Gå til innhold
  • Bli medlem

Heargejavri - Boartavarri


Rungá

Anbefalte innlegg

Jag har fjällvandrat nästan varje sommar sedan 1987. I början vandrade jag ensam i Sarek men har senare fått sällskap med en av mina döttrar som har ett visst inflytande över mina planer så vi har varit i Kebnekaiseområdet några sommrar. Förra sommaren vandrade jag ensam en vecka i Badjelánnda, var upp till Svártinjunjes där jag vände tillbaka.

Träffade en norsk same i Sallohaure i somras som berättade att de brukade komma dit från Norge där de bodde men jag frågade inte om vägen eftersom tanken väcktes först eftråt.

Planering: Jag planerar en vandring till norra Badjelánnda i Sverige. Nu är det så många sjöar och jåkkar i vägen så jag har tänk gå på Norsk sten i början. Tåg från Gällivare till Narvik, allmänna kommunikationer söderut där målet är Heargejavri (Reinoksvatnet) - Boartavarri. Därifrån vidare till Slahpejávrre och en sväng norrut innan jag går till Rijtsem.

Fråga: Vad jag förstått är att man kan ta buss E6 söderut och jag har hittat en karta på webben som visar att det går en väg fram till Heargejavri men jag antar att det inte går bussar dit? Någon här som varit till området och vet hur man tar sig dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Hei

Du kan ta buss langs E6 sørover fra Narvik til Kobbvassgrenda å derifra går det en vei opp til Reinoksvannet (Heargejavri).Veien er en gammel anleggsvei fra den tida da det var kraftutbygging der inne.Veien er godt kjørbar men det går ikke noen slags form for offentlig transport på den.Den er også stengt med bom fra 15.Oktober til 15.Juli.

Tar jeg ikke mye feil så tror jeg det er et sted mellom 18 og 20 km fra Kobbvatnet til Reinoksvatnet.Men skal du gå inn til Slahpejàvrre så vill jeg annbefale deg å gå langs Linàjàvri istede for å gå langs Reinoksvatnet (Heargejavri) da dette skal være en kronglete tur etter som jeg har hørt med mye grov steinrøys.Det går sti fra veien langs Linàjàvri og helt inn til grensen ved Njoammeljàvrre som du kan følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.