Gå til innhold
  • Bli medlem

Austanbotntind traversen 17.07.09


naboen

Anbefalte innlegg

En liten turrapport fra Austanbotntind traversen.


Siden jeg var på Ringstinder i vår for første gang, har trangen til å komme til Hurrungene blitt enorm.
Et værvindu spådd av yr avgjorde saken. Helgesen hadde prata om denne traversen en stund, og jeg leste diverse turraporter med skrekkblandet fryd.

Avgang Skrautvål 0230, og var oppe på ryggen ca. kl. 0800..
Det var sleipt opp til S2, så vi valgte å sikre.. Morten ledet og jeg gikk på topptau..
Siden jeg er nybegynner med tau og slikt, ble det veldig mye jobb for stakkaren.
Humøret var på topp, og endelig skulle jeg få bryne meg på "ordentlig" tinderangling...
Gikk greit ned fra S2, på med sikring og opp til pinakkelen..
Det var sykt morro.. ikke mye plass oppe der.. Bra utsikt fikk vi også.. For en gangs skyld hadde Yr spådd riktig vær.
Rapellerte ned på nordsiden, og fra den kanten var pinakkelen virkelig spiss og flott..

Svapartiet var sleipt, så det var litt ekkelt, men vi kom oss greit over og rundet hammeren opp til Søre.
Vi kunne se minst to taulag som var på vei opp til Store.. Vi møtte senere et av disse oppe ved den første pukkelen.
Fra Søre bort til foten av Store var det en spennende og passe luftig egg.
Fra eggen og inn i veggen mot store traverserte vi noen meter ned til høyre..
Jeg var glad for at jeg ikke gikk først, for man må henge seg etter armene et lite stykke ned der.
Men Morten var flink til å sikre, og å forklare hvordan jeg skulle "gå", så det gikk greit.
Vi rota oss opp i eggen som kommer opp til den første pukkelen, og siden det var litt vanskeligere teknisk, traverserte vi oss
litt til høyre. Her var det mye enklere. Det var godt å komme opp på Pukkelen å se veien videre til Store.
"Utsteget" til Toppvarden på store var mindre dramatisk enn ventet, så det var ikke nødvendig med sikring.
Etter en matbit og bildetagning, gikk vi normalveien ned (tror jeg) til Vestre..
Vi gikk usikret, selv om etterpåklokskapen, og tankene om ungene hjemme sa sikring.. :)
Men det var fin klyving og gode tak.
Etter en sånn fantastisk tur, er det grei å ta en ukes ferietur til Danmark, og kanskje Morten synes det er greit å
få litt ferie fra en meget vulgær nabo... ikke sant..? :):)
Thanks for en fantastisk "konge" tur... :)

/Naboen.

post-4388-133474636847_thumb.jpg

post-4388-133474636862_thumb.jpg

post-4388-133474636883_thumb.jpg

post-4388-133474636905_thumb.jpg

post-4388-133474636919_thumb.jpg

post-4388-133474636929_thumb.jpg

post-4388-133474636939_thumb.jpg

post-4388-133474636949_thumb.jpg

post-4388-133474636958_thumb.jpg

post-4388-133474636967_thumb.jpg

post-4388-133474636976_thumb.jpg

post-4388-133474636986_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
...Siden jeg er nybegynner med tau og slikt, ble det veldig mye jobb for stakkaren.

Humøret var på topp, og endelig skulle jeg få bryne meg på "ordentlig" tinderangling...

Gikk greit ned fra S2, på med sikring og opp til pinakkelen..

Det var sykt morro.. ikke mye plass oppe der.. Bra utsikt fikk vi også.. For en gangs skyld hadde Yr spådd riktig vær.

Rapellerte ned på nordsiden, og fra den kanten var pinakkelen virkelig spiss og flott..

Thanks for en fantastisk "konge" tur...:)

/Naboen.

Hehe, ja dette er virkelig en "konge"tur naboen, og er ikke denne traversen ordentlig tinderangling, ja da vet neimen ikke jeg hva det skulle være.

Godt jobbet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja dette er virkelig en "konge"tur naboen, og er ikke denne traversen ordentlig tinderangling, ja da vet neimen ikke jeg hva det skulle være.

Godt jobbet :D

ble ikke mindre "gira" av denne turen nei...:)

Vi får håpe på flere traverser dette året:)

Begynner å lengte litt etter "heimen" nå, i danmark er det jo helt flatt..:):)

/Naboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.