Gå til innhold
  • Bli medlem

Maudekollen og Klokksegga


Svein

Anbefalte innlegg

Noen som har gått denne ryggen langs sørsida av Langseterdalen?

Ut fra kartet bør det være enkelt å gå opp på Maudekollen fra Litlevatnet(702) i Langseterdalen. Samme fra mer østlig retning, opp fra Storevatnet(735). Stemmer dette?

Noen som vet hvordan det er å gå vestover Klokksegga?

Hvordan det er å gå østover mot Jenteskard. Er det greit å ta seg ned i Langseterdalen fra Jenteskard?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slenger inn noen ord i påvente av at noen som har gått der gir lyd fra seg.

Du har vel fått meg deg det som står om disse toppene i Fotturboka, Svein.

Tilhører forøvrig den delen som er lagt på nettet http://www.iriss.no/fotturar/hjorundfjord/urke.htm

Om noen har fulgt i Slingsbys fotspor fra Jenteskard til Slogen hører jeg gjerne noen ord om det også, selv om skildringa i Slingsby-boka er interessant nok.

Har en først kommet til Jenteskard er det vel like greit å ta returen over Slogen, eller hva ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel fått meg deg det som står om disse toppene i Fotturboka, Svein.

Ja. På et par bilder jeg har syns jeg ryggen(-e) mellom Jenteskard og Klokksegga ser veldig enkle ut. Så: noen som kan si noe mer om disse "luftige" passasjene som skal være der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

var på maudekollen og kloksegga i fjor sommer. kombinerte det med retur frå slogen til parkeringsplassen i langsæterdalen. eg skrå berre frå isvatnet og oppover mot ryggen vest for jenteskaret. ryggen vidare er problemfri, lett og fint. aust for toppen på klokksegga braut eg meg ned lia igjen til parkeringsplassen, bratt og skogkledt til tider, men går greit.

Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså direkte fra parkeringsplassen og opp mot Klokksegga er en grei oppgang til dei vestligste delene av denne ryggen (Klokksegga). Småskog e me vant til...

Ka med dei luftige passasjane som skal finnes mellom Jenteskard og Maudekollen?? såg du nokke til dei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja du skal komme deg greitt opp på kloksegga frå langseterdalen... men gå no ein 5-600 meter oppover dalen før du skråa opp lia. mot jenteskaret veit eg ikkje. det var heller ikkje i mine tankar og sjekke den gangen dessverre. hadde det vore i dag hadde det gjerne blitt sidan galskapen har auka på betrakteleg siste året. e no snart ikkje ei tue eller egg som ikkje ska utforskast so virka so vi slite med same sjukdomen.

ein anna tur som du kan vurdere på nordsida av dalen. gå frå haukåssætra nordover og vidare inn i grøtdalen. etter kvart går du bratt opp på haukåsryggen 1136. vidare herifrå er det ei egg nordaustover mot vestlege vellesæterhorn 1476. var der tidleg i haust med tau og vurderte gå der men etter litt synfaring i småregn bestemte vi å la det ligge og gjekk nedigjen i dalen og rundt breen og opp på 1476. turen vart betydelig lenger ja. området i grøtdalen var noke av det mest bedritne eg har gått på sommarstid. lausmasse og sva om ein annan. var der på ski for nokre år sidan og det er å foretrekke. men tur frå haukåsryggen mot vellesæterhornet er interessant, klatreutstyr nødvendig.

har du forresten lister over 1000 meterstoppar på sunnmøre? er ei liste i boka tindelandet sunnmørsalpane men den er forferdelig ufullstendig. har no rota rundt ein del og har ei formeining om kva som er men litt usikker i sykkylvenområdet der eg har ein del igjen.

ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ein anna tur som du kan vurdere på nordsida av dalen. gå frå haukåssætra nordover og vidare inn i grøtdalen. etter kvart går du bratt opp på haukåsryggen 1136. vidare herifrå er det ei egg nordaustover mot vestlege vellesæterhorn 1476. var der tidleg i haust med tau og vurderte gå der men etter litt synfaring i småregn bestemte vi å la det ligge og gjekk nedigjen i dalen og rundt breen og opp på 1476. turen vart betydelig lenger ja. området i grøtdalen var noke av det mest bedritne eg har gått på sommarstid. lausmasse og sva om ein annan. var der på ski for nokre år sidan og det er å foretrekke. men tur frå haukåsryggen mot vellesæterhornet er interessant, klatreutstyr nødvendig.

Har du noko formeining om korleis det er å ta seg fram direkte frå Haukåssætra og opp på Haukåsryggen ? Tett skog ? I så fall slepp ein dette området du nemner i Grøtdalen.

Kjenner du til SV-ryggen o/ punkt 1295 og vidare til Geithornet ? Vil tru at dette også er ein interessant tur.

Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg var med på denne turen. Det går an å komme opp på Haukåsryggen fra setra, og jeg tror ikke det er noe særlig værre der enn i Grøtdalen. Det ser litt grapsete ut der også, men er nok fullt mulig. Eggen videre mot Vestlege Velleseterhornet krever klatring, men jeg tror den kan være morsom hvis du har med litt mer utstyr enn det vi hadde med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Jeg var med på denne turen. Det går an å komme opp på Haukåsryggen fra setra, og jeg tror ikke det er noe særlig værre der enn i Grøtdalen. Det ser litt grapsete ut der også, men er nok fullt mulig. Eggen videre mot Vestlege Velleseterhornet krever klatring, men jeg tror den kan være morsom hvis du har med litt mer utstyr enn det vi hadde med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

e no snart ikkje ei tue eller egg som ikkje ska utforskast so virka so vi slite med same sjukdomen.

He,he....ja.

har du forresten lister over 1000 meterstoppar på sunnmøre? er ei liste i boka tindelandet sunnmørsalpane men den er forferdelig ufullstendig. har no rota rundt ein del og har ei formeining om kva som er men litt usikker i sykkylvenområdet der eg har ein del igjen.

ove

Har god oversikt over østsida av Hjørundfjorden....

1000m-topper på sunnmøre.....det blei ei laaaang liste. Jeg har ca. 250 kandidater bare i Sunnmørsalpane (så langt). Men lista blir stadig lenger.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god oversikt over østsida av Hjørundfjorden....

1000m-topper på sunnmøre.....det blei ei laaaang liste. Jeg har ca. 250 kandidater bare i Sunnmørsalpane (så langt). Men lista blir stadig lenger.......

Har du da satt ei eksakt grense når det gjelder primærfaktor, eller er det brukt andre kriterier som utseende, besøksverdi m.m. i tillegg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primærfaktor er ikke tema.....F.eks Ljøsadalstinden vil jeg tippe har pf=0

At toppen har et navn er vektlagt.

At den på kart er angitt med høyde er vektlagt.

Utseende teller ja....samme besøksverdi....egentlig ikke noe faste kriterier.

Eks.vis toppen på egga NV for ystevasshornet er foreløpig ikke med på lista...men den blir tilføyd om ikke lenge..... :)

Den har absolutt utseende....

Ang området vi diskuterer:

Haukåsryggen er ikke med, kanskje den burde. Ser ikke ut som en topp på kartet.

1295 vest for Geithornet er heller ikke med. Tenkte å vente med denne til jeg hadde fått sett nærmere på den, fra Maudekollen-Klokksegga eller fra Velleseterhorn-området. Besøk dit blir det helt sikkert en eller annen gang. Kanskje med en travers øst til Geithornet................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 meter er ei grense som utelukker en del fine topper.

Kan f.eks. nevne Straumshornet og Liadalsnipa.

Synspunkter ?

Enig i det, men skal man ha en liste må man sette grensa et sted, og tusen meter er en grei høyde. Vi går jo opp på alle topper likevel.

Jeg og livsnytar har en liste. Den nærmer seg snart 400 topper over tusen meter i Sunnmørsalpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steik for ein fantastisk iver det er her om dette. stor idrett. angåande primærfaktor so ligge det for meg langt baki haudet ein plass men legge lite vekt på det. har ikkje tenkt å begynne med laservaterprosjekt osv. som du nevner finst det fine fjell om ein ikkje skal gå etter pf.. kan feks nevne nessethornet i hjørundfjorden.. muleg det har 4-5 meter.

ellers er det veldig mange flotte toppar som ikkje står på kart eller i bøker. feks søre skjeringstind på viddal. denne er definitivt ein topp med pf minst 30 m. at toppen/fjellet har eit namn er for meg nok i denne sammenheng.

kva har vi rekna som sunnmørsalpane då? kolåshalvøya og rånahalvøya. fjella vest for dalsfjorden sør til nordfjordgrensa. vidare langs denne austover til hornindal og hellesylt. lista blir lenger og lenger. men klart ein kan no gå på rubbel og bit og føre opp det ein vil under 1000 og.

ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi liste, ca. 250, innbefatter også noen under 1000m. Liadalsnipa, Straumshornet, Straumsheimshornet, Klovetinden for å nevne noen flotte. Tror ikke jeg har mer enn ca. 10stk under 1000m. Molaupsåta har jeg ikke med, men den bør vel kanskje være med :evil:

Hva er Sunnmørsalpane......Dere har definert det veldig vidt. Det er i alle fall sikkert. Jeg har ikke tatt med fjellene vest for Voldsfjorden. Mener at skiboka fra Iriss tar med disse. Jeg har heller ikke tatt med fjellene rundt Strandadalen og Hellesylt. Sør for Hjørundfjorden har jeg tatt med rundt Norangsdalen, rundt Tussavatnet og sør for Skjåstaddalen til fylkesgrensa.

En ting er i alle fall sikkert: Hjørundfjorden er sentrum for Sunnmørsalpane :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Herlig debatt!

Trudde det var kun Livsnytar, ozzi og eg som var så tullete på toppturar utanfor Jotunheimen vertfall.

Å vi har da lister på Nordmøre også, vi profilerer oss bare ikke så sterkt som 2000m-samlerne:-)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi liste, ca. 250, innbefatter også noen under 1000m. Liadalsnipa, Straumshornet, Straumsheimshornet, Klovetinden for å nevne noen flotte. Tror ikke jeg har mer enn ca. 10stk under 1000m. Molaupsåta har jeg ikke med, men den bør vel kanskje være med :)

Har du tatt med den østlige av "Hammarsettindane". Den vi kalte 14'metern, til ære for de ivrige 2000-metersamlerne her på forumet ? :wink:

Forøvrig lager jeg lista mi etterhvert som jeg er på en topp for første gang, den inneholder foreløpig topper fra 100 meter (Kjerrberget, kommunetopp i Sola) og oppover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legotoppen er med :D

Så du har altså ikke "Austlige Hammarsettind" med ? Har tatt toppen med p.g.a. følgende: Fin utsikt, kjekk liten varde, synlig på kartet og fint vær ;)

Selvfølgelig har jeg med både Legotoppen og Sfinxen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har altså ikke "Austlige Hammarsettind" med ? Har tatt toppen med p.g.a. følgende: Fin utsikt, kjekk liten varde, synlig på kartet og fint vær ;)

Østryggen var en fin oppgang. Tror ikke jeg strekker meg så langt å kalle det en topp, selv om der var mange positive faktorer. Det kan fort bli en alt for lang liste. Mellom Gimsdalstinden og Urfjellet er der sikkert en 7-8-10 bedre kandidater med god pf og utfordrende adkomst. Sånn er det på mange rygger/egger: Baklidalen, Molaupsegga, Tungremtindane, Brunstadatindane for å nevne noen få på østsida av Hjørundfjorden. Vest for er det sannsynligvis flest...puh, måtte man leve lenge.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.