Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har begynt kikke på truger, og ser det er stor prisforskjell bland ulike modeller/merker. Jeg har ikke nok erfaring med hverken praktisk bruk eller hva man bør tenke på når man skal kjøpe truger, så jeg håper noen har noen innspill.

Tiltenkt bruk på fjellet og for å komme seg opp på fjellet om vinteren? Er det noen som eventuelt har et merke eller modell de er fornøyd med til lignende bruk? 

På forhånd takk for svar og straks godt nytt, år!

Endret av Bokhylla
Skrivefeil
  • Bokhylla endret tittelen til Truger- hva er greit å vektlegge?
Annonse
Skrevet

Jeg vektlegger å kjøpe et annerkjent merke. Har selv knekt en billigtruge uti skauen i dyp snø og med tung sekk. Det var ikke så morsomt så derfra ble det kvalitet.  Tubbs og Atlas er produsenter som jeg har god erfaring med.  Har nå Tubbs Mountaineer 36. 

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte Tubbs Flex Mtn 24 for et par uker siden. Dette er mine første truger og har så langt kun brukt de en gang, så er ikke sånn at jeg oser av erfaring.

Jeg trengte en forsikring på årests siste fjellrypejakt i bratte vestlandsfjell da jeg var usikker på føret. Viste seg at det var nok av snø og trugene kom på allerede når jeg gikk ut av bilen. Mine kriterier var hovedsakling at trugene måtte ha solid feste i bratt og glatt terreng da det er noe ubehagelig med å tryne med ladd hagle. En annen tanke var at de ikke burde være for lange siden jeg var usikker på snødybde og kom til å gå i omrdåder med mye steinur.

Alt i alt er jeg fornøyd med mitt impulskjøp, jeg overlevde turen og vinterfjellet er mer tilgjengelig enn før. Jeg likte veldig godt hælløfteren og hadde solid grep uansett hvor jeg gikk. Minus er at de bråker en del.

Skal dog sies at jeg angrer litt på at jeg ikke gikk for VRT 29", da 24" ble litt i korteste laget ved dypere snø. Mulig 29" også ville blitt for lite og at man må opp i 36" som Krankman nevner. Hvor mye du og eventuell sekk veier har jo en stor betydning her. Ideelt sett burde jeg nok hatt to par truger tror jeg..

Kan kanskje være verdt å leie noen via finn før du kjøper.

Endret av Urd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.