DenGladeVandrer Skrevet 1. april 2021 Skrevet 1. april 2021 Flere enn meg som ikke er imponert over Nordecas nye plastkart? Hva var galt med tyvek? Det kunne ju brettes og rulles, kjekt enkelt. Plastkartet er stivt og kjipt. Mista Marka-kart og mÄtte ha nytt... meget skuffa. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 2. april 2021 Skrevet 2. april 2021 FÄr man ikke tak i tyvek kart lengre?  Siter
DenGladeVandrer Skrevet 2. april 2021 Forfatter Skrevet 2. april 2021 Marius Engelsen skrev (13 minutter siden): FĂ„r man ikke tak i tyvek kart lengre?  Nordmarka-sommer og SĂžr-Ăžst har gĂ„tt over til jalla-plast. đ©đĄ 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 2. april 2021 PÄlogget Skrevet 2. april 2021 Bruker denne selv: https://www.norli.no/oslomarka-6?gclid=CjwKCAjwgZuDBhBTEiwAXNofRGTJcbZFAd25PCwuIhZ83A82VnkHL3DG2qPKZabHo0MslYW7fe1ZrxoCaaQQAvD_BwE Ikke plastikk eller tyvek (?), men et ganske bestandig papir, som fint bÞyes og brettes. Bruker det uansett i en kartmappe. Siter
DenGladeVandrer Skrevet 2. april 2021 Forfatter Skrevet 2. april 2021 Kan jo ogsÄ nevnte et de nye Premium-Topo-kartene til Nordeca har fjerna alt av punketer (Utsikt, parkering bading m.m.) fra kartet. Det er ogsÄ kjipt. Jeg har et Finnemarka-kart, brukes flittig. (papir) Ble glad da jeg da jeg sÄ pÄ kartbutikken.no at det var nytt tyvek-kart over omrÄdet. Men ble skuffa da det var strippa for tur-punkter. NÄ har jeg lagt inn all punkter pÄ GPS jeg alltid har med meg, men er jo stas Ä se pÄ kart og planlegge. Siter
+Miamaria Skrevet 2. april 2021 Skrevet 2. april 2021 đ€đĄ Det er altsĂ„ forbannet at jo mer oppdatert kart, jo dĂ„rligere blir det altsĂ„? Det var ille nok Ă„ mĂ„tte gĂ„ over fra kartverket sine tyvek til Nordeca (fikk hamstret de viktigste omrĂ„dene for meg, men nĂ„ har jo kystverket endret pĂ„ masse lykter), men nĂ„ er altsĂ„ Nordeca sine blitt enda dĂ„rligere enn de har vĂŠrt? $%& at det er mulig. Takk for advarselen! Siter
PopulĂŠrt innlegg Laila GrĂžnvold Skrevet 10. september 2021 PopulĂŠrt innlegg Skrevet 10. september 2021 Hei. En liten forklaring pĂ„ hvorfor vi i Nordeca Konsument AS, i fjor sommer, mĂ„tte trykke kartene vĂ„re pĂ„ Polyart, i stedet for Tyvek. LeverandĂžren av Tyvek er i USA og der ble det bestemt at Tyvek skulle brukes til munnbind, og andre ting sykehusene hadde bruk for i pandemien. Dermed klarte ikke leverandĂžren Ă„ levere nok Tyvek til trykkeriene som skulle trykke kartene vĂ„re (gjaldt ikke bare oss). Vi hadde da valget mellom Ă„ trykke pĂ„ papir eller Polyart (som er sterkere enn papir) og valgte da Polyart. Dette gjaldt 2 trykkbestillinger i fjor sommer, etter det har vi trykket, som vanlig, pĂ„ Tyvek. HĂ„per dette var oppklarende! Ănsker dere en god hĂžst.  10 Siter
DenGladeVandrer Skrevet 10. september 2021 Forfatter Skrevet 10. september 2021 Laila GrĂžnvold skrev (1 time siden): Hei. En liten forklaring pĂ„ hvorfor vi i Nordeca Konsument AS, i fjor sommer, mĂ„tte trykke kartene vĂ„re pĂ„ Polyart, i stedet for Tyvek. LeverandĂžren av Tyvek er i USA og der ble det bestemt at Tyvek skulle brukes til munnbind, og andre ting sykehusene hadde bruk for i pandemien. Dermed klarte ikke leverandĂžren Ă„ levere nok Tyvek til trykkeriene som skulle trykke kartene vĂ„re (gjaldt ikke bare oss). Vi hadde da valget mellom Ă„ trykke pĂ„ papir eller Polyart (som er sterkere enn papir) og valgte da Polyart. Dette gjaldt 2 trykkbestillinger i fjor sommer, etter det har vi trykket, som vanlig, pĂ„ Tyvek. HĂ„per dette var oppklarende! Ănsker dere en god hĂžst.  God og forstĂ„elig forklaring.  Men hva med den nye nye "grĂžnne" serien er strippa for punkter? Siter
Laila GrÞnvold Skrevet 10. september 2021 Skrevet 10. september 2021 Topo 3000 serien er laget basert pÄ data fra Kartverket. Turkartene (de lilla) er i tillegg laget i samarbeid med DNT, slik at vi har lagt til deres informasjon i tillegg til data fra Kartverket, derfor har de mer informasjon. Vi setter pris pÄ tilbakemeldinger, gjerne direkte til oss, sÄ vi kan forbedre produktene vÄre. Jeg skal ta med dine innspill til produksjonen! Siter
DenGladeVandrer Skrevet 10. september 2021 Forfatter Skrevet 10. september 2021 Laila GrÞnvold skrev (1 time siden): Topo 3000 serien er laget basert pÄ data fra Kartverket. Turkartene (de lilla) er i tillegg laget i samarbeid med DNT, slik at vi har lagt til deres informasjon i tillegg til data fra Kartverket, derfor har de mer informasjon. Vi setter pris pÄ tilbakemeldinger, gjerne direkte til oss, sÄ vi kan forbedre produktene vÄre. Jeg skal ta med dine innspill til produksjonen! Flott. Utsiktspunkter og P-plasser har vel ikke sÄ mye med DNT Ä gjÞre, men greit nok  Kart mÄ man ha uansett.  Siter
Skogens StĂžnn Skrevet 10. september 2021 Skrevet 10. september 2021 (endret) DenGladeVandrer skrev (PĂ„ 2.4.2021 den 20.56): Kan jo ogsĂ„ nevnte et de nye Premium-Topo-kartene til Nordeca har fjerna alt av punketer Dette er ting som endrer seg hele tiden. Jeg har stĂ„tt pĂ„ steder merket som utsikt og bare sett skog. For min del synes jeg ikke sĂ„nt hĂžrer hjemme pĂ„ et kart som brukes til navigasjon. Jeg vil heller ha sĂ„nt pĂ„ egne opplysningskart, sĂ„ kan jeg notere meg hvor ting finnes, eller ta med sĂ„nne kart hvis jeg er interessert. Skulle man ha med alt av fiskeplasser, fisketyper i vannene, utsikter, severdigheter, serveringsteder, overnattingshytter, gapahuker, krigsminner, minnesmerker, badeplasser, rasteplasser, bĂ„lplasser, teltplasser, historiske punkter m.m.m.m. (med masse mye mer) blir kartet oversĂ„dd av for meg irriterende symboler som dekker over interessante terrengdetaljer. I praksis betyr det ogsĂ„ ganske mange merkostnader Ă„ holde sĂ„nne typer punkter oppdaterte over tid. KjĂžp et par Ă„rganger av Skiforeningens kjentmannsmerker-bĂžker sĂ„ ser du hvor mye som kunne ha vĂŠrt plassert pĂ„ sĂ„nne kart. Eneste fordelen med Ă„ markere utsiktspunkter for meg ville vĂŠre at jeg da lett kunne se hvor jeg ikke skal dra. SĂ„ her er vi nok veldig uenige vi to. đ Endret 10. september 2021 av Skogens StĂžnn Siter
DenGladeVandrer Skrevet 10. september 2021 Forfatter Skrevet 10. september 2021 Skogens StĂžnn skrev (53 minutter siden): Dette er ting som endrer seg hele tiden. Jeg har stĂ„tt pĂ„ steder merket som utsikt og bare sett skog. For min del synes jeg ikke sĂ„nt hĂžrer hjemme pĂ„ et kart som brukes til navigasjon. Jeg vil heller ha sĂ„nt pĂ„ egne opplysningskart, sĂ„ kan jeg notere meg hvor ting finnes, eller ta med sĂ„nne kart hvis jeg er interessert. Skulle man ha med alt av fiskeplasser, fisketyper i vannene, utsikter, severdigheter, serveringsteder, overnattingshytter, gapahuker, krigsminner, minnesmerker, badeplasser, rasteplasser, bĂ„lplasser, teltplasser, historiske punkter m.m.m.m. (med masse mye mer) blir kartet oversĂ„dd av for meg irriterende symboler som dekker over interessante terrengdetaljer. I praksis betyr det ogsĂ„ ganske mange merkostnader Ă„ holde sĂ„nne typer punkter oppdaterte over tid. KjĂžp et par Ă„rganger av Skiforeningens kjentmannsmerker-bĂžker sĂ„ ser du hvor mye som kunne ha vĂŠrt plassert pĂ„ sĂ„nne kart. Eneste fordelen med Ă„ markere utsiktspunkter for meg ville vĂŠre at jeg da lett kunne se hvor jeg ikke skal dra. SĂ„ her er vi nok veldig uenige vi to. đ Kjentmann sa du? Jeg har mĂžysommelig siste 6-7 Ă„r jobba meg gjennom nĂŠrmere 15 bĂžker.... og holder stadig pĂ„  SkjĂžnner godt dine argumenter, og har selv blitt skuffa over manglende utsikt, men er man pĂ„ nye steder, er det jo greit Ă„ vite hvilke av de 25 toppene innen rekkevidde som kan glimt av utsikt. Viktigste er jo at det er plast/tyvek, sĂ„ det er holdbart.  Siter
HÄkan S Skrevet 11. september 2021 Skrevet 11. september 2021 Tyvek marknadsförs som att det hÄller i evighet efter tur pÄ 16 d och lite planering och uppföljning skulle jag sÀga att de hÄller ej den kvallitet som de sjÀlva uppger nÄgra turer pÄ samma karta Àr vÀl mer rÀtt tid. Tidiagare fick man plasta in kartor dÄ höll de lÀngre men blev tyngre och otympligare. FÄr ev bli GPS,jag köpte en pÄ Wish men det var endast en apparat som man kunde mÀta ytor med men sÄg exact ut som den var Àkta men utan möjlighet att lagra in kartor men med kompass och div andra möjligheter som vanligt betalade wish Äter pengarna om man beskriver öppet i text och bilder vad man fÄtt levererat. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.