Gå til innhold
  • Bli medlem

Hodelykter og batterikapasitet (endret tittel)


Anbefalte innlegg

Skrevet

@ Moderator: Kanskje det hadde vært greit å skille ut siste del av denne tråden som en egen batteritråd? Vi har herpet ts sitt egentlige tema, dog med ett annet som også er nyttig. :smile:

Jeg finner det litt vanskelig å splitte denne tråden i to da det ikke er et tydelig skille. ((For øvrig - nå en av de første dagene vil vi oppgradere forumet. Da vil det kunne komme en knapp som heter "Beste svar", slik at man får merket tråden besvart og med "Beste svar" i toppen av tråden. Om vi ønsker å ha den funksjonen.))

Jeg syns det er greit at diskusjonen angående batteri fortsetter, da jeg har fått svar på det jeg lurte på. :)

Har du noe i mot at vi endrer tittelen på innlegget til "Hodelykter - kulde og batterikapasitet" eller kanskje andre forslag..
Annonse
  • 5 uker senere...
Skrevet

Hei! Det blir ofte mørkt når jeg går i fjellet, og da må jeg ha lys. Jeg bruker nå en Led Lenser H7 hodelykt på 170 lumen, men den er litt svak, så jeg lurer litt på å kjøpe en Magicshine MJ 868H Hodelykt på 1000 lumen, men blir det litt mye? Er det noen som har prøvd lykter med rundt 1000 lumen i stummende mørke?

Hei. Har selv en H7 der eg har laget meg en pakke av 3 stk D batterier og om ikke vekta har noe betydning så har du enormt mye lys på lykta lenge. Tapet sammen bat. så dei var koblet riktig sammen og brukte en lampeledning på dei riktige polene i bat huset og fungerer som bare det :-). Ikke testa hvor mange timer den gir lys på full styrke men brukt lykta mye i vinter og enda ikke bytta bat. Bare et lite tips om man vil forlenge lyset på lykta :-)
  • Liker 1
Skrevet

Det har vært litt frem og tilbake i forhold til batterier til både H7 og H14. Har nå gått til innkjøp av batterier av de fleste typer (alkaliske, Lithium-ion, NiMh, deriblant Sanyo Eneloop og Ansmann). Kommer til å gjøre en test av de forskjellige for å se hva som duger best nå på vintertid. Deretter er det mulig å gjøre det samme til sommeren for å se forskjellen.

I diskusjonene fokuseres det mye på teknologi (Li-ion vs. NiMh, osv.), mens det fokuseres mindre på kapasiteten. En drivstofftank måles i liter, mens et batteri av denne typen måles i strømmengde over tid (mah). Setter kulda de fysiske lover rundt den oppgitte energimengden ut av spill, eller gjelder de samme prisnipper om vinteren som om sommeren?

Testresultater følger. :-)

  • Liker 2
Skrevet

Det har vært litt frem og tilbake i forhold til batterier til både H7 og H14. Har nå gått til innkjøp av batterier av de fleste typer (alkaliske, Lithium-ion, NiMh, deriblant Sanyo Eneloop og Ansmann). Kommer til å gjøre en test av de forskjellige for å se hva som duger best nå på vintertid. Deretter er det mulig å gjøre det samme til sommeren for å se forskjellen.

I diskusjonene fokuseres det mye på teknologi (Li-ion vs. NiMh, osv.), mens det fokuseres mindre på kapasiteten. En drivstofftank måles i liter, mens et batteri av denne typen måles i strømmengde over tid (mah). Setter kulda de fysiske lover rundt den oppgitte energimengden ut av spill, eller gjelder de samme prisnipper om vinteren som om sommeren?

Testresultater følger. :smile:

Hei. Jo kaldere det blir, desto høyere blir den indre motstanden i et batteri. Det blir ofte sagt at batterier blir utladet i kulde, men det er direkte feil, det er det motsatte som skjer. Det er jo ikke uten grunn at batterier bør oppbevares i kjøleskapet, lav temp. reduserer egenutladingen...
Skrevet

Det er flere faktorer i et batteri som påvirkes av temperaturen. Kapasiteten endrer seg med gradestokken, og en sammenligning må foregå i eksakt samme temperatur for å kunne være sammenlignbar. Det som blir spennende er å se hvilken teknologi som opprettholder kapasiteten best i kulda, og hvilken gjør det best i varmen. Li-ion skal eksempelvis på papiret være minst påvirkelig av kulde, men er det slik i praksis? Det får testen vise. Det er i utgangspunktet store forskjeller i lagret enenrgimengde i de forskjellig type batteriene, men dette er uvesentlig om man ikke drar nytte av det i praksis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.