Takk til borgern og tommygutt for svar!
Jeg skulle virkelig ha skrevet hvor dyr/gammel sykkelen er... den er vel kanskje tre år gammel nå, og jeg tror den kostet 4-5000 kroner ny, på Oslo Sykkelverksted. Nærmere 5 enn 4000. De produseres visst i Trondheim. Det høres ut som et skikkelig varp det du gjorde med den sykkelen til 4000.
Hydrauliske bremser frister!! Selv om jeg er mer tursyklist enn sportssyklist, sykler jeg nesten hver dag om vinteren, og jeg sykler i ALL slags vær. Høljregn, sludd, snø etc. ingen hindring (selv om turene ofte blir korte). Mest på asfalt, men også i østmarka der jeg bor. Det er ganske bakkete der jeg bor, med flere stigninger på ca. 10-12%, men de er ikke så lange (opptil 300 meter). Jeg har definitivt opplevd det du snakker om, borgern, med at wire fryser til om vinteren. Noen dager må jeg sykle helt uten å skifte gir, mens bremsene funker bare når jeg drar hardt til. Ikke optimalt. Men jeg kvier meg også for å oppgradere til hydrauliske fordi jeg også må skifte girskiftere, med den ekstra kunnskapen og omkostninger det krever. Jeg er ikke flink til å vedlikeholde sykkelen min, og jeg har forstått det sånn at det er mer vedlikehold med hydrauliske?
Jeg ser at jeg har misforstått prisene på Avid BB5 og BB7, jeg trodde prisene bare var for bremsemekanikken, ikke for skivene/rotorene. Det viser seg at de prisene jeg har sett på, inkluderer noe som heter Roundagon skiver. Etter hva jeg har lest meg til er disse skivene helt kurante, men ikke noe fantastisk. Det betyr at jeg har råd til et Avid BB7 bremsesett, og et sett med Gore Ride-On wire både til bremser OG til gir, og samtidig komme under 2000.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24811
Ut ifra hva jeg har lest, ser det ut til at disse wirene funker bra om vinteren også. Jeg syns det er en oppgradering som er verdt det, selv om det er en billig sykkel. Kom gjerne med innspill.