Gå til innhold
  • Bli medlem

På bre om vinteren


Lindap

Anbefalte innlegg

Jeg flytter mitt spørsmål til et forum der det hører hjemme.

Hvordan er det egentlig med å krysse breer om viteren? I en annen tråd var det snakk om å heller bestige visse topper om vinteren enn om sommeren pga. at breen var lettere å krysse om vinteren. Men jeg regner med at man må passe på like mye om vinteren som om sommeren og gå i tau på ski? Og ta et brekurs på forhånd? Eller er det ikke nødvendig om vinteren på noen steder?

Hilsen

En nesten uten breerfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

breane er ofte dekka av metervis med snø om vinteren. vind og vær bygger sterke snøbruer, som gjer at veldig mange stader er trygge for ferdsel utan tau. dette kan jamførast med snøbruer over bekkar o.l som du kanskje er meir kjent med? dette gjer det ganske trygt å ferdast på breen om vinteren, men ein bør sjølvsagt gjere seg kjent med breen uansett. utpå våren vert det skumlare, snøbruene vert svekka, men kan framleis vere tilnærma umulige å få auge på. då er tau heilt klart på sin plass. om sommaren når snøen er borte og blåisen kjem fram har du den ultimate oversikta på breen, og då er det sjølvsagt lett å sjå kor bruk av tau, og sikring, er tvingande nødvendig. men då er det ofte vanskeligare å ta seg fram og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Jarle nevner har breplatåene store snømengder vinterstid, og er greie å ferdes over. Likevel kan det finnes enkelte områder som er utsatte, så det lønner seg å sjekke opp den aktuelle breen på forhånd. Enkle grunnregler er at breen er mere sprekkeutsatt i bratte partier, ytterkanter og der breen møter fjell.

Lønner seg å ha øynene med seg og holde utkikk fremover når man går, snøbroer og forsenkninger sees ofte på avstand i form av fargeforskjell.

Enkelt breer har merkede ruter vinterstid som ansees som sikre ruter. Hvilke breer er aktuell for deg?

Jeg bruker å ha med en enkelt breutrustning vinterstid, eksempelvis 20meter 8mm tau, sele, snøanker og utstyr for rigging av talje og tauklatring. Men forutsetter at man går sammen med noen som kan redning.

På merkede ruter bruker jeg ikke tau, men på områder jeg anser som usikre bruker jeg tau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene. Ja, jeg er kjent med snøbroer, mest på sommerstid, og har også sett at de kollapser i løpet av sommeren. Når jeg leser deres svar, kan det være aktuelt for meg å gå på merkede ruter på bre.

Jeg fant også en eldre tråd med mye info om bre og sikkerhet. Det var interessant lesestoff.

Hilsen

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.