Gå til innhold
  • Bli medlem

XelaDesign

Aktiv medlem
  • Innlegg

    14
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral

Om XelaDesign

  1. Takk igjen for utfyllende informasjon mila, det fores inn i oppgaven som verdifull informasjon og refleksjoner
  2. Videre lurer jeg på om det er noen som har gått til anskaffelse av nytt utstyr i det siste, eller har planer om det.. Det hadde i denne forbindelse vært relevant å vite grunnlaget for kjøpet. Var/ er det en ny tenknisk løsning, et spennende tiltalende utseende eller en helt ny funksjon? Gi meg gjerne et tips om alderen du er i også. Hvilke verdier var viktig for deg ved kjøpet, og hvorfor ble det akuratt dette produktet du valgte?
  3. Jeg lurer på om det er noen som har gått til anskaffelse av nytt utstyr i det siste, eller har planer om det.. Det hadde i denne forbindelse vært relevant å vite grunnlaget for kjøpet. Var/ er det en ny tenknisk løsning, et spennende tiltalende utseende eller en helt ny funksjon? Gi meg gjerne et tips om alderen du er i også Hvilke verdier var viktig for deg ved kjøpet, og hvorfor ble det akuratt dette produktet du valgte?
  4. Takk for svar mila. Ja, det hadde vært interessant å vite hvilke meninger og verdier vnninnene dine har, og sammenlige de opp mot dine og andre sine. Videre lurer jeg på om det er noen som har gått til anskaffelse av nytt utstyr i det siste, eller har planer om det.. Det hadde i denne forbindelse vært relevant å vite grunnlaget for kjøpet. Var/ er det en ny tenknisk løsning, et spennende tiltalende utseende eller en helt ny funksjon? Gi meg gjerne et tips om alderen du er i også Hvilke verdier var viktig for deg ved kjøpet, og hvorfor ble det akuratt dette produktet du valgte?
  5. Interessante synspunkter og teorier om at eldre mennesker i dagens samfunn følger de nye "unge" trendene innenfor utstyr osv. Et spørsmål man kan stille seg er om ikke behovene og ønskene forandrer seg etterhvert som man blir eldre? Som ung kan man se for seg telttur i skog og mark i flere dager i strekk, mens mange godt voksne kanskje heller foretrekker hytte til hytte, med en seng og sove i og servert middag ved ankomst. De ønsker kanskje de samme opplevelsene som for 30 år siden, men ser på det som en fordel, og kanskje en selvfølge å bringe en form for "luksus" med ut i naturen. For å gjøre den overkommelig, behagelig og en nytelse, som i bunn og grunn kankskje er de viktigste verdiene, fremfor et blodslit. Tanken er at dette kan gjøres ved design av produkter som er spesialtilpasset denne brukergruppen. Dette er selvfølgelig formulert litt på spissen for å prøve å gi en best mulig forståelse
  6. Jeg har selvfølgelig holdt i en isøks, og jeg tar det som en selvfølge at du, Adler, forstår at eksemplet er ren og sjær oppdikting for å få litt mer kjøtt på beinet iforhold til hvordan oppgaven skal angripes, og hvilke synspunkter som er relevant for meg fra dere Takk for innspill HVA og -RM
  7. Okey Jeg skal være litt klarere i min formulering. Jeg tar et eksempel: Ida er en voksen dame på 55 år, som har en aktiv livsstil og liker å utfordre segselv i naturen på fritiden, ved isbrevandring og lignende. Samtidig ønsker hun å føle seg trygg og sikker på at utstyret hennes holder. Hun ser på disse turene som et avbrekk fra den hektiske hverdagen i storbyen. Derfor ønsker hun å gå mest mulig i ett med naturen, der nødvendig utstyr bærer preg av naturlige elementer, og ellers gjør så lite ut av seg som mulig. I dette eksempelt tar vi for oss Ida`s isøks, som pr. dags dato er en elitemodell hun fikk av sin sønn til jul. Den er produsert i titan, med gjennomtrengende hull i skaftet, og en liten grepsflate i gummi i bånn, for å redusere vekten til det ytterste. Samtidig har den et sporty og aggressivt utrykk i sin utforming. Hun liker ikke denne isøksen noe særlig, den oppfyller ikke verdiene som er viktig for henne; Trygghet og sikkerhet, samtidig som nøytral og naturlig. Min oppgave som designer blir da å visualisere disse verdiene og kriteriene, og bringe de inn i selve produktutviklingen. Isøksen som ville tilfredstilt Ida`s behov kunne foreksempel hatt en skaft av et flott trestykke, som muliggjør gode grep på hele skaftet, fra toppen til bunnen, noe som er viktig for henne ettersom hun liker å skifte grep ved isbrevandringen fra tid til annen. Materialvalget tre sørger også for god varmeledningsevne, som gjør bruk uten hansker komfortabelt. Bladet kunne hatt en mørk farge i børstet alu, for et rolig og nøytralt uttrykk. Videre kunne isøksen hatt en krafig yusterbar reim, som sikrer øksen på brukeren til enhver tid. Isøksen ville i dette tilfelle fokusert på naturlige og nøytrale elementer i sin fremtoning, en viss nyskapning er representert ved variable grepsflater på skaftet, samtidig som sikkerhet og funksjon blir ivaretatt. Det er altså målgruppen og brukerens kriterier som er hovedfokus hele veien gjennom designprosessen(det er dette jeg er på jakt etter), det skaper grunnlaget for designet av produktet. Håper dette ga litt mer klarhet i hva jeg er ute etter
  8. Okey Jeg skal være litt klarere i min formulering.. Jeg tar et eksempel: Ida er en voksen dame på 55 år, som har en aktiv livsstil og liker å utfordre segselv i naturen på fritiden, ved isbrevandring og lignende. Samtidig ønsker hun å føle seg trygg og sikker på at utstyret hennes holder. Hun ser på disse turene som et avbrekk fra den hektiske hverdagen i storbyen. Derfor ønsker hun å gå mest mulig i ett med naturen, der nødvendig utstyr bærer preg av naturlige elementer, og ellers gjør så lite ut av seg som mulig. I dette eksempelt tar vi for oss Ida`s isøks, som pr. dags dato er en elitemodell hun fikk av sin sønn til jul. Den er produsert i titan, med gjennomtrengende hull i skaftet, og en liten grepsflate i gummi i bånn, for å redusere vekten til det ytterste. Samtidig har den et sporty og aggressivt utrykk i sin utforming. Hun liker ikke denne isøksen noe særlig, den oppfyller ikke verdiene som er viktig for henne; Trygghet og sikkerhet, samtidig som nøytral og naturlig. Min oppgave som designer blir da å visualisere disse verdiene og kriteriene, og bringe de inn i selve produktutviklingen. Isøksen som ville tilfredstilt Ida`s behov kunne foreksempel hatt en skaft av et flott trestykke, som muliggjør gode grep på hele skaftet, fra toppen til bunnen, noe som er viktig for henne ettersom hun liker å skifte grep ved isbrevandringen fra tid til annen. Materialvalget tre sørger også for god varmeledningsevne, som gjør bruk uten hansker komfortabelt. Bladet kunne hatt en mørk farge i børstet alu, for et rolig og nøytralt uttrykk. Videre kunne isøksen hatt en krafig yusterbar reim, som sikrer øksen på brukeren til enhver tid. Isøksen ville i dette tilfelle fokusert på naturlige og nøytrale elementer i sin fremtoning, en viss nyskapning er representert ved variable grepsflater på skaftet, samtidig som sikkerhet og funksjon blir ivaretatt. Det er altså målgruppen og brukerens kriterier som er hovedfokus hele veien gjennom designprosessen(det er dette jeg er på jakt etter), det skaper grunnlaget for designet av produktet. Håper dette ga mer klarhet i hva jeg er ute etter
  9. Okey Ja, jeg skal være litt klarere i min formulering. Jeg tar et eksempel: Ida er en voksen dame på 55 år, som har en aktiv livsstil og liker å utfordre segselv i naturen på fritiden, ved isbrevandring og lignende. Samtidig ønsker hun å føle seg trygg og sikker på at utstyret hennes holder. Hun ser på disse turene som et avbrekk fra den hektiske hverdagen i storbyen. Derfor ønsker hun å gå mest mulig i ett med naturen, der nødvendig utstyr bærer preg av naturlige elementer, og ellers gjør så lite ut av seg som mulig. I dette eksempelt tar vi for oss Ida`s isøks, som pr. dags dato er en elitemodell hun fikk av sin sønn til jul. Den er produsert i titan, med gjennomtrengende hull i skaftet, og en liten grepsflate i gummi i bånn, for å redusere vekten til det ytterste. Samtidig har den et sporty og aggressivt utrykk i sin utforming. Hun liker ikke denne isøksen noe særlig, den oppfyller ikke verdiene som er viktig for henne; Trygghet og sikkerhet, samtidig som nøytral og naturlig. Min oppgave som designer blir da å visualisere disse verdiene og kriteriene, og bringe de inn i selve produktutviklingen. Isøksen som ville tilfredstilt Ida`s behov kunne foreksempel hatt en skaft av et flott trestykke, som muliggjør gode grep på hele skaftet, fra toppen til bunnen, noe som er viktig for henne ettersom hun liker å skifte grep ved isbrevandringen fra tid til annen. Materialvalget tre sørger også for god varmeledningsevne, som gjør bruk uten hansker komfortabelt. Bladet kunne hatt en mørk farge i børstet alu, for et rolig og nøytralt uttrykk. Videre kunne isøksen hatt en krafig yusterbar reim, som sikrer øksen på brukeren til enhver tid. Isøksen ville i dette tilfelle fokusert på naturlige og nøytrale elementer i sin fremtoning, en viss nyskapning er representert ved variable grepsflater på skaftet, samtidig som sikkerhet og funksjon blir ivaretatt. Det er altså målgruppen og brukerens kriterier som er hovedfokus hele veien gjennom designprosessen(det er dette jeg er på jakt etter), det skaper grunnlaget for designet av produktet. Håper dette ga mer klarhet i hva jeg er ute etter
  10. Takk for entusiasmen mila og verdifulle og grundige refleksjoner Kattugla Nå som oppgaven rafineres på sin vei ser det tilsynelatende ut til at det kommer til å dreie seg om harde og faste materielle produkter. Ikke tekstiler som klesplagg, men heller utstyr som er nyttig i naturen, ved tur/klaring/ekspedisjoner, for å muliggjøre, forenkle og effektivisere ulike oppgaver. Merkevareoppbygningen skal ha som mål å appelerer til målgruppen 47-60 år. Hvilke verdier er viktig for dere i denne settingen? Jeg er takknemlig for alle svar og refleksjoner, løst og fast
  11. Ja det skal være innovativt i form av det skal være en ny løsning på et problem/behov, eller en videreutviklig av et allerede eksisterende produkt. Det er altså på målgruppens premisser, og for å møte deres behov. Samtidig skal det lages en ny merkevare, der merkevareoppbygningen skal ha som mål å appelerer til målgruppen 47-60 år. Hvilke verdier er viktig for dere? Takk for gode ideer og innspill dådfen, jeg ser de klart for meg begge to Nå som oppgaven rafineres på sin vei ser det tilsynelatende ut til at det kommer til å dreie seg om harde og faste materielle produkter. Ikke tekstiler som klesplagg, men heller utstyr som er nyttig i naturen, ved tur/klaring/ekspedisjoner, for å muliggjøre, forenkle og effektivisere. Jeg er takknemlig for alle svar og refleksjoner, løst og fast
  12. Hei. Jeg er på utkikk etter brukere til mitt studentprosjekt som omhandler Tur/Klatre/Ekspedisjonsutstyr. Som student ved Ariktektur og Designhøyskolen i Oslo, i det 5. semesteret, skal vi utarbeide produkter av ulike slag dette halvåret. Vår målgruppe av brukere skal være mellom 47 og 60 år, der vi skal bygge opp en merkevare spesialtipasset disse brukerne. Videre står vi fritt til å velge retning av produktkategori, og som en ung man, begeistret for natur og friluftsliv, ser jeg på Tur/Klatre/Ekspedisjonsutstyr som et spennede felt å begi seg ut på, med masse av potensiale! I hovedsak går oppgaven ut på å kartlegge feil, mangler, behov og krav innenfor dette området, med brukere i denne aldersgruppen som hovedfokus. Videre skal research og kartlegging resultere i en ferdig innovativ løsning, i form av et produkt med merkevareoppbyggingen rundt. Jeg ser på Fjellforum som en ypperlig plattform for å få kontakt med brukere innenfor målgruppen, og andre som ser på dette som en spennede mulighet til å få en finger med i spillet for produktutvikling av denne type utstyr
  13. Hei. Jeg er på utkikk etter brukere til mitt studentprosjekt som omhandler Tur/Klatre/Ekspedisjonsutstyr. Som student ved Ariktektur og Designhøyskolen i Oslo, i det 5. semesteret, skal vi utarbeide produkter av ulike slag dette halvåret. Vår målgruppe av brukere skal være mellom 47 og 60 år, der vi skal bygge opp en merkevare spesialtipasset disse brukerne. Videre står vi fritt til å velge retning av produktkategori, og som en ung man, begeistret for natur og friluftsliv, ser jeg på Tur/Klatre/Ekspedisjonsutstyr som et spennede felt å begi seg ut på, med masse av potensiale! I hovedsak går oppgaven ut på å kartlegge feil, mangler, behov og krav innenfor dette området, med brukere i denne aldersgruppen som hovedfokus. Videre skal research og kartlegging resultere i en ferdig innovativ løsning, i form av et produkt med merkevareoppbyggingen rundt. Jeg ser på Fjellforum som en ypperlig plattform for å få kontakt med brukere innenfor målgruppen, og andre som ser på dette som en spennede mulighet til å få en finger med i spillet for produktutvikling av denne type utstyr.
  14. Hei. Jeg er på utkikk etter brukere til mitt studentprosjekt som omhandler Tur/Klatre/Ekspedisjonsutstyr. Som student ved Ariktektur og Designhøyskolen i Oslo, i det 5. semesteret, skal vi utarbeide produkter av ulike slag dette halvåret. Vår målgruppe av brukere skal være mellom 47 og 60 år, der vi skal bygge opp en merkevare spesialtipasset disse brukerne. Videre står vi fritt til å velge retning av produktkategori, og som en ung man, begeistret for natur og friluftsliv, ser jeg på Tur/Klatre/Ekspedisjonsutstyr som et spennede felt å begi seg ut på, med masse av potensiale! I hovedsak går oppgaven ut på å kartlegge feil, mangler, behov og krav innenfor dette området, med brukere i denne aldersgruppen som hovedfokus. Videre skal research og kartlegging resultere i en ferdig innovativ løsning, i form av et produkt med merkevareoppbyggingen rundt. Jeg ser på Fjellforum som en ypperlig plattform for å få kontakt med brukere innenfor målgruppen, og andre som ser på dette som en spennede mulighet til å få en finger med i spillet for produktutvikling av denne type utstyr.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.