Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinjerock 2012


nilshermann

Anbefalte innlegg

Annonse
Bra at fjellheimen får besøk (selv om det er den kjedelige delen) av andre enn bare Lars Monsen-wannabes (rar type å etterligne, men men). Så lenge man kjører bil, tog eller buss til fjells har man ingenting man skulle sagt.

"Liker"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rockefestival på Eidsbugarden er relativt billig for arrangørene og det gir mynt i kassen til bl.a. Fondsbu og DNT.

Jeg skal på ingen måte nekte på at musikken er hovedessensen i Vinjerock, men den alene er i mindre grad hva som trekker vårt publikum til fjells. Mange av de samme bandene kan oppleves i den enkelte besøkendes nabolag gjennom hele sommeren...

Du har ellers selvfølgelig rett i at Vinjerock bidrar til økt omsetning for Fondsbu (men det er ikke dermed sagt at det gir nevneverdig avkastning, siden bemanningen må mangedobles). Festivalen bidrar nok også noe indirekte for DNT gjennom tilfang av flere medlemmer til foreningen, siden vi gir rabatt til DNT-medlemmer ved kjøp av billetter. Utover det tjener DNT fint lite på Vinjerock i kroner og øre.

Du tar derimot grundig feil når du tror at det å lage en slik festival inne på Eidsbugarden er billig. Tvert imot har Vinjerock kostnader for infrastruktur og logistikk som ligger omtrent på det dobbelt av jevnstore og sammenlignbare arrangement. Det koster enormt mye tid, krefter og penger å organisere et slikt arrangement utenfor alfarvei - men det er også prisen å betale for å lage en unik festival som folk ønsker å besøke.

Hvem som kan regnes som fjellentusiaster er vel en personlig definisjonssak. Spør du meg er to tredeler av vårt publikum i stor grad entusiaster for fjell og friluftsliv før de kommer, og mange av de resterende blir det etter å ha deltatt.

Setter herved strek for debatten oss i mellom, men svarer gjerne på konkrete spørsmål i forbindelse med arrangementet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Det er som alltid ganske underholdende å lese hva dere som har fasiten på det meste her i verden vet om hva som foregår under Vinjerock, og hvilke intensjoner som ligger bak - både fra arrangørens og samarbeidspartnernes side...

Kjære Brage, jeg innser at du er av typen som ikke vil høre på så mange andre enn deg selv i denne saken - men de skuddene du fyrer av havner i en helt annen fjellkjede. Jeg skal ikke bruke tiden på å gjenta meg selv her, men jeg skal med glede gjenta invitasjonen jeg alltid gir til slike som deg: Ta en tur til fjells når vi er i gang så skal vi vise deg hva det handler om. Også skal du få hilse på de 3000 fjellfriskusene som deltar. 9 av 10 av de bruker tida på Vinjerock til korte og lange fjellturer, ved siden av alt det andre som foregår.

Kritiser oss gjerne, men gjør det på bakgrunn av reelle fakta og erfaringer. Godt nyttår :P

Du nedvurderer andres erfaringer, og overser det faktum at det er mange som etter å ha opplevd støyen og teltopphopningen disse dagene ikke orker tanken på å oppleve dette en gang til. Dermed er din "invitasjon" rett og slett ubehagelig.

Det verste med hele greia er at slitasjen ved arrangmentet har gjort at enda flere varige inngrep i naturen har blitt nødvendig. Dermed er det altså heller ikke nok å holde seg unna: påvirkningen på området består hele året :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste med hele greia er at slitasjen ved arrangmentet har gjort at enda flere varige inngrep i naturen har blitt nødvendig.

You're getting it wrong. Arbeidet som ble gjort på Eidsbugarden i fjor sommer berørte kun arealer som tidligere i aller høyeste grad var berørt. Den største jobben ble gjort på et areal ned mot vannet som i gamle tider var tennisbane (!), og som ble fyllingsplass når parkeringsplassene ble bygget tidlig på 90-tallet. Nå er arealet ryddet, drenert og sådd opp. Ellers bygget vi opp sammenraste varder på utsiktspunkter, la steinheller rundt Vinjestøga (på et areal vi ikke skal ha æren for slitasjen på), og jobbet med den allerede godt opparbeida parkeringsplassen.

PS: Om du har vært der før, opplevd det og ikke likt det må du for all del ikke ta invitasjonen min personlig. Den går kun til de som kritiserer uten å ha erfart hva som foregår. Det er naturligvis helt legitimt å mislike et arrangement som Vinjerock, men jeg synes det er greit at kritikerne får muligheten til å kritisere ut fra erfaringer og fakta fremfor synsing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.