så det hadde lagt seg endel is i skyggesidene jeg måtte passere. De ble derfor noe utsatt. Men dette medførte igrunnen ikke noen stor risiko, da det gikk an å finne små, trygge omveier.

Skarstind ser både utilnærmelig og vanskelig ut, men den er absolutt overkommelig. Hvis du klarer Østre Torfinnstind så klarer du Skarstind.

Etter min smak blir det nok for røft å gå alene der hvis det er snø, men det kan jo hende dere synes det er ok. Jeg vil i hvert fall anbefale å ta med et tau just in case. Men under tørre forhold trenger dere ikke noen form for sikring hvis dere finner den ruta jeg tok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk der ønsket jeg å unngå hammeren som er mellom Dummhø og Skarstind. Jeg syntes også den ruta som går opp i skaret mellom Nåla og hovedtoppen så vrien ut. Derfor søkte jeg andre løsninger.

Jeg gikk opp fra Dumhøi (over vesttoppen) og ned igjen via skardet mellom hovedtoppen og nåla. Dette var en fin sommerdag, og begge deler gikk greit. Men jeg vil ikke anbefale noen å gå der på nysnø :) Med mindre du er dreven på vinterklatring da.. Fra vest er det flere bratte hamre, og opp mot skardet ved nåla er det bratte svaberg.

Følg heller Tom's rute, den virker greiere.. :) Se forøvrig bilder og rutebeskrivelse fra paalvhttp://www.jotunheimen.info/skardstinden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Vi var to kamerater som teltet i Leirdalen i helgen, forøvrig en ypperlig teltplass fordi vi kunne ha bilen som vindfang når vi spiste.

Vi så på Skardstind, men droppet den pga mye nysnø. Var på Storjuvtind i stedet og der var forholdene at det var hard skare under 3cm snø. Vi hadde hverken isøks eller stegjern, men jeg ønsket meg ihvertfall en av delene når vi kløv oss oppover fjellsiden. Jeg regner med at det samme møter dere på Skardstind, og da blir det en tøff tur i bratt terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! vi er en gjeng på 8 stk. som skal til skardestind i sept. Det jeg lurte på er om noen har et forslag hvor vi kan lage camp? vi skal gå fra geitsetri. men hadde tenkt å gå opp fredag ettermiddag og campe nærmest mulig skardstind. noen forslag? innspill om turen tas imot med takk

Roar :)

Hei, dette kommer kanskje sent, men la gaa:

Var paa toppen ifjor helt i slutten av september, vi

hadde mye (opptil en meter) sne, men fant en meget

bra rute som er beskrevet paa min WEB side. Beste

"base camp" for denne ruten er oppaa Dumho saa naer

der ryggen mot Skardstind smalner av som mulig (der vi

slo leir) Ruten krever litt lett "klyving", men ikke bruk

av sikring/tau etc. Anbefales, er antagelig ikke mulig

aa finne en teknisk enklere rute.. God tur !!

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.