Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en målsetning om å reise på en halvlang tur i Tafjordfjella i 2027. Frem til da ønsker jeg å øve på å bli trygg på ski i fjell. 
I min ungdom gikk jeg sporadisk på ski og testet både snøhule og telting på vinteren. Jeg telter fortsatt året rundt og har grei erfaring med selve det å sove i telt på vinteren. Om en ikke på det aller kaldeste, og kanskje ikke over forlengede perioder. Likevel føler jeg meg trygg og kompetent på alt fra ly, til kompass og kart, telt og primusbruk i telt. 

Hvor det skorter mest er på skiferdighetene. Hvilke ski. Hvilke sko. Telemark, Rando, Langrenn? Det er så mange ulike anbefalinger på alt mulig fra  backcountry til rando og noen rare mellomting som er verken eller. Kort sagt; det er mye informasjon og svært sprikende meninger. For en som har akkurat nok langrennskikompetanse til å beholde statsborgerskapet er det vanskelig å vite hva som er rett. 

Ruta jeg ønsker å gå er Pyttbua - Torsbu - Veltdalshytta - Billingen (eller direkte Billingen uten å stikke innom Veltdalshytta, avhengig av hvordan det går) For en slik tur er det etter det jeg kan se aktuelt med både pulk og sekk, avhengig av om det skal teltes eller soves i hytte. 

Jeg testet langrenn tidligere i vinter og synes det skal lite nedkjøringer for at jeg føler meg utrygg. Derfor vil jeg ha noe mer stabilt.
Foreløpig forskning har pekt meg ut til Åsnes Rabb med Rottefella Xplore, Alfa sko. 

Hva tenker mer erfarne skigåere om en novises inntog til fjellet? Hvilket utstyr vil gi behagelige bortoveretapper og kontrollerte nedstigninger?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.