Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke fjellski anbefaler dere til lengre turer?

Jeg har hatt flere pa med fischer E99 tour xtralite. Generellt har jeg vært veldig fornøyd med dem, særlig kortfelle-ordningen

I vår hadde jeg en lengre skitur med pulk og telt, der jeg i lengre perioder var 50 km fra nærmeste vei. Da er det viktig å kunne stole på skiene, som skal holde meg flytende på den tidvis råtne vårsnøen. Etter ca ei uke merket jeg at stålkantene hadde knukket flere plasser og at de begynnte å grave seg ned i snøen, 90 grader ut fra ski-sålen. Dær stålkanten var blitt borte ble treet i kjærnen av skien eksponert for snø og vann og de begynnte etter hvert å sprekke. 

Det er ikke første gang jeg har opplevd at stålkanten kenekker og flerres ut, dette paret varte mellom 3 og 5 år. Det forige paret varte ca. like lenge.

Er det flere som har samme erfaring med fjellski fra fischer? Og har dere hatt god erfering med deres kundeservice? Er det eventuelt noen som har tips til ski som er bedre egnet til langturer?

Nedenfor er bilde av stålkanten som har gravd seg ned i snøen og sprekken i treet. 

image.thumb.png.2a085d48a5792a3424995e5e09420954.png

image.thumb.png.7e400ad0fe12d7b6079e99c61ee56998.png

Annonse
Skrevet (endret)
johan.b skrev (9 timer siden):

Hvilke fjellski anbefaler dere til lengre turer?

Jeg har hatt flere pa med fischer E99 tour xtralite. Generellt har jeg vært veldig fornøyd med dem, særlig kortfelle-ordningen

I vår hadde jeg en lengre skitur med pulk og telt, der jeg i lengre perioder var 50 km fra nærmeste vei. Da er det viktig å kunne stole på skiene, som skal holde meg flytende på den tidvis råtne vårsnøen. Etter ca ei uke merket jeg at stålkantene hadde knukket flere plasser og at de begynnte å grave seg ned i snøen, 90 grader ut fra ski-sålen. Dær stålkanten var blitt borte ble treet i kjærnen av skien eksponert for snø og vann og de begynnte etter hvert å sprekke. 

Det er ikke første gang jeg har opplevd at stålkanten kenekker og flerres ut, dette paret varte mellom 3 og 5 år. Det forige paret varte ca. like lenge.

Er det flere som har samme erfaring med fjellski fra fischer? Og har dere hatt god erfering med deres kundeservice? Er det eventuelt noen som har tips til ski som er bedre egnet til langturer?

Nedenfor er bilde av stålkanten som har gravd seg ned i snøen og sprekken i treet. 

image.thumb.png.2a085d48a5792a3424995e5e09420954.png

image.thumb.png.7e400ad0fe12d7b6079e99c61ee56998.png

Merkelig, har hatt to par Fischer E99, med akkurat samme skader. Treverket inne i skia begynner å trekke vann og blir blytunge i tillegg til at det er bare spørsmål om når skia knekker.

Jeg har gått over til Åsnes Breidablikk Husky og etter 2 sesonger er skiene like hele.

Endret av Fenrisfrøya
Skrevet

Det der ser ganske normalt ut. Det same har skjedd med Fischer-ski eg har hatt. Og kundeservicen var rein ansvarsfråskriving. Eg skal aldri kjøpe ski frå Fischer att.

Eg har hatt same problemet med adskillige fjellski frå Madshus og Åsnes også, men der har i alle fall kundeservicen vore upåklageleg. 

Stålkant kan vera kjekt til tider, men for ski som skal halde lenge, er mi anbefaling ski utan stålkant. Åsnes Finnmark er ein god kandidat.

Skrevet (endret)

Det er skummelt å skulle anbefale ski til langtur som er holdbar. Mitt inntrykk er at kvaliteten på fjellski, uttrykt som holdbarhet er blitt vesentlig dårligere de siste årene. Jeg har personlig dårlig erfaring med Åsnes, med og uten stålkant (Kongsvoll, Breidablikk og Finnmark) Sålen slittes enormt fort, spesielt på litt hardt føre og på ski uten stålkant er man relativt raskt inne i kjernen av skia. Andre kvaliteter som vekt og hvor "god skifølelse " er etter mitt syn bedre nå enn før. Kanskje er prisen for disse kvaltitene mindre holdbare ski. Det samme gjelder Fischerskiene som jeg har nå, mye av den samme problematikken som med Åsnes sine ski. Så jeg vet ikke hva man skal anbefale. Når det gjelder service får jeg god service hos min lokale sportsforretning, men de igjen sliter litt med begge leverandørene til tider- Normal slitasje er et begrep som både Åsnes og Fischer bruker, kanskje er det det, hva vet jeg. Har en mistanke at det er en kombo av at vi som kunder ønsker stadig mer lette ski, som har bedre egenskaper og behovet leverandørene har for å selge mer ski i en stadig kortere sesong. Jeg var på en tidagers jakttur på Saltfjellet forrige vinter, Det gikk tre par ski der, Et par Fischer 109, ett par Åsnes Finnmark, og noen svært slitne Breidablikk. Nå var alle skiene brukt litt fra før. men dog. 

Endret av Nils-Are
Skrevet

Det er flere på forumet og andre medium som har gått lange turer som Norge på Langs på vinteren, tilsynelatende på samme skipar hele veien(?). Kan være verdt å undersøke hva disse har brukt :) @Baryshnikov f.eks.?

Hadde jeg fått mellom 2000 og 3000km i skiene mine hadde jeg vært veldig fornøyd i hvert fall, og det er sikkert mye lenger enn mange ski som står i boder og garasjer der ute noen gang får i seg av distanse.

Mine Åsnes Nansen nærmer seg snart 1000 km brukt og viser ingen tegn til katastrofale feil enda. For planlagt langtur i 2027 kommer jeg nok likevel til å kjøpe nye, bare for å være sikker på at de holder når det gjelder...

Skrevet (endret)

Kjedelig og bekymringsfullt. Hvis kanten skades så blir vel fort resultatet slikt. Jeg ville tro at en ski med stålkant var mer solid og holdbar, men hvis stålkanten knekker så gjelder selvfølgelig ikke det. Jeg mistenker at nyere og lettere ski har noen kompromisser på holdbarhet, så de gamle og tyngre traverne er kanskje tryggere? Forhåpentligvis finnes det noen alternativer som er holdbare. Kommentarene over gjør meg skeptisk til nyere fjellski fra Fischer, men våre gamle E99 og E109 har holdt i mange år nå.

Edit: Moderne ski med mykere tupper vil også bøye stålkanten mer, og det kan gjøre at den knekker der. Det ser dog ikke ut som det er problemet til trådstarter, hvor stålkanten er ødelagt på midten og bak hælen. Mykere ski vil jo også bøyes mer, så stivere spenn kan kanskje også motvirke problemet, men da betyr det gjerne lengre ski også.

Endret av rokkitan
Skrevet

Jeg har mange (1000) kilometer på forskjellige Åsnes ski, og ja jeg har opplevd stålkantbrudd i 2 av de. Reklamasjon har vært uproblematisk, så kudos til Åsnes for det.

Det som er værst er vårsnø, når man bryter gjennom, så kan skiene få en kraftig bøy. Blir bøyen for stor får man "popcorn lyd", som kommer når stålkanten brister.

Moderne ski har innvendig konstruksjon for å gjøre de lette, når skien bøyes må materialene ha "samme bøyemønster", altså kunne bøyes like mye. Er f.eks stålkanten "for stiv", vil denne få høyere belastning når skien i prinsippet bøyes for mye.

Det første paret som røk var Ingstad (190) av forrige modell. Jeg gikk da over til Tind 76 (180) om våren. Bredere ski flyter bedre, og reduksjonen i lengden gjorde kanskje at "hele skien" gikk i lyngen samtidig, og ikke fikk så mye bøy. En annen ting var at de sank ned bak og dette var mer kontrollert. Ihvertfall mye mer behagelig enn ubåt dykk med påfølgende faceplant.. Tind klarte seg mange vårsesonger, men rett før 5-års dagen måtte de gi tapt, ideelt sett skulle svaret på det være vårsnø.. men det var 30+ cm med løssnø. Resultatet var ihverfal det samme, for mye bøy og "pop".

Skrevet (endret)

Hatt noen par med Fisher ski og kan ikke si at jeg har opplevde det samme. Hadde et par Fisher crown ski uten stålkanter som fikk kjørt seg sikkelig bak bikkjene med pulk eller ved snøreskjøring i 4 vintersesonger. Opplevede at kantene bli flisete og at trekjernen tittet frem, men ikke at sålen gikk opp i limingen. Måtte bruke kniven et par ganger for å få vekk de største flisene, men skia er like brukbare enda, dog de smørefrie sålen er nok ikke like "smørefri" nå som før.

Ser ut som en konstruksjonsfeil for meg på bildet øverst, eller så har du hoppa utenfor en skrent på 10 meter og lande i et grustak.

Vurdere selv å anskaffe meg tre ski fra Rønningen. Ulempen med moderne ski er hvordan de bygget opp med flere komponenter og materiale som er limt sammen. Sannsynligvis så sparer produsentene mest mulig på materialet og limet de bruker. Tre ski knekker også, men du slipper i allefall at sålen løsner fra skien :-). Tar du vare på treskia, så vare de lenger også. Om du skulle knekke tuppen kan du altids ha med en reserve tupp i sekken eller mekke til en nødløsning til du kommer fra ned i bygda eller sivilisasjonen. 

Endret av Dompappen
Skrevet (endret)

Har hatt brudd på stålkant på flere av Åsnes skiene mine, har også reklamert og fått nye ski. De gamle Atomic fjellskia fra 1991 er like hele. Tenker at når alt skal være karbon, lett og flott så kommer det til slutt å gå på bekostning av holdbarheten. Gjelder ikke bare skiutstyr dette.

Endret av Lars Erik Moen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.