Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sådan av nysgjerrighet. hvor tykk/ tynn er isen, når den er sådan på sprekkegrense?? jeg er stort sett livredd, når jeg går på is! 

Elgen

Skrevet
elgen skrev (3 timer siden):

Sådan av nysgjerrighet. hvor tykk/ tynn er isen, når den er sådan på sprekkegrense??

Ca 4 cm 

formelen for hva isen bærer er istykkelsen i annen gange med 5. (god stålis slik som her tåler litt mere, og du får 5varsel):

• En langsgående sprekk
  • Kråke fot
  • Sprekker ut på sidene
  • Ringer foran på kråkefoten
  • Ringer på siden 

Så da er det veldig viktig å kunne sette ned begge skøytene for å snu og farten betyr også noe. 

Feilen mange gjør er at de står på begge skøytene når de er usikre, da går du fra å «kontroll» til gå gjennom relativt raskt. Men med å gå på ei skøyte har du marginer 😇

Men dette må øves på.🤗

dvs 4x4x5 =80 k

Men er den 4.2 cm blir det 88 kg

Ved 5 cm blir det 125 kg (Forsvarets grense)

NVE sitt krav er 10 cm for farbar is og da er vi på 500 kg. 

Skrevet
Memento mori skrev (2 timer siden):

Ca 4 cm 

formelen for hva isen bærer er istykkelsen i annen gange med 5. (god stålis slik som her tåler litt mere, og du får 5varsel):

• En langsgående sprekk
  • Kråke fot
  • Sprekker ut på sidene
  • Ringer foran på kråkefoten
  • Ringer på siden 

Så da er det veldig viktig å kunne sette ned begge skøytene for å snu og farten betyr også noe. 

Feilen mange gjør er at de står på begge skøytene når de er usikre, da går du fra å «kontroll» til gå gjennom relativt raskt. Men med å gå på ei skøyte har du marginer 😇

Men dette må øves på.🤗

dvs 4x4x5 =80 k

Men er den 4.2 cm blir det 88 kg

Ved 5 cm blir det 125 kg (Forsvarets grense)

NVE sitt krav er 10 cm for farbar is og da er vi på 500 kg. 

Her er mye god kunnskap 👏🏻 Anbefalingene som kommer når isen er trygg er jo bunnsolide, men det som overrasker meg mest er hvor lite is som faktisk kan bære. Jeg har vært på en del overflate redning, hvor vi må løpe ut til folk som er gått gjennom isen, eller i et råk. Jeg blir like overrasket hver gang. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.