Gå til innhold
  • Bli medlem

ssbn

Aktiv medlem
  • Innlegg

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

4 Neutral

Om ssbn

  1. Hei! Det finnes en offisiell måte å finne de nasjonale sykkelrutene på: 1: Gå til www.vegkart.no 2: Zoom til området du vil være i 3: I søkeboksen oppe til høyre der det står "Skriv inn objekttype eller søkeområde" søker du opp "Sykkelrute, tur/fritid" Dette er direkte innsyn i vegvesenets database (nvdb), så her vil du også kunne trykke på ruten og se om den f.eks er skiltet. Du kan også filtrere og sortere osv hvis du liker sånt. Da kan du f.eks filtrere så du bare ser rute 5 og ikke andre ruter som måtte være i kartbildet ditt. Vegkart.no er ikke nyttig til planlegging, men et godt utgangspunkt for å se hvor rutene går. For bedre kart til å planlegge turen kan jeg anbefale f.eks www.opencyclemap.org, som også viser de nasjonale rutene i norge + eurovelo-nettverket. Jeg har også syklet nasjonal rute 5 fra Kongsberg til Geilo, den er skiltet, men jeg måtte frem med telefonen et par ganger for å sjekke om jeg var på rett vei. Det er stort sett veldig rolige veier og en fornøyelse å sykle! Her i Norge er det generelt lurt å følge veier som heter "østsidevegen" eller "vestsidevegen", da vet du at hovedvegen er på den andre siden av elven. Oppover Numedalen er det dette rute 5 gjør. Det er noen veldig bratte bakker (nordover fra Veggli og nordover fra Rødberg), men slikt bygger bare karakter og lårmuskler. Selv bruker jeg tjenesten www.ridewithgps.com (10 dollar i måneden) til å lage ruter som jeg deretter legger inn i min Lezyne gps som er laget for sykling og har veldig lang batterilevetid. Da kan jeg konsentrere meg om å sykle og se på naturen, og jeg har kost meg med navigasjonen på forhånd fremfor å få den som en usikkerhetsfaktor underveis. Hvis du syns det blir for mye styr kommer du veldig langt med et normalt papirkart som du tegner inn en rute på på forhånd, gjerne supplert med en liten jukselapp over kryss du skal høyre/venstre i :). God tur! Husk at en plan bare er en plan, den kan alltid endres underveis.
  2. Underburn er vel når det brenner inni en stillebrenner? Med mindre jeg misforstår her, skal det godt gjøres å få noen form for underburn i en omnifuel (uten silencer ja) 🙂. Det kan selvsagt være mye annet enn drivstoffet som gjør dette, først og fremst min subjektive opplevelse av hva som "ser varmt ut".
  3. Dette høres ut som samme type lukt jeg snakker om. Sur og råtten på en måte. Det med lagringsmiljø kan kanskje spille en rolle, men vanlig bensin tåler vel det meste av lagringsforhold? Miljøbensin skal være fri for tilsetningsstoffer, mens f.eks jetfuel tilsettes en del sopp- og bakteriedrepende midler. Kan det rett og slett være en "infeksjon" i bensinen som får den til å lukte så vondt? Nå ser det mer og mer ut som luktproblemet er noe man kan være uheldig med, kanskje uavhengig av merke? Det er i alle fall en bekreftelse på at circle k-bensinen ikke er dårlig på generell basis, tusen takk for det! :)
  4. Ja, dette har vært på full guffe. Det er vanskelig med hukommelse: Det kommer sikkert ikke noe godt ut av at jeg sitter i teltet, stirrer på primusen og tenker "Men i alle dager, den pleier da ikke å SE så varm ut!" Jeg har ambisjoner om å gjøre en skikkelig sammenligning mot parafin, gass og annen alkylatbensin (med bilder), det KAN jo være at dette med temperatur er mest i mitt eget hode. Om jeg får tid til dette de neste månedene er en annen sak. Uansett, basert på lukt alene ville jeg styrt unna denne bensinen, også med tanke på hva jeg eventuelt puster inn ved fyring. Med mindre det finnes andre som har brukt denne og har bedre erfaringer?
  5. Etter å ha gått tom for den gamle alkylatbensinen til Statoil (grønn kanne), kjøpte jeg den nye fra Circle K på blå kanne - fortsatt merket som 4t gressklipperbensin uten oljetilsetning. Jeg kan ha vært uheldig med akkurat denne kannen, men det virker rett og slett som om Circle K-fuelen er mye dårligere enn den gamle Statoilbensinen. Det mest merkbare er at den lukter mye "skitnere", nesten som gammel oljetilsatt motorsagbensin, og mer uren lukt enn f.eks blyfri 95. Bensinen brenner for så vidt helt rent og fint i min Omnifuel, men jeg mistenker at den brenner en del varmere enn Omnifuel egentlig tåler. Brennerhodet begynte å bli bulkete etter å ha brent ca 1 liter av denne bensinen, og flammesprederen og toppen av brennerhodet blir såpass intenst rødglødende at jeg blir smått bekymret. Dette skjer uten kjele på primusen. Hvis jeg husker rett ble det godt og varmt med den gamle bensinen også, bare ikke fullt så voldsomt. Spiller hukommelsen min meg et puss her, eller blir Omnifuel alltid såpass varm? Er det noen andre som har prøvd denne bensinen og har lignende (eller ikke lignende) erfaringer? Jeg har for tiden gått over til tennvæske, siden den har mye mildere lukt og brenner med kaldere flamme, men det ville vært fint å vite om jeg må avskrive Circle K-bensinen totalt eller bare har vært uheldig her. p.s: Dette er mitt første innlegg på forumet - tilgi meg om jeg har tråkket i en eller annen salat.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.