GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Enmannstelt med plass til utstyret (eler tomanns), med "integrert" yttertelt, under 2 kg. ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et Salewa Litrek II. I for seg fornĂžyd, men skulle gjerne ha spart litt vekt. Veier 2,4 (+ ekstra gulv)

Vurderte MSR Hubba to-manns, men synes det er for mye knot Ä sette pÄ regntrekket i etterkant. Sammen med Big Agnes.

NÄ er jeg "bortskjemt" med plass, og kan jo i for seg ha sekken ute, sÄ fremt den er under tak. MÄ jo ogsÄ ha tak sÄ jeg kan lage mat i regn. 

Hva kan anbefales her? 

Telter ikke om vinteren, og pr. nÄ ser jeg heller ikke for meg telting pÄ fjellet. 20250626-29Finnemarkaptvers(206).thumb.JPG.dddb13433d0a1b04152cee108cdc271c.JPG

Annonse
Skrevet (endret)

De siste Ärene har jeg hatt 3 enmanns telt Ä velge mellom; Hilleberg Unna, Hilleberg Enan og Vaude Space seamless 1-2.

Det sistnevnte er det teltet som har klart flest bruksdÞgn. Dette er et telt som blir oversett av mange, men har mange gode egenskaper: du kan slÄ det opp med yttertelt og innertelt samlet, eller bare bruke innerteltet pÄ de varmeste sommerdagene. Teltet har ogsÄ en ekstra lagringsvestibyle i tillegg til inngangen. Det er meget raskt Ä slÄ opp og lett Ä fÄ stramt og fint. 1600g. Er det teltet jeg har med hÞyest trivselfaktor og det som blir med oftest om jeg ikke skal pÄ hÞyfjellet. (Har ogsÄ brukt det fjellet.)

PXL_20250412_171441989.thumb.jpg.4386e20c1e9bc1e7ef5ccbe90a0e08a8.jpg

image.thumb.jpg.03bc0f46d242d9d5f604e31c355dd8bb.jpgScreenshot_20250908-225328.thumb.png.c52eb64af66a2d93e22f1976be097fb5.pngPXL_20241002_1532340922.thumb.jpg.6b10e3512d5ba24e171b3774062e5609.jpg

Endret av Bjellesau
  • Liker 3
Skrevet

VÀlj Aldrig "USA" tÀlt med 2 steg för fjÀllen om du ej vet att det ska bli bra vÀder hela tiden.

Billigaste fungerade Àr beg Bergans trolhÀtta 1p 

De övriga du fÄtt tips pÄ kostar dubbelt.

Vaude har jag provat polyester variant av liknande ovan bra kvalitet och enkelt att sÀtta upp snÀppet under HB och HS i kvalitet 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig fornĂžyd med mitt Helsport Ringstind 2. Mitt er fra 2012 og veier akkurat over to kilo med stenger og plugger, men den nye versjonen er lettere og like romslig.

Dette er et fjelltelt for norske forhold som tÄler det meste av tresesongersvÊr.

Skrevet
Bryggekar skrev (24 minutter siden):

Jeg er veldig fornĂžyd med mitt Helsport Ringstind 2. Mitt er fra 2012 og veier akkurat over to kilo med stenger og plugger, men den nye versjonen er lettere og like romslig.

Dette er et fjelltelt for norske forhold som tÄler det meste av tresesongersvÊr.

Har lika fast nya med 2 bÄgar 

Dock för klent för riktigt ovÀder, endast 20 d mot 30d pÄ HB unna jfr med en sovsÀck som oftast har 10 denier tjocklek pÄ tyget.

Sedan mÄste man ta hÀnsyn till sin lÀngd jag har tÀlt med minst 220 L inv.för att inte blöta ner sovsÀck  nÀr det blÄser och du ev mÄste slÀppa pÄ upphÀngning av innertÀltet.

Skrevet
DenGladeVandrer skrev (17 timer siden):

Telter ikke om vinteren, og pr. nÄ ser jeg heller ikke for meg telting pÄ fjellet. 20250626-29Finnemarkaptvers(206).thumb.JPG.dddb13433d0a1b04152cee108cdc271c.JPG

HÄkan S skrev (5 timer siden):

VÀlj Aldrig "USA" tÀlt med 2 steg för fjÀllen om du ej vet att det ska bli bra vÀder hela tiden.

Hva mente du her @HÄkan S, trÄdstarter skriver jo at han ikke skal bruke det i fjellet.

Skrevet
Bjellesau skrev (18 timer siden):

De siste Ärene har jeg hatt 3 enmanns telt Ä velge mellom; Hilleberg Unna, Hilleberg Enan og Vaude Space seamless 1-2.

Det sistnevnte er det teltet som har klart flest bruksdÞgn. Dette er et telt som blir oversett av mange, men har mange gode egenskaper: du kan slÄ det opp med yttertelt og innertelt samlet, eller bare bruke innerteltet pÄ de varmeste sommerdagene. Teltet har ogsÄ en ekstra lagringsvestibyle i tillegg til inngangen. Det er meget raskt Ä slÄ opp og lett Ä fÄ stramt og fint. 1600g. Er det teltet jeg har med hÞyest trivselfaktor og det som blir med oftest om jeg ikke skal pÄ hÞyfjellet. (Har ogsÄ brukt det fjellet.)

PXL_20250412_171441989.thumb.jpg.4386e20c1e9bc1e7ef5ccbe90a0e08a8.jpg

image.thumb.jpg.03bc0f46d242d9d5f604e31c355dd8bb.jpgScreenshot_20250908-225328.thumb.png.c52eb64af66a2d93e22f1976be097fb5.pngPXL_20241002_1532340922.thumb.jpg.6b10e3512d5ba24e171b3774062e5609.jpg

Det ser jo fint at da. Og sÄ lenge det er 1-2 pers, sÄ fÄr vel lille meg plass til utstyr ved siden av meg. Liker Ä ha alle pakkeposene lett tilgjengelig. Nesten en kg. spart, det er gull. 

Skrevet
22 hours ago, Bjellesau said:

Vaude Space seamless 1-2

Spennende! Men liggelengde 215 cm. Hvordan er romfĂžlelsen; tar du borti kortsidene? Og hvor lang er du ca?

Skrevet
Ragnar N skrev (30 minutter siden):

Spennende! Men liggelengde 215 cm. Hvordan er romfĂžlelsen; tar du borti kortsidene? Og hvor lang er du ca?

Jeg er 180. Det er bratte vegger og ikke noe "sÊgg" i innerteltet, sÄ sammenlignet med Hilleberg Unna, som pÄ papiret er 230, opplever jeg liggelengden lik, men vaude har mye bedre romfÞlelse pga bratte vegger pÄ alle sidene.

Skrevet

Jeg har Big Agnes telt, hatt det i 17 Är. Ikke plaget meg at det settes med innertelt fÞrst. Kan ha ekstra foot print som gjÞr det enkelt Ä sette opp ytter fÞrst samt at det sparer slitasje pÄ bunnduk. Jeg har dog brukt footprint lite. Jeg telter stort sett under tregrense sÄ hvis det er meldt regn har jeg uansett med tarp. Da slÄr jeg opp tarp fÞrst og slÄr opp telt under den pÄ vanlig mÄte. SÄ flytter jeg teltet til egnet sted og plugger det. De teltene kan settes opp med inner og ytter koblet sammen hvis man vet hvordan man gjÞr det. Kontra et telt beregnet for det mÄ man da klipse opp innertelt etterpÄ. Jeg har hatt Copper Spur UL2 som varte i 17 Är. Da lÞsnet sÞmteip pÄ yttertelt sÄ det var ikke tett lengre. bunn var hel og fin. Aldri lappet noe pÄ teltet. KjÞpte nytt for litt siden med da Copper Spur UL2 XL versjon. Det tar 2 stk wide underlag, vanlig versjon er smalere i fotenden. Det nye veier 1,5 kilo og har mye plass. Som solotelt holder det med vanlig med mindre man er veldig hÞy da Xl ogsÄ er lengre(244cm). 

Durston x-dome 1+ er et annet alternativ. Der setter man inner og ytter samtidig. VÊrt litt issues med liming pÄ stengene pÄ det i de fÞrste batchene. 

Hvis du vil teste noe lett men rimelig sÄ kan du jo og titte pÄ slikt som Lanshan 1 eller 2. Finnes med bÄde mesh og solid innertelt. Settes opp med gÄstaver eller egnet teltstang.

• Liker 1
Skrevet
borgern skrev (PĂ„ 10.9.2025 den 7.54):

Jeg har Big Agnes telt, hatt det i 17 Är. Ikke plaget meg at det settes med innertelt fÞrst. Kan ha ekstra foot print som gjÞr det enkelt Ä sette opp ytter fÞrst samt at det sparer slitasje pÄ bunnduk. Jeg har dog brukt footprint lite. Jeg telter stort sett under tregrense sÄ hvis det er meldt regn har jeg uansett med tarp. Da slÄr jeg opp tarp fÞrst og slÄr opp telt under den pÄ vanlig mÄte. SÄ flytter jeg teltet til egnet sted og plugger det. De teltene kan settes opp med inner og ytter koblet sammen hvis man vet hvordan man gjÞr det. Kontra et telt beregnet for det mÄ man da klipse opp innertelt etterpÄ. Jeg har hatt Copper Spur UL2 som varte i 17 Är. Da lÞsnet sÞmteip pÄ yttertelt sÄ det var ikke tett lengre. bunn var hel og fin. Aldri lappet noe pÄ teltet. KjÞpte nytt for litt siden med da Copper Spur UL2 XL versjon. Det tar 2 stk wide underlag, vanlig versjon er smalere i fotenden. Det nye veier 1,5 kilo og har mye plass. Som solotelt holder det med vanlig med mindre man er veldig hÞy da Xl ogsÄ er lengre(244cm). 

Durston x-dome 1+ er et annet alternativ. Der setter man inner og ytter samtidig. VÊrt litt issues med liming pÄ stengene pÄ det i de fÞrste batchene. 

Hvis du vil teste noe lett men rimelig sÄ kan du jo og titte pÄ slikt som Lanshan 1 eller 2. Finnes med bÄde mesh og solid innertelt. Settes opp med gÄstaver eller egnet teltstang.

Innan jag sÀnde Äter mitt MSR hubba hubba 2p sÄg jag en ide som jag ev redan har lagt upp,

BestÄr av ett band som gÄr mellan hörnen med öglor dÀr du han sÀtta ner stÀngerna och markpinnarna.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
DenGladeVandrer skrev (PĂ„ 8.9.2025 den 21.21):

Har et Salewa Litrek II. I for seg fornĂžyd, men skulle gjerne ha spart litt vekt. Veier 2,4 (+ ekstra gulv)

Vurderte MSR Hubba to-manns, men synes det er for mye knot Ä sette pÄ regntrekket i etterkant. Sammen med Big Agnes.

NÄ er jeg "bortskjemt" med plass, og kan jo i for seg ha sekken ute, sÄ fremt den er under tak. MÄ jo ogsÄ ha tak sÄ jeg kan lage mat i regn. 

Hva kan anbefales her? 

Jeg anbefaler deg Ä ta en kikk pÄ Helsport Sarek2+ superlight. Jeg har dette, og synes det er god plass i teltet, og spesielt godt fornÞyd med stort fortelt. Vekten stopper pÄ ca. 1,6 kg, sÄ det er jo veldig lett mtp. at det er 2 mannstelt. Det er ikke i produksjon lengre, sÄ du mÄ nok finne et pÄ finn.no

sjekk ut Sarek Superlight 2+Camp, Tomannstelt - Turtelt - Sarek Superlight 2+Camp, Tomannstelt | XXL

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fÄtt ca 15 dager i mitt Barents Outdoor Snota 1p telt siden jeg kjÞpte det i vÄres. Ikke voldsomt med testgrunnlag men sÄ langt er jeg veldig fornÞyd. Ca 1,6 kg, litt smalt innertelt men til gjengjeld veldig god plass i ytterteltet. Det finnes lettere telt, men det her opplever jeg som et telt jeg kan bo komfortabelt i over lengre tid. 

Randulf Valle har forÞvrig skrevet en omfattende test: https://randulfvalle.no/artikler/2024/09/18/test-barents-snota-1-ultralight/

Skrevet
DenGladeVandrer skrev (PĂ„ 8.9.2025 den 21.21):

Hva kan anbefales her? 

Har prĂžvd mye oppigjennom, lette telt og tunge telt, tunneltelt og kuppeltelt.

Min favoritt er Hilleberg Niak kuppeltelt om vĂ„r, sommer og hĂžst. Kuppeltelt er latterlig enkelt Ă„ slĂ„ opp, flytte rundt for Ă„ finne " det rette underlaget", god takhĂžyde, veldig god plass til en person som liker Ă„ " strĂž" innholdet i sekken utover/ event hundđŸ«ŁÂ  god lufting.

Vinter ligger jeg under Äpen himmel/ eventuelt tarp v dÄrlig vÊr, vel og merke i skogen.( Ikke oppe i snaua).

• Liker 1
Skrevet

Mye bra innspill. Skal bruke tiden fram til det er ute-sove-sesongen* igjen til Ä finne noe som passer meg. 

* Ja, jeg er "pyse"** 😜.

**til utesoving..... er selvsagt ute pĂ„ tur Ă„ret rundt😛

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.