Gå til innhold
  • Bli medlem

Eg elskar Sotra


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei folkens!

Eg har hatt fleire helger på Sotra i vår- fantastiske helger! Er det ikkje deilig å kjenne klirringa frå krimskramsen på hoftene? Kileklatring er absolutt det beste som finst. Eg skjønar ikkje kvifor ikkje fleire forelskar seg i denne forma for klatring? Eg klatra i Jesusveggen for nokre år sidan, og vart på den måten heilfrelst :D (det er liksom ein obligatorisk intro til Sotra).

Som jente er eg litt opptatt av å få med fleire jenter. Vil eg klatre på kiler, må eg alltid ty til kompisar. Nokre som har teoriar på årsaker til dette? Og korleis skal me få med jentene??! Kjærasten min meiner det ikkje finst noko meir sexy enn ei jente som ledar på kiler :) Kan hende ein kan bruke det som lokkemiddel?

Eg har eigentleg ikkje noko formål med dette innlegget, anna enn som eit lite lukkerop over kor deilig det er å vere menneske når ein kan klatre på Sotra!

Liafjell rular :)

Tora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg der, Tora... Sotra har mye å by på! :D

Har bare vært utover et par turer i år (foreløpig). Klatret på kiler begge gangene, og det var en herlig opplevelse. Venter på den nye klatreføreren for Bergen, mulig de har fått den ut i butikkene nå. Da blir det mange flere turer til Liafjell :)

Flere jenter burde klatre, men de fleste har liksom ikke den store interessen for slikt. "Farlig" gutteting; de går heller på café i byn enn å klatre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Håper at klatring blir mer for jentene etterhvert ja! Maser mye på de jeg kjenner i hvertfall. Det som er mest trist er at de selfølgelig alltid har kjærester :lol:

Fleste gutter mener de selv som kjønn er de beste klatrerne. Men jeg syns tvert i mot. En gutt vil alltid bruke mer styrke/energi for å gå opp en rute i forhold til enn jente. De er som regel mer smidige, og flinkere på teknikk. Så muskelarbeid blir ikke så stor faktor for at de skal klare gå opp. Akkurat det syns jeg det står mer respekt av enn å puste og pese opp. Er bedre stil rett og slett.

Har sett jenter gå 8+, og 9- ruter på Damtjern, og sett gutter gå de samme. Da kan man fort begynne å lure på for hvilket kjønn klatring egentlig "er" for. For det blir som å se en katt smyge seg oppover, i forhold til en klønete muskelklomp som vi gutta kan se ut som.

Fakta: Norgesmesteren vår klarer maks 3 til 4 oppheisninger. Da er det snakk om at ballanse og teknikk er noe denne jenta kan. Gutter benytter seg av mer muskelarbeid, og ja går hardere ruter. Men det er kun snakk om tid før noe skjer. Jenter har rom for å bli bedre, i tillegg er det mange fler gutter enn jenter som klatrer... Foreløpig!

Ellers så er kjæresten din heldig med ei jente som klatrer på kiler. Bare det å se ei jente som klatrer er jo sexy nok, men en på kiler kan jo bli en fare for sikkerheten! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort de samme observasjoner som BED her... Klatrejenter har en mye bedre teknikk enn de fleste av gutta, og det kan være en ren nytelse å se på :wink: Men på den andre siden; tenk hvor langt gutta kunne komme hvis de hadde lært seg den samme teknikken...

Så to sånne klatrejenter i Fantofthallen i vinter. Jeg og en kompis jobbet fælt med enkelte ruter, og så kom disse to og nærmest fløy til topps. Smidige bevegelser og utnyttet den minste struktur i veggen. Jeg slet meg opp ei overhengsrute på ren styrke, og var helt kake etterpå. Like etter klatret den ene jenta opp 4 ganger etter hverandre, men falt riktignok på femte runde... Har en mistanke om at disse to trente for NM ellerno :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Pleide å gå Sveitsereggen som starten på utesesongen hele peroden jeg studerte i Bergen. Når jeg var blitt litt mere varm i trøya senere på sesongen bekreftet jeg dette ved å psyke meg opp til å gå lensmannen (?).

Vil tilbake (på Lensmannen - men denne gangen med kamkiler) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.