Gå til innhold
  • Bli medlem

Lockout


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Nokon som har erfaringar med bruk av lockout? Har kjøpt Gary Fisher, type Marlin med lockout.

Har skjønt at lockout'en ikkje stoppar gaffelen heilt, men at den berre minskar dempinga.

På nettet las eg om ein leverandør som anbefalte at lockout'en kun skulle brukast på heilt flatt underlag, men den tåler vel litt små asfalthumpar vel...?

Skrevet

Den nye typen lock out låser gaffelen mens den er komprimert mens den eldre versjonen hindrer gaffelen i å komprimeres ved at den stenger igjen for oljen. Her er det ventilen som stenger for oljen som har en tendens for å ryke.

Den nye typen tåler juling, den gamle typen tåler litt juling, men ikke mye.

Det finnes en tredje versjon også men er usikker på hvordan denne fungerer. Ettersom gaffelen din bare går tregere når du stenger den av vil jeg tro at du har denne typen gaffel. Hvis gaffelen satt orginalt på en Marlin vil jeg tro at den med hensikt er lagd slik at den ikke skal låse helt for at man ikke så lett skal "blåse" den. Hvis du har en gaffel uten olje så trenger du uansett ikke være redd for at lock outen skal gå istykker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Demparen på GF Marlin er ein:

Manitou Axel Comp w/TPC Lock-Out | 100mm travel, så veit de det...

Skrevet

Den skal bli helt stiv. Vær forsiktig med store belastninger når den er låst.

Er hindringen av en slik art at du ville bremset eller svingt utenom med bil bør du gjøre det samme med sykkel med demper i låst posisjon.

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Lockouter finnes i mange varianter og prisklasser. Siste hyl nå er "tenkende" lockouter som åpner seg automatisk når underlaget blir ujevnt.

En lockout skal i utgangspunktet låse gaffelen helt, ellers er jo noe av poenget borte ved bevare kraft ved stående tråkking, kraftig aksellerasjon og spurter.

Om du kjører med gaffelen låst eller ikke er det din følelse av komfort som avgjør. Gjør det vondt i håndleddene pga slag fra underlaget er det jo ganske naturlig å åpne gaffelen og/ eller redusere dekktrykket noe.

Personlig mener jeg at svært mange hverdag- og tursyklister kunne klart seg uten støtdemper, men sykkeltrenden er nå en gang slik at nesten samtlige sykler kommer med dempergaffel, selv de aller, aller billigste!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.