Gå til innhold
  • Bli medlem

pbholmen

Passivt medlem
  • Innlegg

    5
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

0 Neutral
  1. Takk for alle de informative tilbakemeldingene jeg får. Jeg har målt min nåværende sykkel, og funnet ut at styret er ca 5 cm høyere over bakken enn setet. Setet er satt til en komfortabel posisjon for beina, det er altså ikke satt lavt for å oppnå dette. Kan jeg oppnå dette på de fleste terrengsykler, uten å kjøpe ekstradeler? Jeg har sjekket ut Scott Scale, og ser at de får utrolig positive tilbakemeldinger, men en ting som går igjen i beskrivelsene er at de er bygd for fart og ikke komfort. Virker som det er meningen at styret skal være lavere enn setet, på disse modellene? En siste ting: Jeg bruker bagasjebrett på min nåværende sykkel. På bildene Scott Scale-modellene ser jeg ikke de hullene som er til å feste bagasjebrett... er bagasjebrett på denne typen sykler ut? Scott Scale er kanskje mer for konkurranse/trening enn for tur, eller har jeg misforstått noe?
  2. Godt poeng... men hvordan vet man om sykkelen passer hvis man kjøper på Finn? Jeg er en mann, 174 cm høy og ca 78 cm opp til skrittet. Jeg ser at noen av annonsene på finn angir rammestørrelse i tommer, hva er det størrelse av, og hvor stor bør jeg ha? Jeg liker veldig godt sittestillingen på min nåværende sykkel, det er en terrengsykkel, men jeg sitter litt mer oppreist på den enn mange andre off-road-sykler, som er fint på rolige turer, kanskje ikke så bra for sport. Går det an å finne ut av det på noen måte, for eksempel ved å spørre om høyde opp til styret, eller er eneste muligheten å prøve den?
  3. Takk til borgern og tommygutt for svar! Jeg skulle virkelig ha skrevet hvor dyr/gammel sykkelen er... den er vel kanskje tre år gammel nå, og jeg tror den kostet 4-5000 kroner ny, på Oslo Sykkelverksted. Nærmere 5 enn 4000. De produseres visst i Trondheim. Det høres ut som et skikkelig varp det du gjorde med den sykkelen til 4000. Hydrauliske bremser frister!! Selv om jeg er mer tursyklist enn sportssyklist, sykler jeg nesten hver dag om vinteren, og jeg sykler i ALL slags vær. Høljregn, sludd, snø etc. ingen hindring (selv om turene ofte blir korte). Mest på asfalt, men også i østmarka der jeg bor. Det er ganske bakkete der jeg bor, med flere stigninger på ca. 10-12%, men de er ikke så lange (opptil 300 meter). Jeg har definitivt opplevd det du snakker om, borgern, med at wire fryser til om vinteren. Noen dager må jeg sykle helt uten å skifte gir, mens bremsene funker bare når jeg drar hardt til. Ikke optimalt. Men jeg kvier meg også for å oppgradere til hydrauliske fordi jeg også må skifte girskiftere, med den ekstra kunnskapen og omkostninger det krever. Jeg er ikke flink til å vedlikeholde sykkelen min, og jeg har forstått det sånn at det er mer vedlikehold med hydrauliske? Jeg ser at jeg har misforstått prisene på Avid BB5 og BB7, jeg trodde prisene bare var for bremsemekanikken, ikke for skivene/rotorene. Det viser seg at de prisene jeg har sett på, inkluderer noe som heter Roundagon skiver. Etter hva jeg har lest meg til er disse skivene helt kurante, men ikke noe fantastisk. Det betyr at jeg har råd til et Avid BB7 bremsesett, og et sett med Gore Ride-On wire både til bremser OG til gir, og samtidig komme under 2000. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24811 Ut ifra hva jeg har lest, ser det ut til at disse wirene funker bra om vinteren også. Jeg syns det er en oppgradering som er verdt det, selv om det er en billig sykkel. Kom gjerne med innspill.
  4. Hei Har lurt på om jeg skal oppgradere skivebremsene på sykkelen min, som for tiden er Tektro Io mekaniske bremser. Er bare amatør, skal være rimelig. Bruker sykkelen til bysykling, skog og mark. Sykler også om vinteren. Jeg bor ganske høyt i utkanten av Oslo, og sykler ofte ned til byen, derfor liker jeg å ha gode bremser. Egentlig fungerer de nåværende bremsene OK, men lurer på å oppgradere fordi jeg liker den følelsen av kontroll jeg får med gode bremser. Jeg sykler ikke seriøst eller særlig fort. De nåværende bremsene hviner litt mye. Hadde blitt veldig glad for å slippe det. Jeg sjekket på nettet hva andre sier om de bremsene jeg har, ser at de får mest dårlige reviews, fordi de hviner, er vanskelige å stille inn og ikke gir nok bremsekraft. Jeg tror nok likevel de som klager mest har høyere krav enn meg: http://www.mtbr.com/cat/brakes/disc-brake-system/tektro/io-and-iox/PRD_417342_1507crx.aspx Etter å ha sjekket litt ser jeg: 1) Min sykkel har girvelger og bremsehendel i én og samme "boks" på hver side av styret. Jeg antar at dette betyr at jeg må basere meg på mekaniske bremser om jeg ikke vil bytte ut enda mer? 2) Jeg ser at bremseskivene festes med 6 skruer på hjulet. Jeg antar at dette betyr at jeg ikke kan bruke Shimano bremseskiver? 3) Noen snakker om at Avid skivebremser hviner, og at Shimano ikke gjør det. Sant eller usant? (kanskje det bare var de billigste modellene) 4) Andre sier at hvining i skivebremser egentlig bare har med justering å gjøre, og ikke med hva slags merke/modell du har. Sant eller usant? Så, hva sier dere? Sannsynligvis er det Avid BB-serien som er aktuell, men kom gjerne med forslag. Jeg har ikke satt noen prisklasse, for det er vanskelig å bestemme seg. Jeg vil helst holde meg under 2000kr, men jeg betaler bare det jeg syns jeg får noe igjen for (og kan kanskje gå høyere hvis jeg syns det er verdt det). M.a.o. jeg punger ikke ut 500 kr ekstra for feinschmecker detaljer som bare proffene har bruk for.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.