Gå til innhold
  • Bli medlem

Førsteinntrykk Zegul Greenlander GT.


Jølle

Anbefalte innlegg

704757_560995090610996_448723308_o.jpg
Har lenge forsøkt å finne meg en "rulle/lekekajakk" som passer min størrelse.

Mine mål er:
Høyde: 186 cm
Vekt: 106 kg
Sko: str. 45

Dette setter visse begrensninger når det kommer til kajakker. Alle de morsomme og lekne kajakkene er stort sett laget for små og mellomstore personer. Vi som har en litt mer robust kroppsbygning har dessverre ikke så mange valg.

Jakten på en slik kajakk startet med at jeg kjøpte en Q-boat fra Valley. En fryd for øyet og meget lettrullet. Men, den hadde etter mitt syn for lite volum til min tyngde, og jeg satt med minimal vannlinje når jeg padlet.
Dette førte igjen til at den føltes veldig ustødig når det ble litt bølger. Spesielt med bølger på skrå bakfra. Da fikk man virkelig øvd på støttetak. Skuffet over at jeg ikke behersket kajakken ble den solgt kun få måneder etter at den var kjøpt.

Så kjøpte jeg en Seabird Black Pearl. Dette er et rått design og en fantastisk vakker kajakk.
Black Pearl var utrolig lettmanøvrert, og ocean-cocpit var for så vidt ikke noe problem, men etter å ha padlet en tur på ca. 12 km fant jeg fort ut av at dette kun ville være en kajakk jeg benyttet til rulletrening, korte lekeøkter og ikke noe annet. Nok en gang ble kajakken solgt i løpet av få måneder.

Ikke noe galt med noen av disse kajakkene, og jeg var lykkelig eier av begge, men jeg ønsket å kunne benytte kajakken til all type padling, samtidig som den skulle være lettrullet. Spesielt Q-boat var jeg forelsket i. Designet på denne kajakken er i mitt hode perfekt, men det hjelper så lite når den som sitter oppi ikke takler den :-(

Når så  produksjonen av Greenlander-kajakkene ble flyttet fra TAHE til Zegul og de samtidig med dette introduserte en ny og større modell tok det ikke lang tid før jeg kjøpte en.

2013-06-01+08.43.30.jpg
Mange tror at dette er samme kajakk som TAHE Greenlander Touring, men det er det ikke. Greenlander GT har mye mer volum, og en mye større cocpit-åpning.

Zegul Greenlander GT
Tekniske data:
Lengde 545 cm.
Bredde 54 cm.
Cockpitåpning 82 x 45 cm.
Lastekappasitet 135 kilo
Vekt: ca. 24 kg

På papiret ser dette ganske identisk ut, men forskjellen ligger i utformingen av cocpit-åpningen og volumet under fremdekk. Cocpit-åpningen er mer avrundet, slik at man i GT utgaven kan sitte med rumpa i setet og enkelt løfte bena inn. I Touring utgaven var cocpit-åpningen spissere, slik at det ble vanskeligere og trangere å få bena inn. Selv om lengden på åpningen står lik på papiret oppleves dette som natt og dag. Volumet under fremdekk er også større. I GT sitter jeg med bøyde ben og har god plass til føttene. I Touring sitter jeg med nesten strake ben, og føttene subber under dekk. Det er også gjort noen små endringer på skroget, slik at den skal oppleves stødigere enn Touring utgaven. Den er bla. 1 cm bredere enn Touring.

I mine øyne er det nå tre utgaver: OC som passer små personer, T som passer mellomstore personer og GT som passer store personer.

Men tekniske data på et stykke papir betyr i grunnen ikke så mye. Viktigere er det hvordan Zegul Greenlander GT oppfører seg på vannet :-)

965835_560996163944222_2092011932_o.jpg
Jeg vil starte med førsteinntrykket.
Når man setter seg i denne kajakken for første gang er man hjemme. Sett deg i setet og ta inn bena. Enkelt og greit selv med lange ben. Når du så først er ombord merker du raskt at både primær og sekundærstabiliteten er meget god. Dette føles trygt og godt.
Man kan kante den langt inn på spruttrekket uten at det føles nervøst. 

Kant den litt og den responderer momentant. Kant den mye og den svinger rundt sin egen akse.
Dette er faktisk den mest manøvrerbare kajakken jeg har prøvd, (tilpasset store personer) og jeg har da prøvd noen ;-)

Den er ikke veldig rask, men vanlig tur tempo 5-7 km/t er ikke noe problem å holde over lang tid. Den store cocpit-åpningen gjør dessuten at man kan sitte med knærne samlet og pendle med bena på samme måte som i en racer-kajakk. Kombinert med høy åreføring og tett isett kan man padle effektivt om man ønsker. Jeg har ikke testet farten, men Greenlander Touring sies å ha en toppfart på ca. 11-12 km/t. Bruk av skeg er helt unødvendig da retningsstabiliteten er meget god, men i sidevind (5-6 sm) er det små tendenser til at kajakken dras opp mot vinden. Senkes kjølen går den igjen snorrett.

Måten denne kajakken oppfører seg på i vannet gjør at jeg personlig mener at den bør være et spennende alternativ for de litt større padlerne som er ute etter en kajakk for bølgelek, surf og rock-hopping. Kajakken har gode sikkerhetsliner med nedsenkede fester. Lukene er fra Kajakksport og er potte tette. Det lave bakdekket kombinert med GT`s gode stabilitet og store cocpit-åpning gjør også at den er lett å entre fra vannet ved cowboy-entry :-)

Zegul Greenlang GT er også mer solid bygget enn sine tidligere TAHE utgaver:
Vakuum infusjonen, som Zegul benytter i produksjon, er en av de mest avanserte konstruksjonsmetoder som brukes i kompositt industrien. Produksjonsmetoden sikrer beste styrke / vekt-forhold som er mulig.
Her kombineres epoksyharpiks med flere typer av karbon fiber, til karbon / aramid og glass tekstiler som gir et jevnt og klart utseende. Det brukes to forskjellige konstruksjoner i Zegul produksjon - A-core og 3D C-CORE.

Zegul A-core
acore.JPG



Zegul 3D-core
3dccore.JPG




Når det kommer til rullevennlighet er det ingen ting å si på dette. Greenlander modellene har alltid vært svært lette å rulle. GT er ikke noe unntak :-)

977286_560994140611091_396029776_o.jpg
Så langt er jeg strålende fornøyd med denne kajakken, men den er foreløpig kun testet på stille vann. 

Men at den også skal prøves i røffere forhold kan du være helt sikker på, og da kommer det en oppfølging av denne lille rapporten :-)

Jeg kjøpte min kajakk hos Kajakk & Fritid, Drammen, og den kan bestilles i en rekke fargekombinasjoner. Bestillings tiden ved egne ønsker om fargekombinasjon er ca. 4 uker.

Her er et eksempel på kombinasjon av farger:

zegul.JPG



Zegul Marine hjemmeside: http://www.zegulmarine.com


















Vis ekstern blogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.