GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg investerte for en tid siden i et Exped Downmat Winterlite-underlag fra Fjellsport. Etter noen mÄneders bruk delaminerte dette pÄ innsiden, slik at to av kamrene pÄ hÞyresida blÄste seg opp til en diger belg, hvilket gjorde underlaget umulig Ä sove pÄ.  Indikasjoner via betjeningen hos sportsbutikker i TromsÞ kunne melde om at dette ikke var et helt ukjent problem med Exped-matter. Jeg har i tillegg sjekka litt rundt pÄ nett, og funnet en diskusjonstrÄd som bekrefter at dette tydeligvis er et gjennomgÄende problem med Exped. 

https://backpackinglight.com/forums/topic/107248/

Erfaringer? 

Annonse
Skrevet

Dette er et velkjent problem, ogsÄ i mange trÄder her pÄ forumet. Skal ikke vÊre verre enn at du reklamerer og fÄr et nytt et. Det gÄr rykter om at det er et "dÄrlig parti" ute og gÄr, og dette skal til stadighet vÊre fikset, men jeg tror heller at alle underlagene til Exped har en viss sjanse for Ä oppleve dette. AltsÄ dÄrlig kvalitet. Jeg har dog ikke opplevd det selv med mitt Exped Ul- underlag, men jeg ser ikke bort fra at det skjer en gang:)

• Liker 1
Skrevet

Skeptisk til disse Exped lettvekts underlagene, har hÞrt om flere tilfeller med delaminering pÄ disse. Jeg har i hatt et Downmat 7 Pump, det er vel det samme som Dovnmat 7 M nÄ tror jeg, i 6-7 Är nÄ og har aldri hatt problemer med det. Jeg er veldig fornÞyd med dette underlaget! Minuset er vekta pÄ 850 gram, pluss er bedre slitestyrke og lengre holdbarhet.

• Liker 1
Skrevet

Skjedde det samme for oss nĂ„ i helga 😕 Kjedelig! Vi har tenkt Ă„ prĂžve pĂ„ en reklamasjon til fjellsport, men har ikke fĂ„tt sjekket om vi har kvitteringen enda. Underlaget er jo sĂ„ godt Ă„ ligge pĂ„, sĂ„ vi vil gjerne ha dette, men kjedelig med slike erfaringer. Greit Ă„ se her at det er et vanlig problem, men dĂ„rlig reklame for Eksped.

Skrevet

Dette er dessverre et vanlig problem, med noen batcher ifÞlge Fjellsport. Det er ikke noe problem Ä fÄ nytt pÄ reklamasjon. Du blir bedt om et bilde av underlaget og et bilde av produksjonsnummeret som stÄr preget inn ved ventilen.

Har ikke hatt problemer med mitt Downmat eller Synmat Hyperlite, men samboers Synmat delaminerte etter fÄ netters bruk.

Skrevet

Ikke for Ä peke noen finger her men kan jeg spÞrre hvor hardt dere som har opplevd delaminering vanligvis blÄser opp underlagene? Personlig sÄ liker jeg mine ganske myke da det fÞles ut som de blir hardere ila natten (Oppvarmet luft). Har 2 vanlige Downmats men sikler pÄ et Winterlite selv. 

• Liker 2
Skrevet

Timmey78 et inne pÄ noe viktig. Dersom man blÄser opp underlaget veldig hardt, vil den ekspanderende kraften av oppvarmet luft utover natten Þke trykket ytterligere. Vanligvis gÄr dette greit, og jeg vil tro at vekten pÄ bruker ogsÄ spiller inn. 

Men det som man skal vÊre mest forsiktig med, er Ä blÄse opp madrassen i kald og kjÞlig luft pÄ kvelden, for sÄ Ä fÄ strÄlende sol neste morgen med dertil temperatur inne i teltet. Da er det viktig Ä slippe litt trykk fÞr det blir for hÞyt. 

Jeg har ikke disse pump mattene, sÄ jeg vet ikke hvordan det er best Ä slippe ut luft pÄ de. Men pÄ Hyperlite og Winterlite hvor det er en ventil, sÄ er det veldig greit og Äpne lokket og trykke forsiktig pÄ ventilen for Ä slippe ut luft. 

PÄ madrasser med to ventiler, er det greiest Ä slippe ut luft gjennom innblÄsningsventilen, pÄ samme mÄte som Hyper/Winterlite. 

Det er mine 5 Þre. 

Jeg har klart Ä Þdelegge en DM XP og en SM UL. Har i dag DM XP og SM HL. 

• Liker 1
Skrevet

Har ogsÄ opplevd delaminering med mitt SynMat underlag, kjÞpte det pÄ Fjellsport, etter Ä ha fortalt dem om det fikk jeg sendt et nytt et:)

Jeg har faktisk skrevet litt om underlaget mitt og delaminering pÄ bloggen min, hvis du vil lese innlegget sÄ finner du det her!

Skrevet

Hehe, en ting kan jo nevnes i denne sammenhengen. Jeg reklamerte naturligvis ovenfor Fjellsport. De er greie Ä ha med Ä gjÞre, og det endte med at de sendte meg et Therm-a-rest Neoair Xtherm - ettersom deres leverandÞr pÄ davÊrende tidspunkt var utsolgt for Exped Downmat Winterlite. PÄ fÞrste tur med erstatningsunderlaget (Therm-a-rest'en) viste det seg at det var lekk. I lÞpet av en times tid var underlaget betydelig slappere. BlÄste det opp flere ganger, og forsikret meg om at ventilen var skrudd skikkelig til. Fortsatt like lekk. SÄ da blir det ny reklamasjon. Har nÄ sendt inn Xtherm'en og bedt om nytt underlag. Om det blir ett av de to (Xtherm eller Winterlite) er vel nÄ egentlig ett fett, da begge tydeligvis har sine flaws.   Men skal uansett vÊre oppmerksom pÄ det som nevnes her med Ä slippe ut litt trykk ved temperaturÞkning. Uan-fanden-sett.. Jeg mener at nÄr man betaler sÄ mye penger for et liggeunderlag, bÞr man kunne forvente at produktet holder lengre. Men alt pushes vel til det maksimale ift vektbesparelse i produksjon, og da blir ting sÄrbart. 

• Liker 8
Skrevet

Mitt inntrykk er at det helst er lettversjonene av underlagene som slipper i limet. Det fins tidligere diskusjoner om dette her pÄ forumet.

Har hatt mitt Down 9 DLX i mange Är nÄ, og er vel noe av det kjÊreste jeg har av turutstyr. Jeg kommer til Ä fÄ en sorgreaksjon den dagen det mÄ pensjoneres.

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Lompa said:

Mitt inntrykk er at det helst er lettversjonene av underlagene som slipper i limet. Det fins tidligere diskusjoner om dette her pÄ forumet.

Har hatt mitt Down 9 DLX i mange Är nÄ, og er vel noe av det kjÊreste jeg har av turutstyr. Jeg kommer til Ä fÄ en sorgreaksjon den dagen det mÄ pensjoneres.

Kan godt vÊre det stemmer, men hvorfor skal det vÊre sÄnn egentlig? Jeg ser ikke helt behovet for "lettvektslim". Basert pÄ Google-sÞk gjelder det alle typer exped liggeunderlag og ogsÄ andre underlag:

IMG_2009.jpg

Skrevet

Har bestilt meg et nytt Downmat Winterlite LW nÄ, ettersom de var tomme for Neoair Xtherm. Skal vÊre obs pÄ det som er nevnt i denne trÄden mht justering av lufftrykk vs temperaturskiftninger. SÄ fÄr vi se hvor lenge det varer med mitt bruk/antall feltdÞgn i fjellet. 

Skrevet
17 timer siden, Nimrad skrev:

Kan godt vÊre det stemmer, men hvorfor skal det vÊre sÄnn egentlig? Jeg ser ikke helt behovet for "lettvektslim". Basert pÄ Google-sÞk gjelder det alle typer exped liggeunderlag og ogsÄ andre underlag:

IMG_2009.jpg

Tror vel neppe limet er lettere, men man finner vel mÄter Ä konstruere pÄ som sparer vekt? F.eks. for Ä beholde R-verdi i et lettere underlag mÄ man kanskje sette "pÞlsene" tettere sammen, og dermed gjÞre limstripen tynnere? Eller man limer dem tvers gjennom for Ä spare vekt, i stedet for Ä ha mellomvegger, som gir mindre belastning?

Jeg vet ikke, bare spekulerer..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.