Gå til innhold
  • Bli medlem

Powerbank vs Solcellepanel vs Powerbank og Solcellepanel


Gabs88

Anbefalte innlegg

Hvilke erfaringer har dere med Powerbank og Solcellepanel på tur?

 

Jeg har selv kun brukt powerbank på 20000 mAh, det har fungert godt så langt. Kjøpte denne: https://www.netonnet.no/art/mobil-smartklokke/mobiltilbehor/powerbank/andersson-powerbank-20-000-pdqc-3-0/1004014.11546/ som vant en test for en stund siden, og det har holdt godt.

 

Men det hadde vert intressant å høre meninger om dette, har det noe for seg å kun bruke solcellepanel for å lade ting direkte?

 

Hvor gode er panelene egentlig? Årsaken til at jeg lager tråden er at jeg leste om Anker 21 som vistnok ladet en Samsung Galaxy fra 30% til full på 30 minutter, det høres jo svært bra ut. Men det var i full sol, hvordan er det når det er overskyet et par dager, klarer man fremdeles å få ladet ting?

 

Hvordan er vekten på powerbank + solcellepanel kontra feks å ha med 2 stykk powerbank?

 

Så noen som nevnte at de ikke hadde vurdert solcellepanel med mindre en tur vil vare minst 2 uker, er andre enige i det?

 

Andre erfaringer?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker samme powerbanken som du har, har i tillegg et goal zero solcellepanel med på de lange turerene. panelet jeg har lader powerbanken ganske så bra så lenge det er sol. Er det overskyet så kommer det ann på hvor tykt skylaget er. Totalt sett så mangler jeg ikke strøm med denne komboen. Lader mobil, fullformat kamera, klokke, og en inreach enhet. Kunne jeg klart meg uten solcellepanelet, mest sansynlig, men ved dårlig vær og teltliv syns jeg det er greit å kunne spille litt på mobilen og da bruker den mye strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (11 timer siden):

Så noen som nevnte at de ikke hadde vurdert solcellepanel med mindre en tur vil vare minst 2 uker, er andre enige i det?

Enig i dette. For turer inntil kanskje 10-14 dager hvor det er beregnet lite mobilbruk holder det med 20000mAh-klossen min. Med lite mobilbruk mener jeg flymodus og batterisparer nesten hele tiden.

Dog hvis telefonen faktisk blir brukt litt mer aktivt, som jo kan være forståelig på enkelte turer så hadde den nok ikke holdt like mange dager. Triks i ludo er å ikke lade når telefon eller powerbank er kalde, og gjerne ikke lade mer enn opp til 80%. Sparer en del effekt på dette.

Under Island-på-tvers turen min i fjor klarte jeg meg hele turen på rett i underkant av en måned på kun Andersson 20000-powerbanken og et Urberg 12W solpanel. Det var overraskende god mobildekning på Island, så jeg brukte telefonen litt mer enn forventet, med et strømforbruk deretter. Urberg-modellen (https://www.outnorth.no/urberg/solar-panel-12w) finnes visst ikke lenger, da den er erstattet med et i lik utformelse på 28W med 4 paneler istedenfor 2.

Det jeg likte godt med Urberg-panelet er at den har en LED-indikator for amper på baksiden(?). Dette er veldig nyttig for å vinkle panelet godt og få best mulig utnyttelse, spesielt på dager hvor det er lite sol. 2/3 inn på turen så sluttet det ene panelet å virke, sannsynligvis pga. dårlige koblinger som var umulige å komme til. Dette resulterte i halvert effekt. Det var likevel mulig å lade powerbanken med den, men det tok fryktelig mye lenger tid. Jeg reklamerte produktet til Fjellsport når jeg var tilbake fra tur og fikk igjen pengene.

Hvis det var lyst nok for det (igjen, indikatoren er najs) festet jeg solcellepanelet på teltet så snart det var oppe hver dag.

Hadde det vært mulig å fått tak i 12W-panelet igjen ville jeg gjort det og håpet det holder lenger enn det forrige.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, sneakyowl said:

Hadde det vært mulig å fått tak i 12W-panelet igjen ville jeg gjort det og håpet det holder lenger enn det forrige

Jeg ser den, har sett litt over markedet selv og ser litt av appealen med paneler som har lavere effekt. (De veier jo mindre)

 

Du kan vurdere Anker sitt 15W? Anker lager slik jeg forstår det noen av de beste panelene på markedet, og 15w versjonen veier en del mindre enn kraftigere versjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (33 minutter siden):

Du kan vurdere Anker sitt 15W? Anker lager slik jeg forstår det noen av de beste panelene på markedet, og 15w versjonen veier en del mindre enn kraftigere versjoner.

Anker sin er absolutt ikke dum, og i samme størrelsessegment som Urberg 12W'en. Har den på "mulig-kjøpe-listen" om det kommer en tur hvor jeg får behovet for solcellepanel igjen. Det eneste jeg savner er effektindikator. Kanskje det hadde vært gøy å lagd noe selv med kinakomponenter.

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.