Gå til innhold
  • Bli medlem

Åsnes Ingstad med Cobra R4 75mm En god allrounder? Eller må jeg ha to par ski?


Anbefalte innlegg

Hei jeg har kjøpt meg et par Åsnes Helge Ingstad fjellski (Mål: 84 - 62 - 74 mm ,lengde 210cm ) med Cobra R4 75mm bindinger, disse er i utgangspunktet for å bruke på ekspedisjoner. Skal i nær fremtid på noen langturer på Nordkalotten og Svalbard.

Det jeg lurer på er om jeg også kan bruke de på toppturer med mye pudder, eller bør jeg kjøpe et par breiere ski med samme binding til å bruke på toppturer. Traktene jeg tenker på da er lofoten og lynzalpene

Personlig mener jeg at jeg kan bruke skiene (Ingstad) greit over alt, men læreren min mener at det ikke fins noen gode allrounder ski.

Så hva mener dere fjellfolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cobra R4 er en telemark kjørebinding (med knekk som passer til toppturer) og ikke en fjellskibinding, den vil derfor ikke passe til den bruken du beskriver. Bindingen du skal ha er Voile 3-pin cable som har både 3-pin hull og kabel. Da har du ikke på kabelen når du går slik at du ikke får motstand i bindingen og derfor går mer effektivt og behagelig. På nedturer monterer du kabelen og har en binding som tilsvarer R4 i kjøreegenskaper. Mtp. ekspedisjoner har denne bindingen den fordelen at den har dobbelt festesystem slik at om enten kabelen eller tåfestet ryker har du det andre som backup.

For å svare på om skien er egnet må jeg vite litt mer om hva du legger i toppturer: er det kun å gå opp og skrive seg i boka for å så berge seg ned, eller er nedkjøringen en viktig del av turen (frikjøring)?

Om du skal frikjøre på nedturene er nok Ingstad ikke skien, da burde du heller ha Storetind som har karbonmatet trekjerne som gjør at den har god stivhet og kantgrep. Telemarkjøring på nedturene krever selvfølgelig og egnede sko (Scarpa T4 er min anbefaling til dette oppsettet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg bruker Cobra R4 på en to ukers tur, kommer jeg til slite? Hvis det bare blir litt tungt, går det bra det blir jo litt ekstra trening!

Eller bør jeg virkelig bytte til Voile 3-pin Cable?

Når det gjelder toppturer så er det ikke for å skrive i noe bok, mer for naturopplevelsen og å frikjøre ned. Jeg syns egentlig det er morsomt å gå oppover fordi da må man jobbe litt. Skoene jeg har er forøvrig Crispi Sydpolen.

Så da bør jeg kjøpte Voile 3 pin cable, demontere Cobra bindingene fra Ingstad skia og så sette på Voile 3-pin cable bindingene.

Og i tillegg kjøpe egne toppturski og så montere på Cobra bindingene på de nye topptur skia og i tillegg kjøpe sko til toppturskia, eller funker Crispi Sydpolen til toppturer med telemarskjøring nedover?

Så jeg må da kjøpe inn nye bindinger, ski og sko hvis jeg vil ha det helt optimalt. Hele poenget var at jeg prøver å ha et utstyr jeg kan bruke overalt!

Hvis jeg bare bruker det utstyret jeg har, vil jeg få store problemer?

Takk for svar forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok viste ikke at du hadde utstyret fra før. Det endrer situasjonen noe.

Cobra R4 er og blir en kjørebinding. Den er ment for å bruke i alpinbakker og toppturer der du går rett opp og kjører ned (typisk det du gjør i Lofoten og Lyngen). Den er derfor stiv, tung og har høy oppbygningsplate. Dette gjør uegnet for å gå bortover med. Det er en binding du monterer på alpinski/randoneski og bruker 3+ spenners telemerk-plastsko i. Det går fint å gå bortover med den om ikke har noe i mot å slite en god del ekstra (og da tenker jeg ikke bare at det blir ekstra tungt ettersom stivheten gjør at teknikken din blir mindre optimal og dette kan slite sko og føtter). Det er derfor en komplett mismatch å montere den på en fjellski og bruke den sammen med fjellskistøvler siden skia og støvlene ikke utnytter kjøreegenskapene til bindingen og bindingen ødelegger bortoveregenskapene til skia og støvlene. 2 Ukesturen vil gå greit med Cobraen, men vil være atskillig lettere med 3-pin, det blir ekstra trening som du sier :)

Voile 3-pin vil derimot være en perfekt match til skoa og skia dine mtp. nedoveregenskaper og samtidig gjøre bortover og oppoverturene langt lettere. Du kan bruke Cobraen, men du vil ikke vinne noe i kjøreegenskaper ved det og samtidig miste mye i bortoveregenskaper, så om du ser deg råa til å bytte ville jeg gjort det. Merk dog at dette ikke er noe frikjøringutstyr. Fjellskistøvler og fjellski vil ikke gi i nærheten av de samme kjøreegenskapene som frikjøringski og støvler. Til turene dine i Lofoten og Lyngen ville jeg absolutt anbefalt noe langt kraftigere slik at du kan nyte nedkjøringene langt mer.

Jeg har selv en støvel, ski og bindingkombinasjon som er så nært utstyr du kan bruke overalt som jeg mener du kan komme. Det er Åsnes Storetind, Scarpa T4 og Voile 3-pin cable. Storetind er en toppturski som har smørelomme. Den har egenskapene til en brei fjellski bortover, samtidig som den har egenskapene til en god randoneski nedover. Scarpa T4 er en lav og myk plastsko med touringfunksjon (laver og mykere enn de fleste plastsko). Siden det er en plastsko så er den stiv der den skal være stiv og myk der den skal bøyes, kontra en lærsko som er for stiv der den skal være myk og for myk der den skal være stiv. Touringfunksjonen gjør slik at du kan låse ankelleddet i skoen ved nedkjøring og la det være løst ved gåing. T4 skoene mine er langt mer behagelig å gå med enn fjellskiskoene mine av lær, samtidig som de har kjøreegenskaper av en helt annen dimensjon enn alt av lærsko (selv lærsko beregnet kun på nedkjøringen). Voile 3-pin passer perfekt sammen med skoene og skiene mtp. kjøreegenskaper samtidig som den gir bortoveregenskapene til en 3-pin binding.

Denne ski, støvel og bindingskombinasjonen er super på fjellturer, til jakt og til toppturer som har lang anmarsj (spesielt om du skal over flate partier). Men kjøreegenskapene lider en del. De funker veldig bra i alpinbakker og hard skare. De funker bra i løs snø så lenge det er jevn snø. Så snart det blir skiftende snø går du på trynet. De fungere ikke bra på gjennomslagføre, de hjelper deg ikke mye med ujevnheter i terrenget og tuppene dykker ved hard kjøring. Jeg har selv ekte frikjøringski (100mm+ i midje, 4-spenners støvler og NTN binding) i tillegg som jeg bruker når anmarsjen ikke er alt for lang og slike ski gjør nedkjøringen mye artigere (og oppturen mye tyngre).

Med det utstyret du allerede har vil min anbefaling være å bytte Cobraen med Voile-3pin slik at du får noen supre fjellski som du i tillegg vil kunne kjøre trygt og greit på ned fra en topp med. Viss du i tillegg vil ha det virkelig moro med nedkjøringene i Lyngen og Lofoten så skaffer du deg noen greie frikjøringski og telemarsko som du bruker sammen med Cobraen. Du kan finne mye billig og bra brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla har nå ihvertfall bestilt meg den 3 pin cable du snakket om, så får jeg se om jeg kjøper meg egne pudderski, men tviler. Det viktigste for meg er naturopplevelsen, er ikke sånn super fanatisk av pudder og slikt.

Det blir vel ikke problemer at jeg alt har motnert cobran på skia når jeg skal sette på 3 pin cable'en, med tanke på hull i skia og slikt?

takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.