Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Har i det siste begynt å tilbringe mer tid utendørs, og har innsett at jeg ønsker å kjøpe meg en kniv.

Så da gjenoppliver jeg det eldgamle temaet: finnes det en kniv som funker godt nok til, om ikke alle, så de fleste formål?

Jeg ønsker helst å kjøpe kun 1 kniv dersom mulig, som kan brukes til sløying av fisk, vomming av småvilt, flise ved til bålet, og nok kutte opp litt ingredienser til maten. Jeg ønsker også at den skal vare lenge, og tåle mye bruk.

Etter å ha sett @tshansen sin video om Helle Nordlys, så lener jeg mot at kanskje denne kan funke til mine formål. Grunnen til at jeg også tenker spesifikt Helle, er at jeg får 20% rabatt hos Helle.

Lurer jeg meg selv om jeg tenker at jeg kan slippe unna med 1 kniv? Ender jeg opp med en kniv som funker middelmådig til det meste, istedenfor 2-3 kniver som funker ypperlig til sine oppgaver? Hva tenker dere? Og om dere tenker man kan slippe unna med 1 kniv: hvilken?

Endret av jonatan
Ytterligere informasjon
Annonse
Skrevet

Du ender selvfølgelig opp med noe som er middelmådig til det meste, den kniven er ikke spesielt godt formet til å sløye fisk med og den er heller ikke i overkant bra formet til matlaging. Til spikking fungerer den greit men jeg ville nå ha gått for noe med et skaft som ikke blir så glatt. 

Forøvrig, du sier 20% men er det en gang en god rabatt? Jeg kjenner ikke Helle spesifikt men mener å huske jeg har sett mye dypere rabatter på produktene deres enn som så. 

Skrevet (endret)

Selvfølgelig kan du klare deg med en kniv. For 99% så duger det. For den 1% som nerder så «må» man ha et arsenal av kniver for en tur i skogen 😂

Nå er vi en generasjon av rike, snobbete nordmenn som kan ta oss råd til det, men våre besteforeldre og deres foreldre hadde sikkert bare en tollekniv i beltet de brukte til alt.

Om den Helle kniven er «the one» vil jeg ikke uttale meg om for jeg har ingen erfaring med den, men generelt så er Helle kniver av bra kvalitet.

Mora også har gode kniver som funker til alt.

Noen sier middelmådig.. nei. Mer enn det. Kanskje ikke det optimale for absolutt alt, men mer en middelmådig og mer enn godt nok.

Selv har jeg i år brukt en Helle Gaupe til absolutt alt utenfor heimen. Alt du nevner: sløye fisk, slakte vilt, fyre bål, lage pølsepinner, kutte tau m.m

Endret av GrendelRaptor8
Skrevet

Helle lager fine kniver, absolutt. Min favoritt er Nying, men den er for kort til å være "alt-i-ett". Er ikke så godt bevandret i utvalget de har i dag, alt jeg har av "skikkelige" kniver er 20+ år gamle.

Men altså, én kniv til alt? Da foretrekker jeg noe jeg har råd til å miste eller ødelegge uten å gå konkurs, noe a la Mora 2000.

Skrevet
jonatan skrev (2 timer siden):

Etter å ha sett @tshansen sin video om Helle Nordlys, så lener jeg mot at kanskje denne kan funke til mine formål. Grunnen til at jeg også tenker spesifikt Helle, er at jeg får 20% rabatt hos Helle.

Ikke se deg blind på prosenter! Særlig nå i disse "Black Friday" tider er det mange butikker som setter opp prisene, for deretter å kunne tilby prosent-rabatt osv. Sammenling priser i kroner, sjekk med søk hos prisjakt.no samt med Google på produsent+modell.  Helle sin Temagami er en god allround kniv, den får du både i rustfritt og kabonstål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.