Jorwi Skrevet 16. november 2025 Skrevet 16. november 2025 Heisann! Har en Nordic Cab pulk og har sett at det er mulig å få et hundedrag til den. Men det viser seg at det er vanskelig å finne nå, og i tillegg ser det ut som at de gikk de konkurs for ikke så lenge siden. Noen her som har erfaring med Nordic cab og hundedrag? Eventuelt noen som har funnet en måte å bruke Fjellpulken hundedrag på Nordic cab sin pulk? Kanskje det er mulig å få festet Fjellpulken sine dragfester på Nordic cab'en?
Bikkjelisa Skrevet mandag kl 12:14 Skrevet mandag kl 12:14 (endret) Hei! Jeg har brukt Nordic cab med hundedrag. Synes ikke løsningen er noe god, hovedsakelig fordi dragene presser nedover, siden caben "vipper/balanserer" på skiene (eller hjulene om sommeren). Det gjør det veldig lite ergonomisk for hunden, som får en veldig belastning nedover over skuldrene i tillegg til den "vanlige" horisontale trekkbelastningen. Jeg prøvde mange seler og justerte i alle bauger og kanter, men ble aldri komfortabel med den rare belastningen på hunden. Uansett hvordan jeg justerte selene så havnet trekkpunktet langt ned på brystet og albuene kom i veien og bare rot . Lekte med tanken på pulk-drag, men fant ut at det umulig vil fungere. På en vanlig pulk har du ikke den samme belastningen nedover, da pulken ikke vipper fremover slik som caben gjør. Så draget "svever" mer over hunden og trekkpunktet blir høyere. Så jeg vil tro at om du klarer å feste vanlig pulkdrag (som jeg tror er veldig vanskelig), så vil de ikke tåle belastingen nedover og knekke eller bli bøyd. Vet ikke om jeg klarte å forklare dette så bra 😕 Men min løsning ble å feste draget i meg selv og hundene foran meg igjen. Fungerte godt nok, men hvis jeg skulle valgt på nytt ville jeg hatt vanlig pulk! Endret mandag kl 12:15 av Bikkjelisa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå