Gå til innhold
  • Bli medlem

8 eller 9 fots telskop stang?


tiurn

Anbefalte innlegg

Annonse

Haspelstang? Se på kastevektene deres. Burde være litt forskjellige, men ikke nødvendigvis. Vi på generelt basis si at den kortere stanga vil ha en litt stivere aksjon, dvs den lengre vil du kunne spenne opp litt bedre for å få kastet lengre. Iallefall er det min erfaring med 2-delte haspelstenger. Sikkert mye av det samme med teleskopstenger. Min preferanse er lengre stenger for normalt lette sluker i 6-18g, og de kortere/stivere stengene til slukvekter 12-25g. Som du ser er det en overlapping her, så det er gjerne allroundstenger med performancen forankret på ett eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får både korte og lange stenger for både tunge og lette kastevekter. Hva du bør velge kommer an på det fiske du skal drive med og selvsagt hva du liker. Riktig kastevekt er viktigere enn lengda!

Ei lengre stang kaster gjerne litt lengre, men forskjellen på 8 og 9 fot vil være ganske så liten.

Ei lang stang kan være bedre å kjøre fisk på ettersom du får mer kontroll og lettere kan styre fisken unna hindringer. Samme hvis du fisker med sluk der det er planter, stein etc i vannet, ei lang stang gjør det lettere å styre sluken unna. Fisker du med mark og søkke i elv gir ei lang stang bedre kontroll. Skal du fiske med flue og dupp er ei lang stang absolutt å anbefale.

Ei kortere stang er en stor fordel der det er trangt. F.eks der skogen står tett. Også en fordel når du fisker fra båt. Og en fordel når du skal håve fisken. Gjerne kortere enn 8 fot også.

Hva du skal bruke stanga til avgjør altså om du bør velge lang eller kort.

Skal jeg anbefale noe ville jeg sett etter ei vanlig flerdelt stang heller enn teleskop! Bedre aksjon og generellt mer solid! Men du får da teleskopstenger som funker også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler de som er negative til teleskopstenger å prøve Exage STC-serien til Shimano. De er alt annet enn stive og kjedelige å kjøre fisk på hvertfall. Lang kork/endebutt gir lange kast og stengene er ganske så snertne også - transportlengde 38 cm med plass til snella i transporttuben. Skulle jeg valgt mellom Exage teleskop og 4/5-delt Beastmaster, hadde jeg halt klart gått for teleskopstanga. Gå for 9 fot samme hvilken stang du kjøper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Bestilte en stang i går kveld, gikk for en shimano exage stc 8 fots. Utfra meninger her angrer jeg på at jeg ikke gikk for en 9 fots. Bør jeg bytte den eller er ikke foskjellene så store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.