Gå til innhold
  • Bli medlem

Inntrykk Zegul Greenland GT fortsettelse...


Jølle

Anbefalte innlegg

704757_560995090610996_448723308_o.jpg
Da har jeg fått prøvd Zegul Greenland GT litt mer og tenkte å dele mine siste erfaringer mens de ennå sitter friskt i minnet :-)

Denne helgen (7-9 juni) var det sommerleir på Hvaler, og som vanlig var vi en vennegjeng som la turen til Storesand.

For meg er sommerleiren blitt en tradisjon og noe jeg må ha med meg. Denne gangen gledet jeg meg ekstra siden jeg forhåpentligvis skulle få teste Greenland GT i litt bølger :-)

Fredag ettermiddag var campen rigget, og Bernt, Frode, Svein Erik, Lena og jeg bestemte oss for å ta en ettermiddag/kveldstur til Tistler.

fredagsrute.JPG
Fredagens rute.
Ikke lange turen (ca. 13 km tur/retur), men håpet var at ettermiddags brisen skulle gi litt bølger.

På turen ut blåste det ca. 7-8 sm fra sørvest. Dette ga kun små vindbølger, men allikevel en indikasjon på hvordan kajakken tok bølgene.

En og annen bølge var kanskje oppunder 1 meter, og da hørtes og kjentes det godt :-)

Zegul Greenland GT stamper i motsjø. Skikkelige plask med god sjøsprøyt i ansiktet. Lengden på 545 cm gjør at den først slår i vannet med baugen, for så å gi et kraftig plask med hekken he he..
Ganske morsomt, og til tider litt irriterende. Man føler liksom at den bremser litt når det blir så mye plasking.
Men hadde ingen problemer med å holde følge med eks. Valley Etain 17.7, Zegul 520 LV som går vesentlig mykere i bølgene.

Veien hjem derimot ble for meg som tidligere har slitt med å fange surf en hysterisk morsom opplevelse.
Vinden økte til ca. 9-10 sm og ga morsomme vindbølger. Her var det bare å velge seg en bølge. To kjappe fremdriftstak og vips... SURF!!!

Tidligere har jeg slitt med timing og at bølgene har passert under kajakken (Etain 17.7). Greenland GT fanget samtlige bølger jeg forsøkte meg på. Jeg klarte også å ta igjen bølga hvis den var iferd med å passere.
To kraftige åretak og man tippet over og ned i bølgedalen. Det er også såpass volum i baugen at den kommer opp igjen selv om nesa borer seg inn i bølga foran :-)

Hvis kajakken vred seg var det bare å kante den litt, og den skiftet retning.
Greenland GT er så stødig og ligger så støtt på kant at det aldri føltes utrygt å kante den.
Tidligere har jeg vært litt reservert ved kanting i bølger, men i denne kajakken ble det nærmest en sport :-)

Lørdagen ble jeg med på en tur rundt Sandøyene. En tur på ca. 25 km sammen med 21 andre glade padlere.
På vei over til Herføl hadde vi ørsmå dønninger i ryggen. Også disse fanget GT opp slik at jeg nesten ikke behøvde å padle. Veldig energisparende med slike egenskaper på tur. Vi brukte 5 timer på turen med pauser på til sammen ca. 1 time. Dette gir en reell fart rundt 6 km/t., noe som var helt uproblematisk i GT.
I følge turleder var det ny rekord for denne turen (i regi av sommerleir), så da føler jeg meg trygg på at Greenland GT ikke er en sinke sett opp mot andrer kajakker på tur :-)

Sittestilling og komfort oppleves som veldig god. Retningsstabiliteten like så. Skeg brukte jeg kun hvis jeg ønsket å ligge lengst mulig på en surf (grunnet dårlig teknikk hos meg selv, slik at jeg ikke mistet fart når kajakken vred seg). Den viser lite eller ingen tendenser til å vri seg opp mot vinden i de forholdene som var denne helgen, og hvis den styrte opp mot vinden var det bare å kjapt justere den ved å kante. Dette selv om jeg hadde lastet all vekt i bakre skott :-)

Søndagen var jeg på rullekurs for å finpusse teknikk og rette feil. En fantastisk kajakk å rulle med. Knakk koden til stormrulla også :-)
Sittestilling og den store cocpit-åpningen gjorde at jeg uten problem kunne legge hodet helt ned på fremdekk.

Så langt har jeg kun funnet stamping i motsjø som negativt, men dette oppveies enkelt av kajakkens andre egenskaper. Jeg kan på ingen måte konkludere siden jeg foreløpig kun har brukt den i veeeldig snille forhold, men førsteinntrykket er fremdeles godt :-)

Jo, en ting til: For å justere setet fremover eller bakover må man eventuelt lage nye hull til setet selv.
Det finnes ingen justerings muligheter fra fabrikk. For meg er dette uproblematisk, men for andre kan det være noe man ønsker å gjøre.

Men før jeg tester den til litt røffere padling skal det monteres KeelEasy på både kjøl og knekkspant :-)

Så glad blir man i en Zegul Greenland GT:
964517_10151410657336339_1269583048_o.jp
Bildet er tatt ved teknikktrening i Sagstusjøen


For dere som ikke har lest første del jeg skrev om kajakken kan dere finne innlegget her:

Førsteinntrykk Zegul Greenland GT
























Vis ekstern blogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.