Gå til innhold
  • Bli medlem

Frafjordtur / spørsmål om telt


Fj_Eric

Anbefalte innlegg

Hei

Skal på tur nestehelg med hittil 3 andre fra klassen.

Skal kjøpe telt, og har blitt anbefalt Fjellräven R/S 3 skule sharp eller noe i den duren (kjøpes ihvertfall på coop sport)

En annen kandidat er http://www.xxl.no/xxl_templates/Produkt____41879.aspx

Det står 3 manns, men prøver å få tak i enda et telt (låne av en), eller evt at noen sover i "camp" delen eller under presenningstak (blir fort kalt da vil jeg tro)

To av oss kan ihvertfall førstehjelp, og begge har gått en del i speidern. Bare oss to som kan kart og kompass.

Jeg lurte på om noen hadde en fin rute jeg kunne følge, frafjord er ihvertfall der vi har tenkt å være. Kansje en rute der vi lett har tilgang til rent vann, og helst dekning for mobil (telenor djuice). (husker en mega kul tur der vi overnatta 2 netter, og siste natten ved et stort vann, med gode fiskemuligheter.(i nettopp frafjord))

Fredag ettermiddag til Søndag (helst Søndag mens d enda er litt lyst) Det blir fort mørkt, men jeg tenkte en tur med litt gåing, mosjon og greier :D. Blir neppe noen gåing i mørket.

noen tips? Bør vi ikke ta turen, med tanke på at dette vil være første gang jeg arrangerer en tur uten en erfaren speiderleder?

Jeg mener å være godt rustet til turen, men...

Det jeg ønsker svar på er egenglig en rute som gir oss alle en fin turopplevelse.

Mvh Eric (17 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reknar med det er Frafjord i Rogaland du skal ha som utgangspunkt?

Litt bilder og tekst frå ein tur i området:

:Dhttp://www.breogfjellsport.no/fjellomraade/ryfylkeheiane/articles.php?s_id=75&articleID=421

Blir vel kanskje litt for langt å gå den turen no. Då er det nok betre å gå eit stykke opp i Fidjadalen eller Brådlandsdalen. Eit anna alternativ er kanskje å gå i retning av Frafjordhatten. Gå for eksempel opp frå fjordmunningen ved Øyren (heilt nede ved sjøen, like ved utleige-hytter). Stien er imiddlertid litt bratt, men brukbart merka viss eg ikkje husker feil. Det er også mogleg å gå opp litt lenger inne i dalen, der stien skal vera slakare.

Har eit kart og litt bilder frå ein tur til Frafjordhatten:

:Dhttp://www.breogfjellsport.no/articles.php?articleID=190

Det er mobildekning eit stykke forbi friluftsgarden Mån, men vidare oppover Fidjadalen er det dårleg. Kan hende det er bedre innover Brådlandsdalen eit stykke, men der har eg ikkje gått. I områda rundt Frafjordhatten så skal dekninga vera temmeleg god (med visse unntak). Senderen står iallefall oppe på Giljastølen, høgt i terrenget, så om det er sikt opp dit, så er det nok også dekning. Men dette er uansett kun i nedre deler, du skal ikkje gå så langt innover fjellet før det er lite mobilsignaler.

Forøvrig er det enkelt så sjekke dekninga her: http://telenormobil.no/dekninginnland/index.do

Ver obs på at simulert dekning og faktisk dekning ikkje nødvendigvis stemmer overens. "Dekning i bil" gjer eit meir realistisk inntrykk for "god" mobildekning.

noen tips? Bør vi ikke ta turen, med tanke på at dette vil være første gang jeg arrangerer en tur uten en erfaren speiderleder?
Det kan nok vera greit å ikkje planlegga ein for lang tur, ta heller små-turer ut frå teltleiren. Fornuftig utstyr, mat og kart/kompass må med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^fin side, hadde nok aldri funnet den.

på siden står det

Delvis merka sti i skogs- og fjellterreng. Dette er ikkje ein tur for nybegynnarar.

7-8 timar t/r.

Vi har jo fredag ettermiddag, hele lørdagen, og så og si hele søndagen. Vil du ikke anbefale hele den røde stripa en vei? Vi ser jo etter litt mer enn en dagstur.

http://www.breogfjellsport.no/dir/maps/map_browser.php?mapID=8&show_all=summer

Jeg får sjekke når solen står opp i morgen, og når den går ned. litt greit å vite hvor mye av dagen man kan bruke.

tilslutt kansje et dårlig spørsmål:

t/r, vil det si tur - retur? altså frem og tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eric.

Det er lurt å ta med 2 telt. At et telt kalles for 3-mannstelt, må du ta med en klype salt. I praksis betyr 3-mannstelt ofte at det er et romslig 2-mannstelt som til nød kan brukes med 3 personer en gang iblant. Som regel er det 50-60 cm per person ved hodet og en del trangere ved beina.

Et 3-mannstelt er en god investering hvis du framover kan tenke deg å gå på tur med 2 personer. Hvis du oftest skal gå elene, kan du velge 2-mannstelt.

God tur,

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste helg, det kan bli en både våt og kald fornøyelse.

Jeg kom ned fra heia på lørdag, og da var det et lite snø og is-lag nesten helt ned til veien i Hunnedalen.

På søndagen lå snøen mye lenger nede.

(Vi bestemte oss raskt for en tur lengre nede.)

Skulle været lage seg til slik at det blir mulig å ta en tur, vil jeg likevel anbefale å holde litt lavt. Frafjordhatten er høyt opp (815moh), men nede ved Kommedalsstølene bør det være greit.

Det skal også være fisk i området (sjekk oppslagstavle og avgiftsboks ved parkeringsplassen.

Den ligger innenfor Molaugvannet på andre siden av elva, og det er her "kjærlighetsstien" som går mellom Frafjord og Øvre Espedal går opp.

En vei (opp) bør gå på 1 til 2 timer, avhengig av vekt på sekken og hvor langt inn dere går.

Det er også mulig å ta turen (på t-merket sti) fra Mån og opp til Fidjavanet. Det er ligger på 425 moh, og bør være et bra valg. Det vil fort ta 3-4 timer en vei med telt og utstyr i sekken. Det er en del som mener at turen fra Eikeskog til Blåfjellenden med telt og utstyr, er en to-dagers tur.

Fidjavanet er et godt fiskevann, med stor fisk på opp mot kiloet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo fredag ettermiddag, hele lørdagen, og så og si hele søndagen. Vil du ikke anbefale hele den røde stripa en vei? Vi ser jo etter litt mer enn en dagstur.

http://www.breogfjellsport.no/dir/maps/map_browser.php?mapID=8&show_all=summer

Med heile helga til rådighet skulle det vera mogleg å gå den rødmerka turen på kartet. Ein avstikker til Frafjordhatten kan anbefalast om tid og vêret tillett dette (umerka, ikkje særleg sti). Men som REJOHN påpeiker, dette er kanskje litt høgt så seint på hausten, snø og is kan absolutt forekomme. Eit alternativ kan vera å gå opp frå Molaug oppover Norddalen, slik REJOHN foreslår. Dette blir då å gå starte på den austlege ruta mot Frafjordhatten (som er innteikna på kartet), men å gå nordover mot Øvre Espedal viss ein vil lengre innover fjellet. Områda opp av Mån er også ganske fine synes eg, men terrenget er ganske steinete frå Fidjavatnet og oppover. Her passeres også Månafossen, som ofte er eit fint syn om hausten.

Du starter nesten nede ved fjorden, så det blir litt høgdemeter oppover i starten nesten uansett kva rute du vel, så bereng GOD tid på oppstigning. Teltplasser er det genrelt veldig få av i skogen, så det er nok best å kome seg over tregrensa. Alltid greit å campe nært eit vatn eller ein brukbar bekk, vatnet skulle vera reint og godt!.

Går du likevel opp ved Fjordhyttene:

Ver veldig obs på at du IKKJE skal gå ut på "terrasestien/fiskestien" langs fjorden, men ta opp bratt opp lia like etter hyttene. Veldig enkelt å ta feil sti akkurat i starten. Det er vel i overkant av 500 høgdemeter opp til Dybningen.

Ta uansett med lykter, mørket kjem ofte raskare enn forventa...

tilslutt kansje et dårlig spørsmål:

t/r, vil det si tur - retur? altså frem og tilbake?

Korrekt, t/r vil sei begge veger, som oftes også samme veg fram og tilbake. Kan også inkludere litt ekstra tid ved turmålet, før ein snur å går tilbake. Dermed er det ofte eit estimat på kor lang ein dagstur vil vera.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.