Gå til innhold
  • Bli medlem

søppelsykler på XXL?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg ser meg om etter sykkel til all-round bruk, transport og diverse turer. Prøver å gjøre et såkalt godt kjøp, men det er ikke lett å få en oversikt, det er så utrolig mange modeller og tilbud!

Noen har tipset meg om at jeg ikke bør gå under fire tusen kroner. Så ser jeg nå at XXL har en ”tøff offroadsykkel”, modell Iron Spokes, til 799 kroner. Jammen billig du, det er jo mindre enn tre-girs sykler kostet for 20 år siden! Tilsynelatende et utrolig tilbud, men magefølelsen min sier meg at dette sannsynligvis er det rene og skjære søppel...?

Men på den annen side, hvordan tør i såfall en såpass stor kjede som XXL risikere ryktet sitt på å selge søppelsykler? Hvor billig kan egentlig en normal brukssykkel bli, uten at det blir skrotkvalitet, hva mener dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Det var i fjor en del skriverier om nettopp sykler med latterlig kvalitet som selges over disk i ulike typer supermarkedbutikker som Biltema/Clas Ohlson/Smart Club. Det var til og med tilfeller der bremsehåndtak for for- og bakbrems hadde byttet side. Tror ikke XXL er like ille men ikke langt unna på den modellen du viser til. Eks. 24" hjul... Å skilte med shimano girsystem er ikke noe kvalitetsmål i seg selv. Kommer såklart mye bra derfra men også mye skit.

Egentlig ganske vanskelig for folk som ikke føler for å lese utstyrskataloger opp og ned å få et riktig bilde av gjennomgående kvalitet på en sykkel. Som kjent settes det ofte på et mye dyrere bakgir da dette fungerer som blikkfang for kjøpere. Vel så viktig er kvalitet på andre ting som hjulsett og krank. Her er det ofte vanskelig å orientere seg og lett å la seg kjøpe av en selger som sier at det er lagt vekt på bra utstyr hele veien. Selv mener jeg at skal en ha en sykkel som skal brukes mye både for daglig transport og til turer bør den nok ha en villedene pris på minst 5000.

Kjenner folk som har kjøpt rimeligere sykler som har fungert utmerket men slik er det med alt.

Tips. Få med deg en som har litt kjennskap eller hør innom et sted der de tilsynelatende har litt god kjennskap til det som selges (typisk ikke XXL).

Dersom en kommer over butikker som har igjen fjorårsmodeller kan en ofte gjøre et scoop. Ofte opptil 50%.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg vil bare videreformidle et råd jeg fikk om å satse på minimum Shimano LX som kvalitet på gir. Jeg tror det er bakre krans her som er det mest kritiske i girsystemet og ikke så mye fremre krans da denne er noe mer robust. Men, som ""GjestSykkel" også sier så er også krank og hjul viktig. Mitt inntrykk er at man må regne med å betale bort i mot 5000,- eller mer for å få en god og holdbar sykkel

Min bruk av sykkel er typisk frem og tilbake til jobb, på turveier i marka og i fjellet men i liten grad på stier. Jeg valgte derfor nok en gang en hybrid sykkel med store hjul og som triller lett. Jeg kom over en på G-sport som for meg virker som et godt kjøp. Prisen var kr 4990,- og etter noen ukers bruk har jeg ikke funnet noe galt å si, men er så langt positiv.

Sykkelen heter Diamant Commuter Throphy med følgende spec:

Navgir/krankgir/sjalter: XT/ CR318/Deore 27 gir.

Ramme: 7005 Tripple Butted Alu.

Gaffel: Suntour NRX 7500 L/O 63mm.

Krank: Truvativ 28/38/48.

Bremser: Promax V.

Felger: Alex Ace 18 CNC Eyelet.

Str: 18, 20, 22".

Men, det er som sagt et spørsmål om hva man føler er sitt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

At xxl tør selge sykler (799-kroners varianten) med så åpenbart undermåls kvalitet forundrer sikkert fler enn meg. Her handler det om å gamble med sitt rykte og sin troverdighet.

Når det er sagt, dersom du søker en sykkel til allround bruk, du nevner turer og diverse transport, ville jeg gått for en sykkel man kan ha glede av i flere år. Da er det lurt å styre unna billigsegmentet, som i tillegg til kjipe/dårlige komponenter ofte har høy vekt (17-20 kilo).

Gå til en forhandler som bare selger sykler, fortell om behovet ditt, si du har tenkt å bruke mellom seks og åtte tusen kroner, og spør hva de kan anbefale.

Med mindre du sykler stier og mye veldig dårlig grusvei vil du klare deg fint uten demper. Det vil si at du får en lettere og raskere sykkel til asfaltbruk.

(ps. mulig du synes åtte tusen er veldig mye penger, men jeg har tid dags dato ikke møtt en syklist som har angret på at de "kjøpte for dyr sykkel"!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

17 til 20 kilo synes jeg høres mye ut. Veier de virkelig det ?

Jeg hadde en Meridasykkel engang som kostet omtrent 3000 med LX gir og lite annet. Tror den veide omtrent 11, eller kanskje 12.

Hva man betaler for en sykkel bør jo ha en viss sammenheng med hva sykkelen skal brukes til. Mitt bestemte inntrykk etter noen år med billigsykkelsykling i Nordmarka er at jo lenger inn i marka man kommer jo billigere og eldre sykler har folk. De som har rådyre sykler humper stort sett rundt på Sognsvann hvor det er mest damer...

gjestepanda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt varierte erfaringer her.

Til vanlig bruk får du etter mitt syn i dag helt greie offroadsykler til 3,5-4 000 (veiledende 5-6000). dette var sykler som er sammenlignbare med det du for noen år siden måtte betale 5-7000 for. Sykler du relativt mye (men ikke konkurranse), er jeg enig med dem som anbefaler LX utsyr eller tilsvarende standard

Er jo enig i at en noe dyrere sykkel vil gi noe mere sykkelglede. Selv har jeg to, i tillegg til raceren, en "bruks/jobbsykkel" (nå 4000) og ett "rasedyr". Det hender faktisk rett som det er at jeg lar rasedyret stå og tar en tur på arbeidshesten (der jeg har valgt en noe mere oppreist kjørestilling). Hører også med til dem som stiller et stort spørsmålstegn ved behovet for demper. Synes selv uforholdsmessig mye av tråkket går i demperen (uten Lockout). Bruker du sykkelen vesentlig til vei, så vurder sykkel uten demper, - om du får kjøpt det ! Kjørte tidligere racer og var vant til direkte respons fra en stiv sykkel. Må nevnes at jeg skifter kjørestilling svært hyppig og at jeg også savner racerens muligheter her. Å stå og tråkke gir flott avveksling på raceren, men funker dårlig på offroaden.

knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

De med "dyre" sykler sykler lengst og mest... er min erfaring. Ikke bare langt inn i marka, men gjennom marka og tilbake. De som driver aktiv terrengsykling sykler ofte 7-8 mil pr. treningsøkt flere ganger i uken... ikke bare rundt Sognsvann. "Dyre" sykler er lettere enn billigere sykler, ikke nødvendigvis mer robust og holdbare. De beste slitesyklene finner du i prisklassen mellom kr 10.000,- og kr 20.000,- (veil. pris). Kan kjøpes rimeligere under høstsalget.

Shimano LX og XT er slitesterke og gode alternativer. Felgene bør også holde mål. Et XT bakgir koster ikke all verden, og brukes derfor ofte som "lokkemat" for å få solgt forholdsvis rimelige sykler. Det er viktig å se på totalpakken før man kjøper sykkel.

17 til 20 kilo synes jeg høres mye ut. Veier de virkelig det ?

Jeg hadde en Meridasykkel engang som kostet omtrent 3000 med LX gir og lite annet. Tror den veide omtrent 11, eller kanskje 12.

Hva man betaler for en sykkel bør jo ha en viss sammenheng med hva sykkelen skal brukes til. Mitt bestemte inntrykk etter noen år med billigsykkelsykling i Nordmarka er at jo lenger inn i marka man kommer jo billigere og eldre sykler har folk. De som har rådyre sykler humper stort sett rundt på Sognsvann hvor det er mest damer...

gjestepanda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.