Gå til innhold
  • Bli medlem

Fløtatind 1.711m, Sunndalen


coni

Anbefalte innlegg

Annonse

Nettet jobbet med sneilefart i går. Det tok meg en halv time å laste opp alle bilder. Og så, til slutt, kom det bare to bilder. Det var en skuffelse. Nå et nytt forsøk.

Det var forøvrig en utrolig fin skitur, knallvær og perfekte snøforhold hele dagen.

Området rundt Sunndalen / Romsdalen er virkelig imponerende, spesielt for en østerriker som ikke er vant til kombinasjon fjell-snø-sjø. Sjø har jeg alltid assosiert med Rimini eller Kreta (før jeg kom til Norge...)

Synd at landsbyene ikke klarer å matche den flotte norske naturen på noen måte (se Hemsedal, Åndalsnes, eller enda verre, Odda og Sunndalsøra). Jeg savner litt å ta en kafe på en koselig skihytte etter en fjelltur. Det er ikke helt det samme å stå på Shell eller Statoil og drikke en dårlig instant kafe.

post-83-133474450985_thumb.jpg

post-83-1334744510_thumb.jpg

post-83-133474451018_thumb.jpg

post-83-133474451031_thumb.jpg

post-83-133474451046_thumb.jpg

post-83-13347445106_thumb.jpg

post-83-133474451076_thumb.jpg

post-83-13347445109_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker kortheten din coni! Bilder sier mer enn 1000 ord, eller var 100` :P

Ingen kritikk til deg erik, satte virkelig pris på din "doktoravhandling" i høst :wink:

Doktoravhandling?

Vet jeg er pratsom innimellom :-) , men noen slik har jeg ikke hørt om?

Please explain...

Ellers har jeg sett på bildene dine Coni, i full størrelse på min 21" widescreen (1600x1050).

Og det gir sannelig trøkk med motiver som dette! :cry:

Spesielt "Fløta5" er et kongebilde, og "Fløta6" gir følelse av flukt og høyde så det holder!

Sol, løs tørrsnø, lett snødrev, kaldt og blå himmel - kan det bli bedre?

Sukk - gjett om jeg ble skisjuk nå'a :!:

Apropos "Fløta5" - er "sprekkene" i snødekket kryssende gamle skispor, eller er de vitterlig brister i snødekket?

Ellers brukes vel ikke gromskia så mye på street'en som navnet tilsier, skulle jeg mene..! :lol:

Takk for stor inspirasjon! :P

Vi har allerede en turplan for vårvinteren til dette Svein og "gi" sitt rike...

Det blir en ny erfaring som vi gleder oss til.

Men jeg aner låra surne alt nå, bare ved tanken alene –

Og til slutt:

Du har en tydelig mørk flekk i bildene mot høyre bildekant, ca. 40% ned fra øverkanten, og ca. 10% inn fra høyre bildekant.

Særlig synlig mot lys bakgrunn i bildene "Fløta2,6,7" (men den er der på alle).

Muligens noe skitt på optikken (så korte faktiske brennvidder som dette er følsomt for slikt),

eller i verste fall noe bøss på bildebrikka (dog mindre sannsynlig grunnet ikke utbyttbar optikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra bilder Coni - burde vel ha tatt med noe annet enn s/h film jeg også. Turen var utrolig fin. Det var en del spor oppover, men pussig nok veldig få spor nedover! Spør du meg er det den perfekte kombinasjon: det gir fast og fint føre oppover...og kongepudder nedover. Vinden gjorde egentlig turen bare enda bedre. Før vi nådde toppen gikk vinden oss bare til hofte-høyde, med noe få kast som dekket hele kropshøyden - så den bidro egentlig bare til god stemning...selv om den gjorde oss undrende på hvordan det kom til å være på toppen.

Ellers kan jeg ikke være mer enig i norske småbygders tristhet. Denne helgen overnattet vi i Oppdal. Oppdal er en liten småby med koselige trehus, men sentrum består av en rekke nybygg som ser ut som om de er inspirert av 70-talls lagerbygninger....trist! Et par av bygningene er riktig nok dekket med tre og skifer....men de er allikevel triste. Og restauranter? Pizza-stedet Mølla...og det var vel det. (Dette er egentlig ikke ment som et angrep på Oppdal - det er bare det at alt ligger til rette for at Oppdal kunne bli så mye mye bedre....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi nådde toppen gikk vinden oss bare til hofte-høyde, med noe få kast som dekket hele kropshøyden...

Var vel snødrevet som kun gikk til hoftehøyde.

Vinden som sådan kommer vel mer helhetlig fra en gitt retning og da i alle høyder.

Det blåser vel sjelden ved hoftene, mens det er vindstille i halsgropa..? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan jeg ikke være mer enig i norske småbygders tristhet. Denne helgen overnattet vi i Oppdal. Oppdal er en liten småby med koselige trehus, men sentrum består av en rekke nybygg som ser ut som om de er inspirert av 70-talls lagerbygninger....trist! Et par av bygningene er riktig nok dekket med tre og skifer....men de er allikevel triste. Og restauranter? Pizza-stedet Mølla...og det var vel det. (Dette er egentlig ikke ment som et angrep på Oppdal - det er bare det at alt ligger til rette for at Oppdal kunne bli så mye mye bedre....)

Skal være enig at det er mange stygge bygninger på sentrum, men til å være en kommune med 6000-7000 innbyggere er utvalget av restauranter meget bra. Det finnes mye mer enn mølla! perrongen, kina restauranten, cafe clausulen, grillkro, grøseth kafeteria, cafe ludvig osv. Snart kommer peppes pizza også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes dere Trondheim er så mye mer funky da? "Sentrum" består av toetasjers trebygninger og nattelivet består av fulle trøndere med bart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er pizzaen på Mølla aldeles glimrende. Noe av det beste innen independent-pizza i hele Norge. Ikke et vondt ord om pizzaen der!

For det andre er det ikke bare fulle trøndere med bart i Trondheim. Noen av dem har ikke bart. Damene for eksempel.

For tredje har norske småsteder den fordelen at man bare trenger å besøke et av dem ettersom de alle sammer er dønn like. De samme Jokerbutikkene og Statoilstasjonene og den samme kolbekaffen finnes overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er nok flere steder å spise enn Mølla, og jeg er nok ikke den som er mest kjent i Oppdal, selv om jeg hadde årskort der i omtrent hele min oppvekst. Til min opplysning - hvor skal man spise hvis man skal ta en bedre middag? (Tre-retter med vin)..? Min mor så forøvrig også innlegget mitt, og ringte opp for å fortelle at det faktisk hadde kommet et godt kaffested i Oppdal.

Når det gjelder arkitekturen på "lagerbygningene" langs trekker jeg meg forøvrig ikke - det minner ikke så rent lite om industriområde på Lade i Tr.heim eller alanabru i Oslo..... (Oppdal har forøvrig to bra sportbutikker: VPG og Auna sport. Auna har gitt noe av den beste og mest erfaringsbaserte servicen jeg har opplevd.

Vedr. snødrev/vind det kan nok stemme....hukommelsen er selektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Her kommer et par bilder til. Jeg bommet desverre en del med eksponeringen på en av filmene jeg tok....ikke helt vant med rødfilter.

Fin effekt, særlig artig med snøføyka på første bildet. Kan du ikke legge ut en litt større versjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige bilder!

Nå fikk jeg lyst til å sette inn en s/hv film i den utgamle Praktica-en som har en god optikk. Har ikke rødfilter til den, men har bruk det litt tidligere. Får vel se på denne Fuji-filmen, og hvis det blir bra, blir det enda litt mer å dra med ut på tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.