Gå til innhold
  • Bli medlem

Storsylen


CKmobster

Anbefalte innlegg

Planlegger å "bestige" Storsylen om 2 uker. Vi skal base ut fra Nedalshytta. Og lurer dermed litt på hvordan trasseen er. Først og fremst valg av sko, fungerer det med joggesko, eller bør vi gå for fjellsko, evt. hikingsko??

All informasjon og tips for denne turen taes imot med STOR takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk korte fjellsko. (Kan bruke hikingsko inn til syltjønna hvis det er tørt) Du behøver god støtte når du skal opp og ned. Når du har trasket inn til Syltjønna fra Nedalshytta kommer du til "veggen" 700 høydemeter stort sett rett opp.

Ha med godt med vann når du begynner ferden opp. Minst 1,5l pr pers. Spessielt hvis det er varmt. Jeg var på toppen for noen år siden og da var det 25 pluss.

Jeg tenker også og ta toppen i uke 30.

God Tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da er toppen besteget. Gikk inn til Syltjønna på Fredag og slo leir på sørsiden av vannet. Det regnet og blåste godt, så da vi lå der hørtes det ut som at noen skulle rive bort teltet og noen andre sto med hageslangen :)

Dagen derpå var det oppholds. Gressområde som vi hadde satt opp teltet minte nå mere om ei myr enn gress, men teltbunn holdte teltet tørt. Var fortsatt noe regn og sikten var vel ikke mye lengre enn 30-40m. Men til tross for litt rufsete vær, bestemte jeg og kameraten min å kle oss og starte turen. Vi lot alt av opp pakning ligge t teltet og tok kun med oss litt snacks (sognemorr) og flaske med drikke. Sikten ble bedre etter hvert som vi nærmet oss foten av fjellet. Kameraten min kom opp til 1200moh før han kjente at kroppen sa "Stopp" og bestemte seg for at han ikke skulle utfordre kroppen mere enn nødvendig, i fare for å ikke komme seg ned igjen. Rundt 13-1400moh so lettet været og jeg kunne lette på antrekket, altså av med regnklær. Resten av turen opp gikk greit, siden makkeren hadde kapitulert for fjellet, så kunne jeg gå i eget tempo hele veien opp. Desverre lå skydekket på 1650moh, så når jeg sto på toppen, var det dårlig sikt igjen.

Men nå har jeg vært der, og tror ikke det blir så lenge til neste gang. Har flere venner som ønsker å prøve seg på fjellet og ønsker da å ha meg med som "kjentmann"

For de som ikke har vært på Sylan, så anbefales område på det sterkeste. Det var lagt ut planker over alle våte partiene mellom Nedalshytta og opp til Syltjønna, så kom fram tørrskodd (sett bort fra fukt fra regnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droppet fiskestanga på denne turen. Men den blir med på neste runde. Noen som vet om det faktisk er fisk ute i Syltjønna??

Ja det er det. Men jeg husker ikke om det var ørret eller røye. Ligger jo på 1000 moh så tipper at det er røye, men kan ikke garantere.

Jeg tenkte egentlig og natte over der og fiske og ta storsylen med det samme.

http://www.fjellogfiske.no/linkesider/turbeskrivelser/2010/storsylen/storsylen.asp

http://midtnorsknatur.no/nb-NO/Sylan.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.