Gå til innhold
  • Bli medlem

SOG kniver


Gjest 79gr

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen erfaringer med SOG kiver. Vurder en SOG Seal Team 2K.

Skal skaffe meg en stor kniv til alt-mulig-bruk.

Vet om folk som anbefaler SOG, men skulle gjerne hørt noen andres synspunkt også.

Er det noen som har hatt egne erfaringer med SOG eller andre typer kniver i samme sjanger er det bare å si fra.

Hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en Gov-Tac, Trident II, Spec-Elite I og en powerlock fra SOG. Kvaliteten er god den(bortsett fra powerlock'en), men jeg vil påstå at de store "fixed blade" knivene til SOG er fullblods militærkniver. Egner seg best til.. og drepe :) De store knivene er svært tykke og egner seg dårlig til normal bruk etter min mening. En slik kniv faller på en måte mellom to stoler. Du kan hugge ved med den, men den er ikke særlig god til det. Du kan også gjøre opp fisk og spikke tre med den, men den er ikke særlig god til det heller..

Trident II kniven min er litt kortere enn den du nevner og den er 6mm tykk... Den er så og si ubrukelig til annet enn og stikke i noen.. eller nei.. den er faktisk ubrukelig til det og, da micarta håndtaket er svært glatt. Skummelt :-) Fin utstillingskniv dog.

De er flinke til og lage foldekniver syns jeg da. Arc Lock er gode greier. Svært lik Benchmade's AXIS lås. Kan åpne den manuelt på under et halvt sekund

Powerlocken (v1) ble jeg skuffet over. Eneste som jeg syns var bra, var tangen. Og har man bruk for en god tang, så kjøper man en tang, ikke et multiverktøy.. Leatherman Charge TTi derimot.. den gir jeg ikke fra meg.

Jeg har ikke så bred erfaring på mange forskjellige knivmerker, men jeg kan jo litt. Du kan se på Rat Cutlery sine modeller. Det er populære og gode kniver å blir ofte anbefalt. De har også en såkalt "No Questions Asked Warranty" så om du ødelegger den, så sender du den bare inn og får en ny. Finnes i flere lengder.

Nå vet ikke jeg hvor mye du kan om ståltyper, men Rat Knives er i 1095 karbonstål som krever vedlikehold for og ikke ruste. Du bør ikke dyppe den i saltvann og legge den i slira, for og si det sånn. Bør kanskje vurdere noen annet om du skal være i nærheten av saltvann. Evt. bruke Tuf-cloth produkter for å beskytte mot rust.

Du kan spare mye på og kjøpe fra usa. Trident kniven har jeg sett i Norge til ca 3000kr.. Ganske dyrt for en så ubrukelig kniv :) Betalte vel 800 fra usa tror jeg. Hadde den bare vært halvparten så tykk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.