GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal gÄ til innkjÞp av ski til djupare daga, men fÞr enn eg kjÞper inn noko vil eg forhÞre meg med dykk ekspertane smile

KjÞrer ein dag i dag pÄ wayback 88/174. Er sjÞlv ca 181, 97 kg. StÄtt aktivt pÄ ski i to sesonga og finn stÞrst glede i Ä suse igjennom en skog kontra Äpent terreng. PÄ ein tur til skianlegg blir nok 65-70% av dagen brukt i skogen. 70% av turane i ein sesong blir gjort med felle pÄ.

SÄ ja, ser etter nokre ski som gir fin flyt, er leikne i svingane, tilgivande og jobbar godt med meg nÄr dei har feller pÄ. Umulig?

Har jo svÊrt lyst til Ä prÞve denne full rocker teknologien, men om eg har skjÞnt det rett gir den dÄrligare grep ved bruk av feller. Er det mykje dÄrligare grep? Har og lest at breide ski kan vÊre problematisk nÄr ein gÄr skrÄtt opp ei fjellside. Dersom snÞven har lava ned, har det noko Ä sei?

Ei ski eg har sett meg ut er Volkl v-werks bmt 122. Ser der er ein bmt 109, dog fÞler eg waybacken 88 alt dekka mykje av bruksomrÄdet til 109 og Þnsket gÄr meir mot ei reinspekka pudderski. Kan det stemme? Det er vell her eg treng rÄd. Er det ein revolusjonerande forskjell pÄ 88 kontra 122 mtp flyt? Eg rekna med teknikken min er langt fra tipptopp og at her er mykje Ä ta inn.  Vil 109 gi nok flyt og lurare Ä satse mtp felle og topptur? 

Ved fullrocker ski - kan ein satse pÄ litt lengre ski dÄ? Butikken eg forhÞrte meg anbefalte bmt 122 176 til mitt bruk. Har lest at nokre meina ved fullrocker kan ein godt satse pÄ lengre ski ettersom kontakten med snÞen er svÊrt sentrert til midten av skia.

Ellers tar eg imot tips til andre ski med stor takk! 

Og enda ein stort takk til alle svar!

Annonse
Skrevet

Hvis dette er ski kun for dyp snÞ, sÄ trenger du ikke vÊre sÄ bekymret for grep med feller. Det er vanskelig Ä holde sÄ brede ski pÄ kant i traverseringer, men det er jo ikke sÄ farlig om snÞen er dyp. Da har hele sÄlen kontakt med snÞen, uansett.

Mine "vanlige" toppturski er 89 under midten, og jeg valgte derfor 118 for de dype dagene (Åsnes Bratt). NĂ„ har denne vinteren vĂŠrt elendig sĂ„ langt, sĂ„ de har ikke blitt brukt enda.

Skrevet (endret)
20 timer siden, UtpÄfisketur skrev:

Butikken eg forhĂžrte meg anbefalte bmt 122 176 til mitt bruk.

For kjÞringens del er 176 veldig kort til deg.

Hvis du skulle hatt en til kun kjÞring ville jeg sagt 190++ avhengig av hvilke lengder den skien du ender med kommer i.
Husk ogsÄ at flyten ikke bare har med bredden Ä gjÞre, men totalen av arealet, i tillegg til utforming og rockerprofil.
En grunn (den eneste?) til Ä velge noe kortere er at de blir lettere Ä dra med seg i oppoverbakkene. NÄr du skal ha en sÄ stor ski som om  mot 122 spiller det kanskje ikke sÄ stor rolle? Her blir det et kompromiss mellom vekt oppover og flyt nedover.

20 timer siden, UtpÄfisketur skrev:

Er det ein revolusjonerande forskjell pÄ 88 kontra 122 mtp flyt?

Ja.
Det er nok ogsÄ en revolusjonerende forskjell pÄ dine 88 og bmt 109, eller bmt 94 for den saks skyld. Dette pga formen pÄ skien og rockerprofil. Hvis du gÄr litt opp i lenge vil det ogsÄ gjÞre mye med bÄde flyt og kjÞreopplevelse.

Jeg er jo i utgangspunktet for Ä ha mange par ski, men hvis jeg var deg og wayback 88 var den eneste skien jeg skulle komplettere er jeg ikke sikker pÄ om jeg ville valgt noe sÄ stort som bmt 122, i alle fall ikke uten Ä ha en plan om Ä fylle ut i mellom.
Det er fÊrre og fÊrre produsenter som lager sÄ store ski, og en av grunnene til det er at de litt smalere skiene dekker opp veldig mye. (hovedgrunnen er selvsagt at de selger dÄrlig, men det er jo litt fordi de har et smalt bruksomrÄde (pun inteded))

bmt 109 som du har nevnt selv vil nok gi deg en helt annen opplevelse enn wayback 88 og er antagelig en mer anvendelig ski enn 122.
Selv har jeg countdown 114 som hverdagsski nÄr jeg kjÞrer heis, men det er en eldre og tyngre modell, sÄ det er litt mye Ä dra pÄ pÄ topptur. Der har jeg lowdown 102, som duger til det aller meste. Har ogsÄ en mer ren pudderski, men de har fÄtt stÄ og stÞve lenge. Drar dem vel frem hvis jeg noen gang fÄr dratt til Japan...

Det finnes drÞssevis av andre gode ski i den klassen ogsÄ. bmt-skiene til volkl fÄr vel gjevt over svÊrt gode tilbakemeldinger og vi nok vÊre et trygt valg uansett hvilken av dem du gÄr for.
Et tips kan vÊre Ä kjÞpe et abonnement pÄ friflyt, da fÄr du tilgang til alle testene deres pÄ friflyt.no. Der har de laget en ganske fin oversikt over alt som er testet i forskjellige klasser.

Edit: ser nÄ at bmt kommer i opp til 186. Hvis du gÄr for bmt er det lengden Ä gÄ for. Kan ikke skjÞnne annet enn at butikken du snakket med var tomme for den lengden

Endret av BĂžygen
  • Liker 1
Skrevet

176 pÄ fullrocker-skidor blir troligen inte helt lyckat.

Som vanligt vid skidköp för toppturer/freeride sÄ rekomenderar jag EVI. Prodeceras i Oppdal, avsedda för norska förhÄllanden. Inte dyrare Àn dom kinesiska produkter som "Dom Stora MÀrken" sÀljer. EVIs sök-motor-manick hjÀpler dig automatiskt att hitta rÀtt med avseende pÄ vikt, lÀngd och typ av Äkning. Jag sjÀlv kör pÄ Fundamentalisme 994. 

Annars sĂ„ finns SGN som nuemra produceras hos Åre Skidfabrik. Generellt dyrare Ă€n EVI. Konstrueras i Sogndal. Även Extrem (som produceras pĂ„ samma stĂ€lle) har flera bra toppturmodeller, om man gillar dom. Finns en butik i Voss som sĂ€ljer Extrem, ananrs Ă€r det bestĂ€llning frĂ„n Sverige som gĂ€ller. 
Jag har ett par Extrem P100. VÀldigt bra "allround" skidor, men skall du Äka mycket puder skulle ja rekomendera nÄgot som Àr lite bredare. 

Andra alternativ som jag kan rekomendera Àr Black Crows Navis Freebird och 4front Renegade.

Skrevet

Hei og takk for alle svar!

No gjorde eg akkurat det som dykk ikkje anbefalar.. Uten Ä ha lest anbefalingane dykk kjem med - berre sÄ det er sagt.

Var nemlig pÄ strandafjellet i dag og lÄnte nokre pudderplanka. 120 bredde, 183 full rocker. Tidligare har eg kun prÞvd 88 bredda sÄ mÄ seie at overgangen til 120 bredde var som ein draum! Heilt rÄtt!! For fÞrste gong fekk eg ei stor bÞlge med snÞ fra topp til tÄ mens eg svinga meg nedover. For ein kjenlse! Blei frelst og sprang til sjappa og kjÞpte 122 skia i 176.

Butikken hadde 186 lengd, BÞygen, men anbefalte meg 176 nÄr eg fortalte at eg ville ha ei leiken ski til skogsbruk. SÄ lytta til selgaren som kom med gode rÄd, litt etter kva eg har fÞlte passa meg og sjÞlvsagt kompisar. Samt nÄr eg kjÞrte 183 skia fÞlte eg responsen litt for seig nÄr eg mÄtte ta kjappe svinga gjennom "busker og trÊr". Kan jo alltids ha med teknikk Ä gjer det og menmen. Det finn vi fort ut av! :-)

Kom til sunnmĂžre Lompa, her er nok av snĂž for alle! :))

Sgn togga skia frista veldig, Johann2000, men fekk en veldig god deal pÄ bmt + kingpin 13 sÄ gjekk for det.

Var jo litt urovekkane Ä lese svara no som at 176 blir veldig kort samt at det trulig ikkje blir heilt "lyckat". Er vandt med 174 ski i 88 bredde og har mange flotte tura med det, sÄ tenke 176 blir rÄtt med 122 bredde. 

Igjen, takk for alle svar og mÄtte dykk for mykje snÞ Ä breie dykk i! :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Gratulerer med en finfin pudderski. 😊

Har selv gÄtt noen turer sammen med turvenner som har BMT 109, og det er fin toppturski. Selv har jeg bruk Nunataq som toppturski de siste sesongene, denne er en "slektning" av BMT skiene, og har 2 m stÞrre svingradius en modellen du har. (30 m R i lengd 186 cm).

Jeg synes det er interessant Ä se hvs folk anbefaler men synes det er uhorvelig vanskelig Ä anbefale noe selv uten Ä kjenne personen oppÄ skia.

Dette fordi nĂ„vĂŠrende teknikk, "aggressivitet"/vilie, osv avgjĂžr mye pĂ„ hvordan skia "kjĂžres" og dermed oppleves. Og mange har et mĂ„l/Ăžnske om Ă„ bli bedre pĂ„ ski og Ăžnsker en ski som utfordrer litt og som mĂ„ kjĂžres aktivt for Ă„ fĂ„ en god respons, mens andre vil ha en ski som oppleves som leken ut av plasten uten at de mĂ„ kjĂžre den aktivt. Og noen liker generelt kortere ski, mens andre liker lengre. Vi er alle litt forsjellige pĂ„ de fleste omrĂ„der, heldigvis! 😁

Selv er jeg 175 cm, ca 80 kg og har kjÞrt pÄ ski fra ca kroppslengde og opp til ca to meter. De lengste skiene mine ble brukt som storfjellsski, stabile i hÞy fart offpiste, men var ogsÄ veldig morro Ä kjÞre i relativt tett skog.

Jeg har hatt ski fra Atomic, K2, Kneissl, Line, Rossignol, Salomon, Stöckli, Völkl, ++ uten at der gjÞr at jeg kjenner nye ski fra dem/andre merker ut fra annet en andres omtale og reviews.

Tilbake til Völkl skiene. Som nevnt sÄ kan du komme til oppleve at det blir et gap mellom de gamle skiene dine og BMT pÄ 122 midtbredde. Skal du bruke dem pÄ "norske toppturforhold" hvor det er en miks av vindhard snÞ og lÞssnÞ sÄ vil dem nok kunne oppleves dom litt tunge Ä fÄ pÄ kant, og at dem slipper litt om du ikke kanter nok. Og at du kjenner det litt i leggene nÄr du traverserer der der er hard. (Synsing basert pÄ erfaring ved bruk av mine Nunataq med 107 midtbredde). Det dine med disse skiene er at selv om de ihht produsenten har "full rocker" sÄ er den laget i sÄpass mild utgave at du i realiteten kjÞrer skia som en bakkeski/uten rocker at skia kjÞres i nÊr hele skiens lenge pÄ hard fÞre. (Se bildet hvor Völkl Nunataq er stillt opp ved siden av noen Line Prophet med litt rocker og tapper.)

Her er hva produsenten skriver om skiene...

With a full carbon fiber construction and lightweight multi- layer wood core, the BMT 122 features a full rocker design and early-taper sidecut, for the ultimate powder performance after a self-powered ascent.

The Nunataq features a shape of 139_107_123, for the skier seeking a touring ski that is wide enough to take on deep powder descents. With Völkl’s ELP full rocker design, the Nunataq is maneuverable in deep snow, yet very smooth and precise should the skier encounter hard snow.

Jeg tror du har fĂ„tt deg en kongeski for de virkelig gode dagene, gratulerer! 😀

Foresten, kjÞp ferdig tilpassede feller med Völkl sitt innfestningslÞsning. Veldig fornÞyd med den lÞsnignen.

SunnmĂžre hĂžres bra om dagen for oss med snĂžabstinenser! (Det ene teltet mitt er pĂ„ tur der denne helga mens jeg er fullbooket i sĂžr-Ăžst.. 😜😁)

20170225_094041.jpg

Endret av Terka
Skrevet

Hei Terka! Flott svar!

Det er heilt sant - vanskelig Ä anbefale ski. Ein kan dele egne erfaringen og tips utifra det men til slutt er det opp til personen som kjÞper skia og ta til seg rÄd og tips, tenke over bruk og kjÞrestil , altsÄ vurdere kva som passer en. Nokre gÄr nok pÄ ein smell, nokon treff mens andre er midt i mellom. SÄnn Ê're bare tenke je! :-)

Var ute Ä testa skia, 40 cm med slush. FÞltes ikkje ut som om eg var i kontakt med snÞen hehe. Utrulig god respons, heiv seg inn i svingen med en gong. Dog skulle jo ikkje alt gÄ som planlagt, innen to minutt smalt det fra hÞgre skoa i ein sving og ski funksjonen var ute av drift. MÄtte komme meg i gÄ funksjon pÄ hÞgre fot... Scott cosmos 2 anbefalast ikkje. Det er 14/15 modellen,  inne i sin 3 sesong no uten spesiell hard kjÞring. Eg kjem ikkje til Ä kjÞpe scott igjen. 

At det kunne vÊre sÄ stor forskjell pÄ "full rocker" ante eg ikkje, 122 skia ser ut som en sak midt i mellom dei to vil eg sei. Fella kjÞpte eg med skia, sÄ den fekk eg prÞve i gÄr. Kjempe system, og god felle syns eg sammenligna med g3 alpininst (som har begynt Ä dra pÄ Ära no).

Vurdera Ä kjÞpe nye sko dÄ eg ikkje stola pÄ mine scott lengre. Tenke det ryk i venstre sko snart uti fra det eg har lest pÄ nettet.

Nokon anbefalingar? :) Normal rist (trur eg). Scotten satt gÄtt pÄ, kanskje litt smal rundt teena. Var fornÞgd med gÄ funksjonen og syns det satt godt pÄ nedatt. Kanskje litt slapp rundt leggen. Usikker pÄ kva info dykk treng her for Ä kunne anbefale. Treng ikkje noko super lette greie men heller ein solid stÞvel som tÄler litt. Dog gÄr det ofte, utifra det eg har sett, utover kor mange grader "frihet" det blir for leggen. Likte veldig godt 60* som scotten har. 

Takk for hjelp so langt! 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.