Gå til innhold
  • Bli medlem

varg morgedal vs. skavl


audun87

Anbefalte innlegg

heisann :roll:

Planen nå er å gå til anskaffelse av Åsnes CCC med kortfell og telemarkbindingen (kanskje med vidje..?). Men problemet mitt er hvilke type sko jeg skal kjøpe. Valget står vel egentlig mellom varg morgedal og skavl (eller kanskje Crispi sydpolen). Er det noen som har noen erfaringer med disse skoene?? Er skavl så mye stivere enn morgedal at den ikke er så behagelig å gå med?? Primært skal jeg bruke skiene i vest-telemarksskogene og på hardangervidda.

Eventuelle komentarer på det andre utstyret taes også imot med glede :roll::)

Mvh. Ævdun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg har hatt skavl en stund og har hatt den på føttene i mer enn seks uker sammenhengende. En veldig bra sko, fin å gå med, spesielt med tung pakning, også fin å kjøre nedover med. Dessuten er det halv pris på støvelen på Oslo sportslager akkurat nå. ( den må gåes inn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Varg Morgedal et par år og er ikke fornøyd. Det er pløsen som er spesielt dårlig utformet. Snøringen er heller ikke god og skaftet på støvelen er heller ikke mye å skryte av.

Tidligere hadde jeg Asolo Morgedal som jeg syntes var en mye mer komfortabel skistøvel. Men jeg tror ikke man får tak i det merket lenger. Kona kjøpte det merket for 3-4 år siden til en vanvittig lav pris - sikkert restopplaget. På den støvelen var det trinser i stedet for hemper til å feste lissene på. Det er en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sikkert for sent dette, men nevner det likevell, da kanskje andre også kan ha nytte av det:

Jeg har har nå Varg Skavl på tredje sesongen, og må si meg meget førnøyd!

Jeg har ikke prøvd Morgedal-modellen, men vet at Skavl er stivere, og har tjukkere lær. Lærsko mjukner ved bruk, og noen særlig mjukere sko enn Skavl vil jeg ikke anbefale, såfremt du tidvis også skal kjøre litt i fjellet. Og det må man jo etter en topptur...!

Ved godt vedlikehold og innfetting før hver tur, holder du deg helt tørr på bena med lærtjukkelsen som Skavl har, selv på en heldagstur i søkkvåt vårsnø/slush.

Passformen er passende for middels til slanke føtter. Har du særlig bred fot, velg et merke med bredere lest.

Dette gjelder i særdeleshet hælkappa, så hvis du har en kraftig eller "kantete" hælform, vil du lett pådra deg gnag de første turene.

Siden Skavl også er såpass stiv og kraftig, bruker du lang tid på å gå den inn hvis den ikke passer fra start. Men med en relativt slank fot, er dette en alldeles ypperlig allrounder. Kjøp den heller et halvt nummer for stor enn akkurat, og bruk en tjukk tovet raggsokk utenpå et (gjerne to) par syltynne nylonsokker. Da har du en buffer imot gnagsår, og holder deg samtidig både varm og tørr på bena!

Videre passer Skavl perfekt også i mine Grivel G12 Cramp-O-Matic stegjern.

Mitt eneste ankepunkt på skoen er hjørnene på skotuppen, der lagene har en tendens til å dele seg, fordi sålesømmen ligger for langt inne fra ytterkanten. Når man så sparker seg på bena opp siste toppkneika, vil snø og is splitte sålelagene litt, noe som medfører at skofronten etterpå blir for tjukk til å gli inn i bindinger alá Riva eller Cobra. Istedet skjærer stålørene på bindingene inn i sålefronten, og man må tine/klemme skotuppen sammen for å få dem inn i bindingene. Dette kunne vært forhindret ved å legge en ekstra søm helt ute langs ytterkanten av tuppen, eller ved å ha et par små metallbeslag på fronthjørnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.