Gå til innhold
  • Bli medlem

Borgetindane i Haram


vidarda

Anbefalte innlegg

Annonse

Er det den ryggen som på kartet (1220-II Brattvåg, utgitt 1992) kalles Bergetinden ?

Ser ut som en flott rygg/egg på kartet. Erfaringsmessig er rygger av ukjent vanskelighetsgrad best å gå opp. Kanskje er den fin både opp og ned ? Kanskje det til og med går en sti der ?

Som du skjønner har jeg ikke noe kjennskap til denne ryggen, men jeg fikk et nytt turtips :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok det som på kartet heter Bergetinden ja. Hehe... bildet.... jeg ser hjem B)

Ut i fra bildet og sammenligning med kartet bør det være ei grei affære å gå langs den ryggen. Kan kanskje være luftig, men der bør ikke være vanskelige passasjer såvidt jeg kan se. Tar selvfølgelig forbehold :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en kikk på turkart Ålesund, utgitt i 2000. Der heter ryggen Borgetindane B)

Er enig med Svein at denne ryggen bør være grei å gå. Antagelig den fineste ruta både opp og ned på Urfjellet. Spørs hvordan skogen opp til ryggen er ? Uansett ikke noe langt parti. Rart om det ikke er sti, eller i det minste et tråkk over denne ryggen.

Sikkert fin som kveldstur i den lyse årstid, med sol fra nordvest :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg tatt turen over Borgetindane. Det var et par luftige partier, og et vel luftig parti med tilhørende klyving. Utsikten var upåklagelig til begge sider av tindane. Tindane ble besteget på vei opp til Ufjellet, og returen gikk om Ringstaddalen.

post-740-133474392535_thumb.jpg

post-740-133474392541_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
No har eg tatt turen over Borgetindane. Det var et par luftige partier, og et vel luftig parti med tilhørende klyving. Utsikten var upåklagelig til begge sider av tindane. Tindane ble besteget på vei opp til Ufjellet, og returen gikk om Ringstaddalen.

pb og meg planlegger en travers av Storfjellet, med mulig oppstigning via Borgetindane. Jeg regner med at vi bærer ski, og jeg har hund i sekken (dvs. dårligere balanse). Kan du utbrodere "luftige partier" og "klyving" litt nærmere?

Er det direkte utsatt eller bare luftig, og er klyvingen av den lettere vanskeligere sorten. Jeg vet det er subjektive oppfatninger, men la oss starte her :lol:

Arnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en bildeserie på iriss.no fra Hellandshornet m.fl. To bilder viser Borgetindane:

http://www.iriss.no/bildeseriesommar/hellandshornet/15.htm

http://www.iriss.no/bildeseriesommar/hellandshornet/16.htm

Lite snø der ute nå såg jeg i går fra Breivika, men det er kaldre i dag og bare 3 grader i lavlandet. OG det er MYE nedbør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite snø der ute nå såg jeg i går fra Breivika, men det er kaldre i dag og bare 3 grader i lavlandet. OG det er MYE nedbør :lol:

Tar en tur ut på Signalen i dag tenker jeg. Fint med dagslys selv om det regner.

Fredagskvelden gikk med til mørketravers (uten sti) over Blindheimsfjellet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger en bildeserie på iriss.no fra Hellandshornet m.fl. To bilder viser Borgetindane:

Noen "nye" bildeserier på Iriss ja. Turen Viddal-Stålbergneset ser ikke ut til å bli noen klassiker :wink:

Den billedrapporten gav meg forresten en "forferdelig" tanke...., du har ikke noen gode bilder mot Stålberghornet/-neset Svein ? :!:

Tindefjell egga som leder opp mot Blåskjerdingen ser også fin ut.

Er på "blokka" :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ Turen Viddal-Stålbergneset ser ikke ut til å bli noen klassiker :?

Den billedrapporten gav meg forresten en "forferdelig" tanke...., du har ikke noen gode bilder mot Stålberghornet/-neset Svein ? :P

Ja...... :wink: Kikket på et nå :wink: Skal "hente fram" detaljer i Photoshop og se nærmere på ryggen. Mailes :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke så mye klokere nå. At det er luftig er ikke noe problem. Men om det er utsatt, kan det være krøkkete med en tung og levende sekk.

Tindefjell egga som leder opp mot Blåskjerdingen ser også fin ut.

Der vi gikk ned (for å komme oss forbi klippa som vises på bildene) var det 2-2,5 meter ned til en hylle med 40-50 cm bredde. Det er mulig det finnes andre nedganger som gjør det enklere å komme seg ned. Legger ved et bilde som viser hvordan det ser ut fra klippekanten og nordover på vestsida. Sia det mangler personer på bildet er det vanskelig å få målestokk på terrenget.

post-740-133474410373_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har du skiftet domenenavn igjen nå, Arnt ;)

Hva om du flytter til Tromsø, da må du skifte navn nok engang! Hvorfor ikke velge norwaypeaks.com med engang? Med din horisontale og ikke minst vertikale rekkevidde (160.000 høydemetre per år) blir jo vestkysten fort altfor lite :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du skiftet domenenavn igjen nå, Arnt :D

Hva om du flytter til Tromsø, da må du skifte navn nok engang! Hvorfor ikke velge norwaypeaks.com med engang? Med din horisontale og ikke minst vertikale rekkevidde (160.000 høydemetre per år) blir jo vestkysten fort altfor lite :-)

Igjen? Har bare hatt hordafjell.com før.

Dersom jeg måtte flytte til en ny by i Norge, er nok Tromsø det foretrukne valget. Men i bakhodet ligger mørketida og snømengdene. En skal aldri si aldri, men jeg håper vel at jeg forblir på westcoast'en i overskuelig fremtid...

Vurderte notsodistantpeaks.com, men ... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderte notsodistantpeaks.com, men ... :D

Hehe... :-)

Distantpeaks.com er et knakende godt navn, ....fjerne himmelstrøk.... men også 'så nært så nært, men likevel så fjernt'....

OG westcoastpeaks.com er også et knakende godt navn, NESTEN hele Norge har vestkyst.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.