Gå til innhold
  • Bli medlem

Torfinnstind-Kvitvardstind traversen


coni

Anbefalte innlegg

Etter mye møkkavær endelig en finværsdag. Fredag, 9.9: Helge, min midt-ukers-fjellkamerat, og jeg på tur igjen. Vi tok båten inn til Torfinnsbu, eller egentlig Langedalen (siden kaia ligger under vann) og startet retning Torfinnstind ved 11 tida (ikke akkurat noe alpestart). Veien opp til Østre er ikke lett å finne, selv om man har vært på toppen flere ganger før. Men vi klarte oss tilfeldigvis rimelig greit og litt før halv to sto vi på hovedtoppen. Etter å ha gått traversen i den andre retningen for noen år tilbake skulle vi nå sette i gang med øst-vest-traversen. Eggen var tørr og vanskelighetene begrenset til 4 rappeller. Kl 3 sto vi på Vestre og konkluderte at det var masse tid å fortsette traversen. Det ble mye steirur videre, noe som førte til at jeg ble litt lei. Derfor krysset jeg til venstre på den ganske så avsmeltende breen sør for Kvitskardstind.

 

Denne breen sliter fælt men er i hvert fall fortsatt i livet mens breen på østsida av Kvitvardstind er nesten borte (i forhold til kartet). Oppe på Kvitvardstind ble vi møtt av vinterlige forhold. Mens hele Torfinnstindområde var knusetørt lo det en del cm nysnø i nordhellingene under Kvitvardstind. Men eggen ned til skaret er såpass enkel at det ikke ble noe problem. Vi bestemte oss heldigvis å droppe fortsettelsen over Mesmogtind. I stedet gikk vi ned breen til Svartedalen. Neon spennende sprekker gjorde det til en artig opplevelse. Returen gjennom Svartedalen tok sid tid, men den fine kveldsstemningen holdt motivasjonen oppe. Noen hyggelige jegere på Nybue som inviterte oss til øl og brødskiver (tusen takk!!) var en kjempefin avslutning på en fantastisk høsttur.

post-83-133474766311_thumb.jpg

post-83-133474766318_thumb.jpg

post-83-133474766323_thumb.jpg

post-83-133474766328_thumb.jpg

post-83-133474766333_thumb.jpg

post-83-133474766338_thumb.jpg

post-83-133474766347_thumb.jpg

post-83-133474766353_thumb.jpg

post-83-133474766365_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hey - bilde av meg der jo! :)

Ser ut som dere hadde en fantastisk tur. Det hadde vi også. Ble Leirungskampen - Leirungskalven på oss. Brukte litt tid der oppe så var ikke nede ved teltet igjen før nitiden og da hadde vel dere passert

Takk for sjokolade! 8)

Hilsen Hanne og Helle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.