il Camoscio Skrevet 6. august 2004 Skrevet 6. august 2004 Arbetsnamnet var Oppdal-Geiranger. Iden var att knyta ihop Dovre och Tafjord på en enda tur. Övergången (med proviantering) skulle ske i Lesjaskog. I verkligheten slutade turen vid Djupvatnet efter 13 dagar och övergången skedde vid Bjorli. Efter 6 dagar i Dovre slog jag läger en bit förbi Miutjönnin på leden Aursjöhytta-Lesjaskog. Där ändrade jag planen, rundade Mehöe, gick norrut på icke-T-stig (men rösad). Passerade bl a en tjärn på skuggsidan med så glatt snö ända ned att jag fick kämpa med stavarna för att inte hamna i plurret med vatten till midjan - fotfäste fanns helt enkelt inte. Efter den pärsen mycket vacker vandring ned mot Eikesdalen, två kilometer grusväg och tvärt söderut igen mot den trånga Gravdalen där jag efter visst sökande (vide! ) hittade tältplats. Nästa etapp förde mig på T-stigen ut till Bjorli. Från Bjorli en kilometer biväg parallellt med Europavägen, därpå 5 km säterväg till Rånå, upp genom Asbjörnsdalen, helt utanför lederna. Ett stycke upp finns en bro över en sprudlande fors i en ravin, men Asbjörnsåe kunde stengås både ned- och uppströms denna årstid! Etappen förde vidare till Buabergsjöen, tidigt läger eftersom fortsättningen gick på en höjd där lägerplatser är sällsynta. För den som har kartan Tordsvatnet är det rätt uppenbart hur fortsättningen gick mot Torsbu, utmed bland annat Storvatnet, hela tiden kring 1450 meters höjd, lättvandrat och lättorienterat så när som på en del block. Jag hade fruktat Kvitbotnelve och fick leta en stund efter absolut tryggt vad, men då var det vanlig enkel stengång; det kanske inte alltid är så. Nu var jag på leden och etappen fortsatte norrut till läger i Pyttbudalen, en bit nedanför stugan. Etappen Pyttbudalen-Reindalseter är en klassiker, dels därför att karaktärstoppparna står på led på sydsidan, dels därför att den har ett krävande pass och dels därför att Ishola är en fascinerande och exotisk miljö på vägen. 1999 gick jag över Pyttskavlet västerifrån och lyckades då helt undvika de säkrade partierna över glatta hällar genom att söka egen väg söder om leden. Denna variant var svårare att upptäcka från motsatt håll. Etappen avslutades med tältläger vid Hulderkoppen. Om etappen Hulderkoppen-Reindalsjöen (strax väst om Danskehytta) kan enkelt sägas att sällan har jag fått jobba så för så lite utbyte. Rätt vackert fram till Femåna, sen mest bara jobbigt. Sista etappen blev lugn, grön och slak som jag hoppats. Man går norrut mot Kaldhusseter till ett stigskilje, därpå söderut på leden mot Djupvatnet. Efter den första sjön blir landskapet mycket vackert och varierat med alla slags utsikter. Tyvärr är den sista sjön, Kolbeinsvatnet kraftigt förfulad längst ut mot rv 63. Hade tänkt slå läger vid den inre delen men gick hela vägen ut till vägen och hittade ypperligt tältläger söder om densamma. Efter denna kalla och regninga sommar kan rapporteras att vädret var vackert och varmt alla dessa sju dagar, tillochmed morgnarna var varma (med något undantag) vilket gjorde att snön i allmänhet inte vållade problem. Av snö låg det förresten obegripliga mängder i området kring Danskehytta, faktiskt stod vintermarkeringarna kvar utmed leden på många ställen. Det finns nog en hel del kvar att utforska i Reinheimen; nu vet jag nog också rätt bra på vilken höjd man ska gå för att klara bäckarna i just detta område (t ex Skarvheimen är genast något helt annat) il C. Vis rapporten i Turkartet Vis større kart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå