Gå til innhold
  • Bli medlem

lap top for fjellene


geilomg

Anbefalte innlegg

har funnit en som tåler litt juling :)

tanken er att jeg skal ha en laptop som jeg kan bruke hjemme samt på fjellet. med andre ord må den ha god ytelse og tåle juling.

http://www.humanedgetech.com/shop/product.php?productid=179&cat=18&page=1

dette er en som jeg funnit. noen som har ett annet forslag. prisen? ja ikke så att man ikke har råd å reise på tur ihvartfall. kanskje opp mot 10.000. vet ikke helt hva slike ting koster.

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var en interessant laptop du linket til. Veldig liten og lett. Men med 7" skjerm så blir den veldig liten til hjemmebruk. Tror du da bør bruke ekstern tastatur, mus og skjerm.

Hva du skal bruke PC-en til vil være førende for om denne er tilstrekkelig for deg. Hvor kraftig prosessor er ikke angitt i spec hos Humantec. Dette kan vel tyde på at prosessorkraften er begrenset. Til fjellbruk er vel kommunikasjon et hovedbruksområde, og da trenger man ikke all verden. Hjemme kan det være noe annet. På den annen side så er det slik at jo kraftigere prosessor, jo mer strøm trekker den.

Ellers ser jeg at PC-en ikke har harddisk men i stedet flash-basert minne. Fordelen med dette er at flash-minne ikke har noen bevegelige deler som kan svikte. I tilllegg vil harddisker svikte i ekstreme høyder (6000 m +), noe som ikke flash vil. Flash tåler mao mer. Ulempen er at lagringskapasiteten mildt sagt blir begrenset. I dette tilfellet til 8 Gig, dvs. neppe nok til å lagre samtlige høyoppløselige bilder fra en tur på en uke eller mer dersom du tar en del. Men det finnes jo også eksterne harddisker til evt. dette bruk, alt. flere minnekort. Husk at windows og andre programmer også tar av denne lagringsplassen.

Jeg er forresten også på utkikk etter PC eller PDA til bruk på langtur. Så langt ser det ut til at jeg ender opp med PDA da mitt hovedbruksområde vil være epost og kommunikasjon mot Iridium satelittelefon. Dette funker også via PDA. Men da mister jeg lagringskapasiteten som en PC tilbyr ... har ikke helt bestemt meg.

Av de mer normale PC-er som tåler en trøkk er det IBM og Panasonic Thougbook som ser ut til å være markedsledere. Disse koster dog en del, særlig Toughbook-serien.

Dersom du skriver hva du skal bruke PC-en til og hvor du skal bruke denne er det mulig at jeg kan være litt mer konkret med mine kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallå hugo.

min tanke er att når jeg(forhåpentligvis, ev muligens) dra ut på langtur, kunne ha en hjemmeside som jeg oppdaterer og maile med venner og spesiellt familje. ikke noen chat men bare gi ett livstegn fra meg.

har og hørt om en pc som klarer usa testkrav iforhold til å bli brukt av navy seals bla. husker ikke hvilket merke den er men husker att den var relativ tung men hadde god lagrings kapasitet og god processor.

en venn av meg har kjøpt seg en ny laptop, husker ikke navnet(tror att jeg får alzaimer :) ) med en vekt på ca 950 gram. det finnes en av samme merke som var litt lettere men den hadde ikek dvd og den var betydligt dyrere!!!

robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I militæret brukte vi en Panasonic Toughbook. Husker ikke hvilken modell, men den serien tåler en del fuktighet/kondens, støt og annen juling. Jeg husker heller ikke nøyaktig pris, men lurer på om det ligger noe over det du tenker. Søk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Robert. Til ditt bruk tror jeg den PC-en du linket til vil være kraftig nok. Men den er egentlig laget for fjellklatrere til bruk på ekstreme høyder der vanlig harddisk ikke vil fungere. Derav flash-disk på 8 Gb. Skjermen er også veldig liten, omtrendt på størrelse med de skjermer som kan monteres på nakkestøtte i bil for at barna i baksetet skal være stille. Jeg vil derfor anta at tastatureet også er veldig lite. Dersom dette ikke er noen hindring for deg vil nok PC-en fungere, men jeg har personlig ikke noen erfaring med denne. Dette er basert på de opplysningene som stod på nettsiden du linket til.

Ellers er som sagt Panasonic Toughbook veldig robust, men de modellene er gjerne noe dyrere og tyngre. I Norge selges de vel bare til næringslivet som har behov for felt-pc, og er derfor priset deretter - dvs 30K +. Det kan være mulighet for å plukke opp en rimelig modell på ebay el tilsvarende.

IBM er også kjent for å lage bærbare som tåler en trøkk, men ikke like ekstremt som Thoughbook-serien til Panasonic.

Ellers er vel erfaringen til de fleste at PCer tåler overaskende mye kulde og vær. Men at fall og støt kan noe lettere kan ødeligge dem. Dersom du behandler PC-en pent tror jeg de aller fleste vil duge.

Til ditt bruk ser jeg heller ikke for meg at du trenger en kraftig PC, noe som er bra siden slike kraftplugger trekker mye strøm samt at de som ikke er så kraftige er mye billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.