Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 

Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

01E4CF94-A4B3-405B-BB20-FA7289014673.thumb.jpeg.ecb197078e4f19d8ac9a204ffbb15ac5.jpeg

Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 

BC6C8B3E-C3DF-431D-ACB1-4F7664C57F5B.thumb.jpeg.f3b444e4e4c8fed7e38ef8c383e07fbc.jpeg

C2E54782-0657-4EF2-ADE2-BB0F1DD4ABC5.thumb.jpeg.31de91dc3a69c2477b590fa7cd41d9bf.jpeg

I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

C03C4316-1AB9-4A73-8676-A3AC2E7ABFCC.jpeg

  • Liker 3
Annonse
Skrevet

Ut fra informasjon på nett finner jeg ut at «kjennerne» visstnok har ett skille mellom før og etter 1962, da Optimus kjøpte opp Primus. 

Min primus har et stempel under som visstnok kom etter denne sammenslåingen. 

C43E59A6-9643-434A-A205-6EBDBC13FF3F.thumb.jpeg.66e115f35055525b7c298fcad05d7140.jpeg

Primusen er altså laget etter 1962. 

På brennerhodet står det Optimus Sweden. 

5C8E02AB-0BE4-4E0A-A13A-6E01BDCD5DD1.thumb.jpeg.09f4039563a4af4a8f60fecfbe723014.jpeg

Ifølge kilder laget Optimus brennerhoder med denne inskripsjonen før 1962, etter sammenslåingen med Primus ble teksten endret til Optimus Primus ettersom brennerne ble produsert for både Nr:00 og Primus 210. 

Ifølge samme kilde betyr dette at min primus må være satt sammen av ett restopplag av brennerhoder og «ny tank» og er derfor sannsynligvis fra mellom 1962 og 1964. 

Skrevet

Etter råd her inne er Autosol handlet inn ohg pussing begynt. Jeg er ikke på jakt etter en museumsgjenstand når jeg er ferdig, men noe som er bedre enn hva den var da jeg kjøpte den må jeg få til. 

Vindskjerm: 

6BFB7006-3DC6-4A3B-85BA-4244313DD6F5.thumb.jpeg.5c5d4b808fcf719495d14d83152b0dba.jpeg

Ble klart bedre, men flekkene her er skrapt inn i metallet og skal jeg gjøre noe mer må nok hele skjermen males. 

Flammespreder:

FD3472D4-A5AF-4B67-A8FB-ED9622FA010D.thumb.jpeg.eec1a485d49908b1b3df27e4d1b804b6.jpeg

Litt bulkete. Ellers OK. 

 

Brennerhodet: 

E89FC320-44FB-404F-992A-079C7004BCCE.thumb.jpeg.3d91d56e7eaabd8282b2edbf7b004b0a.jpeg

F273562D-2D79-432B-AE4A-58BB0C40FDEC.thumb.jpeg.a7c170be2fdde7fa104f96545a3810b3.jpeg

Rørene får jeg ikke helt blanke, ellers OK. 

Litt usikker på om det er en ødelagt pakning her: 

F2E0CA5A-AE6A-43BB-BF9B-2A29AE8259F3.thumb.jpeg.f364dd6693a181be5eefbec0987a9299.jpeg

 

Har ikke prøvefyrt enda, må se om det er lekkasje da. 

 

Usikker på hva disse er til: 

34D25AD1-5163-43F2-ABFA-BF6F9E27B014.thumb.jpeg.cdd9054a795ed8bd7284deb89586a9b2.jpeg

  • Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, ost skrev:

Usikker på hva disse er til: 

Rensenål. Stikkes inn for å åpne opp hullet der parafindampen kommer ut, i tilfelle det har begynt å tette seg til. 

  • Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Wibbo skrev:

Vindskjermen ser ut til å være fra en 111 eller lignende med reguleringsratt

Ifølge denne kilden, brukte Optimus slike vindskjermer på alle Nr:00 fra 1950 - 1970-tallet. 

 

Skrevet

Bra tråd, rensenål er eigentleg noke herk skute berre driten tilbake der den kom frå, prøv primusvaskevatn før du pusse med autosol. Resultatet blir bedre då. Håpe du får den til.

  • Liker 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Har endelig fått prøvefyrt (dessverre ingen bilder, mobilen lå inne...). Flammen var forholdsvis blå, mindre lyd enn hva jeg hadde ventet. MEN: pumpestanga blir ikke stående inne når jeg slipper den, men spretter ut. Skal det være slik? Jeg trodde pumpestanga skulle bli værende inntil boksen. Selv med til boks og åpen ventil spretter stanga ut. Noen som vet om det skal være slik?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.