GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Reparasjon av guidehull i 75 mm skisko

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et par Garmont Excursion skisko. Jeg har dessverre klart Ä presse den nedpÄ mens leppen ikke var styrt godt nok inn i bindingen, som har fÞrt til at det har sprukket opp ut fra guidehullene. Det har fungert greit forelÞpig, men er redd for at det kan utvikle seg mens man er pÄ tur. 

Er dette mulig Ä reparere, tror dere? I sÄ tilfelle, hvordan? 

post-2559-0-14869100-1424212334_thumb.jp

Annonse
Skrevet

Jeg tok og rensket ut av hullene,vasket med aceton og fylte dette stoffet i hullene: http://www.clasohlson.com/se/Liquisole-Casco/35-1300

9269731033118.jpg

Jeg satte de sÄ i stekeovnen, med sÄlen vannrett opover, pÄ 40 grader over natta.(skoene opp ned og en trekloss under tuppen) Det blir et tykt lag lim  sÄ det tar laaang tid Ä herde gjennom helt til bunnen av hullet.

Etter natta i stekeovnen var limet litt stivt pÄ toppen, men ganske fÞyelig lengre ned i hullene.

Bindingene tok jeg og smÞrte med silikonfett og maskerte opp omrÄdet rundt tappene som skal opp i skoene. SÄ trykket jeg med makt skoene innover i bindingen og trykket tappene opp i det litt myke limet, lot det stÄ ved peisen et part dager og tok de av. Det ble fine formstÞpte hull til tappene, men limet er mykere enn sÄlen sÄ det slites nok ut igjen.

Det ble veldig mye bedre enn fÞr fixing, men ikke sÄ bra som et par nye.

• Liker 2
Skrevet

En skomaker kan sikkert ordne dette for deg. Det er ogsÄ mulig Ä bytte yttersÄlen ved sÄlebrekk. Dette vil gjerne vÊre billigere Ä gjÞre enn Ä kjÞpe nye sko.

Alternativt kan du bruke binding med vaier i stedet for ren tÄbinding.

• Liker 1
Skrevet

Hei

Det ligger en stÄl plate innenfor gummisÄlen, sÄ det er ikke bare gummien som holder stÞvelen i tappene.

I de god gamle dager, da alle gikk med 75 mm rottefella og sĂ„lene var av lĂŠr kunne man fĂ„ et lite metallbeslag til Ă„ skru UTENPÅ sĂ„len over hullene. De funket ganske bra og kunne vel suppleres med lim metoden til @barskekarsten.

Men du fÄr neppe tak i sÄdanne metallbeslag lenger? OG jeg sparer mine 2 til nÄr dette skjer for meg.

Hilsen

Elgen

• Liker 1
Skrevet

I de god gamle dager, da alle gikk med 75 mm rottefella og sĂ„lene var av lĂŠr kunne man fĂ„ et lite metallbeslag til Ă„ skru UTENPÅ sĂ„len over hullene. De funket ganske bra og kunne vel suppleres med lim metoden til @barskekarsten.

Men du fÄr neppe tak i sÄdanne metallbeslag lenger? OG jeg sparer mine 2 til nÄr dette skjer for meg.

Har du mulighet til Ä ta et bilde av disse? Kunne vÊrt interessant Ä se - det er sikkert ikke sÄ vanskelig Ä lage en "kopi" for de av oss som har tenkt Ä beholde 75 mm sÄ lenge som overhodet mulig.

• Liker 1
Skrevet

Hei

Beslagene ligger med andre godsaker som kandaharbindinger mv i en rotekasse i Oslo, hvor jeg fÞrst kommer en gang i neste uke, sÄ vÊr tÄlmodige med foto!

Men der er mulige Ă„ reprodusere med litt tynt metall, bor og fingersnille!

Hilsen Elgen 

• Liker 1
  • 2 mĂ„neder senere...
Skrevet

Hei

Beslagene ligger med andre godsaker som kandaharbindinger mv i en rotekasse i Oslo, hvor jeg fÞrst kommer en gang i neste uke, sÄ vÊr tÄlmodige med foto!

Men der er mulige Ă„ reprodusere med litt tynt metall, bor og fingersnille!

Hilsen Elgen 

Hei

AltsÄ fra dengang skiene var av tre, stÞvlene av lÊr og mennene av stÄl kunne man kjÞpe disse stÄlbeslag til 75 mm hullene i lÊrsÄlen. De skulle skrus pÄ utenpÄ sÄlen.

Foto ble delvis glemt, men beslagene skulle ogsÄ finnes i kassen for merkverdige beslag.

Jeg har skannet - ikke fotografert. Men det mÄ vÊre mulig Ä gjÞre slike beslag av tynt rustfri stÄl. De 3 styrehuller i midten har en kant pÄ baksiden som gÄr litt inn i sÄlen. <resten er skruhuller. En mÄ bruke meget korte skruer pgr av stÄlbeslaget pÄ baksiden av gummisÄlen. Jeg ville nok ogsÄ lime med noe Aqua Sure eller lignende .

Hilsen

Elgen

post-1047-0-89157600-1430349946_thumb.jp

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.