Gå til innhold
  • Bli medlem

spinnaker

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Ikke så mange svar her, men jeg laget denne ruten selv: Dag 1: Haugastøl - Krækkjahytta 4 t Dag 2: Krækkjahytta - Tuvahytta, 5 t Dag 3: Tuvahytta - Ustaoset, 3 t Er det noen som har gått denne ruten før i juli/august, og kan si om det er en fin rute å gå, eventuelt om det trengs justeringer? Det viktigste er at start/stopp er et sted Bergensbanen stopper.
  2. Vi er to stk som skal gå en hytte-til-hytte tur fra onsdag til fredag siste uka i juli (rolig tur, fokuset er trivsel!), d.v.s. to overnattinger. Én av oss reiser fra Bergen, og den andre fra Oslo, så vi tenkte at det kunne være fornuftig å møtes på midten, f.eks. ta Bergensbanen til Geilo, Haugastøl, Finse eller lignende. Er det noen som har noen gode turforslag her? Gjerne slik at én av nettene er på selvbetjent hytte, og en på betjent (f.eks. siste natta), men det er intet krav. Søkte litt på fjellforumet og fant dette forslaget: "Turen fra Haugastøl, via Lordehytta mot Raggsteindalen
  3. Takk for raskt og godt svar, friluft_h. Da blir det F1 uten coating.
  4. Jeg planlegger å kjøpe Fällkniven F1 (link), og vurderer modellen med "black CeraCoat 8H", da jeg også utover turbruk vil bruke den mye på sjøen, og jeg har forstått det slik at dette laget skal gjøre kniven mer rustbestandig. Vil dette laget etterhvert bli slitt av slik at kniven blir stygg, f.eks. om man bruker ryggen på kniven mot tennstål (om det fungerer)? Og har det virkelig noe for seg i forhold til korrosjon?
  5. Mange takk for gode svar! Ser forresten nå at Hilleberg Staika er mer sammenlignbart med Orion Extreme mtp. på dukstyrke, men jeg tror likevel det noe lettere Allak er et kjempetelt for min del
  6. Etter mye lesing av reviews hadde jeg egentlig bestemt meg for Exped Orion Extreme, som ser ut til å være et ypperlig telt, bortsett fra at det er noe tungt (3,7 kg). ...men så fant jeg Hilleberg Allak, som også er et helårstelt, ca. samme størrelse, og som attpåtil "kun" veier 2,9 kg. (Det å lese og fundere på hva man skal kjøpe er jo ofte halve gleden...) Jeg finner kun to ulemper med Allak vs. Orion Extreme: 1) Litt lavere takhøyde, 1.0 vs. 1.3 m, og 2) Siden Allak er et ganske nytt telt er det få tester/reviews på det. Orion Extreme har derimot haugevis av positive omtaler. Allak
  7. Jeg kan være enig i at kombinasjonen av styrke og utholdenhet kan kalles "muskelutholdenhet" (uten at jeg kjenner til faglig nomenklatur på området), og at man kan trene opp både styrke og utholdenhet, og dermed få god muskelutholdenhet, men hvordan kan man trene muskelutholdenhet spesifikt? Jeg tenker at økt maksimal styrke gjør det lettere å arbeide på submaksimale arbeidsbelastninger, men at det ikke vil hjelpe så mye å ta massevis av repetisjoner på lette vekter.
  8. Jeg er ikke helt enig med deg. Er det egentlig noe som heter "muskelutholdenhet"? Man blir ikke særlig sterkere av å ta massevis av repetisjoner på lette vekter, men man blir derimot veldig mye sterkere av få, tunge repetisjoner (1-5). Og øker man den maksimale styrken, så klarer man også flere lette repetisjoner (men ikke omvendt). Slik er min forståelse av styrketrening, uten at jeg er noen ekspert på området
  9. 3 minutt er iallfall anbefalt fra NTNU/St. Olav. Jeg bruker å variere pausene mellom 2 og 4 minutt, alt etter dagsformen... noen dager føler jeg at jeg trenger litt lengre pause. Du skal ha en puls på ca 70 % av max puls i pausen, slik at du får bort laktat (du vil fort merke det om du stopper opp helt, da blir neste drag veldig hardt). Hvis jeg løper intervallene i en rimelig bratt motbakke, så tilsvarer 70 % av max puls for meg å gå i "normaltfart" oppover. Husk også å ha en 70 % "pause" etter siste intervalldrag, da blir neste dag og neste intervalløkt litt enklere
  10. Takk for mange interessant svar! Vedr. intervalltrening er det også et poeng at man ikke presser seg for hardt (90-95% av max puls), og at man er aktiv i pausene så man får bort laktaten. Det er også gunstig å trene intervallene i motbakker (eventuelt flatmark med hinder eller lignende, mange måter å gjøre det på), da man får større venøs fylning av hjertet enn om man løper flatt. Større venøs fylning gir større slagvolum, som i sin tur gjør at VO2-max øker mer. Det kan altså se ut som om man vil ha et høyere slagvolum når man løper i stigning enn om man løper bortover på den samme pulsen.
  11. Jeg er interessert i både trening og det å gå i fjellet, og har tenkt litt på hva slags trening som må til for å gjøre fjellturen så bra som mulig. Jeg er ikke interessert i å gå fortest mulig, men heller hvordan man kan øke kapasiteten slik at fjellturen blir mer komfortabel (selv om det kanskje er to sider av samme sak). Jeg begynte å trene styrke og kondisjon rimelig systematisk for 1,5 år siden (før det var treningen begrenset til en og annen joggetur innimellom), og har opplevd i løpet av denne tiden at kvaliteten på fjellturene har steget kraftig! Jeg har trent mye baseøvelser, som kneb
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.