Gå til innhold
  • Bli medlem

Tempbooster/liggunderlag


LightDan

Anbefalte innlegg

Här kommer bilder på mitt hemmagjorda liggunderlag. Det kommer att användas först och främst för att boosta temperaturen på mina existerande liggunderlag när jag riskerar temperaturer som är något kallare än de är avsedda för.

Jag kommer också ha detta som en del av ett survivalkit att ta med på turer för bär- och sopp-turer i terräng jag känner dåligt. Risken finns alltid att man tittar för mycket på marken och för lite på terrängen. (Har aldrig hänt mig, men en gång må ju bli den första.)

Detta är en enkel fix, jag har formklippt en vindusskydd för lastbilar (köpt på Biltema). Sedan bara sytt på ett polyesterband runt den klippta kanten för att förhindra delaminering mellan alu-filmen och isolermaterialet.

Vikt: 75 g.

Volym: ca en liter.

 

Brukt en natt och hade då frost. Mitt uppblåsbara liggunderlag fick en läcka, så det blev grundligt testat. Jag fick lägga hundens liggunderlag (6 mm CCF-underlag under bålen och platt uppblåsbart liggunderlag plus denna under hela kroppen. Detta räddade natten, men var lite för kallt och mycket för hårt för att kallas komfortabelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vattentätt är det, så länge det är helt. Med 2 mm skumplast och tunn aluminiumcoating är nog slitstyrkan dessvärre dålig, men normalbruket kommer att vara uppe på ett uppblåsbart eller CCF liggunderlag, så slitaget kommer också att vara låg.

Om jag får bruka det som en del av survivalkitet lär jag nog få skaffa ett nytt efter en natt eller två på marken, men antagligen kommer det aldrig till användning på det sättet. :-) Kanske det likvel klarar sig bra, då det behövs en bädd av ris/löv/gräs för att uppnå ett minimum av komfort?

Med en materialkostnad på ca 50 kr och en timmes jobb så är det ok att det kan gå sönder efter en tids bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.