Gå til innhold

KBryn

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1
  1. KBryn

    Høyder beregnet med Garmin Connect

    Takk for tipset om GPS Visualizer. Beregningene der ser meget bra ut(!), både på høydemeter og distanse. Jeg bruker ellers Strava som er mye bedre enn Garmin, så de praktiske problemene er egentlig ikke så store. Innlegget var mer en forundring over hvor stor unøyaktighet Garmin har i sitt kartmateriale (eller beregninger)! Jeg glemte å legge til at høydekorrigering er aktivert. Kanskje jeg skulle prøve uten?
  2. Jeg har en Garmin treningsklokke uten høydemåling. Når data fra turer lastes inn i Garmin Connect, inneholder analysen både høydeprofil og brutto høydemeter. Dette er jo vel og bra, men feilmarginene er helt hinsides all fornuft. Lørdag var jeg på treningstur i Molde der starten var ca 3 moh og høyeste punkt var 407 moh (iflg. nøyaktig kart). I "rapporten" fra Garmin Connect er høydepunktet bare 291 moh og brt. stigning for turen var på 317 m. Jeg har trodd at Garmin Connect i tillegg til GPS-data fra klokka bruker digitale topografiske data til å beregne høyde over havet for ruta man har gått, men det er jo håpløst med mer 100 m feil i høyde. Plottingen av turen ser helt riktig ut. Er Garmins kartmaterialet for Norge virkelig så dårlig eller Molde en hvit flekk på kartet deres?
  3. Til JohnB. Det ble dessverre litt for dårlig tid til å sjekke ut det aktuelle mulighetene i nærheten av Raudbergstølen. Vi skulle ta bussen ned til Røisheim igjen, og brukte nok litt lenger tid på turen opp enn planlagt. Men det kommer flere muligheter. Jeg har hytte en drøy times kjøring unna, så jeg prøver i løpet av høsten
  4. Min farfar var ganske riktig født i 1862. Han giftet seg i 1888 og fikk 9 barn. Min far var yngstemann i denne søskenflokken og ble født i 1907. I sitt annet ekteskap fikk min far tre barn. Jeg er yngstemann og er født i 1947. Dette er altså ikke så usedvanlig. Det som er spesielt, er de "albumene" som min farfar etterlot seg fra tiden før fotoapparater var tilgjengelige for amatører
  5. For en uke siden gikk turen til Raudbergstølen. Vi gikk opp den gamle stien fra Røisheim, og det er ikke lenger tvil om at det var her min farfar gikk på sin tur for 130 år siden. Jeg tror vi fant ut ganske nøyaktig hvor han satt og komponerte sin tusjlavering av Bøverdalen med Storgrovhøe og Loftet i bakgrunnen. Fjellene er nok litt overdrevet på tegningen på bekostning av kulturlandskapet i dalbunnen, men det meste stemmer godt. http://www.fjellforum.no/gallery/image/3657-/ http://www.fjellforum.no/gallery/image/3656-/
  6. Jeg brukte en del tid på denne nøtta i går kveld og kom - som JohnB - til at tegningen sannsynligvis er laget i nærheten av Raudbergstølen. Den ene av toppene vi ser, er Leirhø. Den andre kan være Store Memurutind, men jeg er litt usikker. Google Earth gir meg ikke nøyaktig fasit, men det kan se ut som om fjellene har fått noe overdreven størrelse i forhold til forgrunnen, - tegnet med "telelinse". Plasseringen i skisseboka passer godt med denne hypotesen. Tegningen foran er nemlig et bilde av Glittertind som definitivt må være gjort like i nærheten av Sygardshaugen Motivet på neste tegning er Galdhøpiggen og denne er tegnet på Juvasshytta-platået. Jeg skal ta meg en tur i sommer med kamera og se om jeg kan finne dette ut mer nøyaktig.
  7. Ja, han var en god tegner. Fra turen i 1885 har jeg 18 tegninger. På de fleste er det skrevet hva som vises. Sånn er det med neste bilde jeg lurer litt på. Det står at dette er Memurutindene, men jeg finner ikke ut hvilken himmelretning har ser disse tindene fra. Kan han ha tatt feil av fjellene? http://www.fjellforum.no/gallery/image/3484-/
  8. Takk til Trine RS for et godt guess, - ja det ble faktisk blink! Jeg brukte Google Earth til å sjekke utsikten fra Knippen og min farfar må ha sittet et sted i nærheten. Han har ganske sikkert gått opp stien fra Røysheim til Raudbergstølen. Der er det flere fine "utsiktsplasser". Det vedlagte bildet er et Google Earth-bilde fra ca 700 meters høyde på denne stien. Takk også til JohnB for et meningsfylt spørsmål. Jeg var med hensikt litt uklar på det. Tegningen er nemlig før bildet av Åsåren, og det stemmer ikke med de andre bildene. Jeg regner med at han kanskje har hoppet litt fram og tilbake i boka, - kanskje tilfeldig, kanskje for å finne rene ark?
  9. Min farfar var glad i friluftsliv hele sitt liv, og han var særlig glad i å tilbringe fritiden på Dovre og i Jotunheimen med Hurrungene. Noen av turene er behørig dokumentert med fotos, - de eldste fra 1890-årene. Før dette har jeg tegningene hans å forholde meg til. Jeg har bl.a. en skisseblokk med blyant- og tusjtegninger fra 1885. Farfar var da 23 år gammel og startet ferieturen på Oppdal. Det neste jeg vet sikkert, er at han overnattet på Åsåren skysstasjon i Ottadalen. De neste bildene viser Glittertind, Memurutindene, Galdhøpiggen og Stygghø. Men det er ett bilde jeg ikke klarer å plassere. Er det noen som kjenner igjen dette motivet? http://www.fjellforum.no/gallery/image/3483-/
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.