Gå til innhold
  • Bli medlem

Giganten i Molladalen


Alex

Anbefalte innlegg

Er det noen som har klatret Giganten i Molladalen? Har nemlig ikke føreren og den er som kjent utsolgt (ganske ergerlig at de ikke trykker opp et nytt opplag). På iriss.no fant jeg denne skissen over Ytstenesdalen.

ytstene.jpg

Av denne skisse ser det ut til å være to ruter opp, nemlig 5.10 og 5.11. Hvordan er det å komme seg til innsteget til disse to rutene? Hva er graderingen til rutene? Hvor mange taulengder er det til toppen? Hvilket utstyr er anbefalt? Snakket med noen svensker på Mohns Topp i fjor (de klatret ruter på vestsiden av Mohns massivet) . De anbefalte store kiler, gjelder dette også for Giganten? Hvordan er returen fra Giganten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for linkene, men jeg fant ikke svar på spørsmålene mine der. Skissen i det første innlegget mitt mener jeg er tatt fra boken Molladalen av Jon Hagen og Helge J. Standal. Utgitt i 1989 (ISBN 82-992081-0-6). I den boken står nok svarene på spørsmålene mine. Så hvis noen har boken kan dere sikkert gi noen fornuftige svar.

Svein skrev:

Leste forresten for et par år siden at den kan "ramle når som helst", pga en svær sprekk i fjellet.

Hvem eller hvilke miljøer er det som hevder det? (Klatremiljøet eller geologer). Enkelte geologiske miljøer hevder jo at Preikestolen i Lysefjorden i Rogaland kan falle ut når som helst. Dette på grunn av sprekken som går over platået (det er ingen som med sikkerhet kan si hvor dyp den er). På Preikestolen ser det ut til at folk flest aksepterer risikoen, hvordan er det med Giganten? Er det mange klatrere som lar være å bestige Giganten fordi risikoen er forstor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det var en geolog som uttalte seg. "Når som helst" er vel like gjerne i morgen som om 200 år :) Ingen kan vite det...

Lånte denne klatreføreren med en bekjent for noen år siden, husker ikke så mye om Giganten. Mener den ble besteget sent, på 60-tallet tror jeg, og at rute 5.11 (på skissen) var den minst vanskelige av de to. Utover dette er jeg blank. Var på Mohn's topp m.m. i 2000, fra nede ved bladet såg jeg to som klatret Giganten. De gikk korteste rute (5.10).

Kanskje du kan prøve en mail til [email protected], og høre om de kan sende deg info om pinakkelen :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg mener å huske at i allefall en av rutene var ca grad 6/A1. Har føreren et sted så jeg kan sjekke. På førstebestigningen ble det visstnok brukt en slags lassoteknikk (mener å ha sett dette i et gammelt avisoppslag). 2 korte taulengder til toppen tror jeg. Sikkert greit å komme seg til innsteget fra breen oppe ved bladet på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge tindelandet.no ble Giganten besteget første gang i 1962. Synes du dette var sent Svein? Raudetårnet som er en av de mest klatra rutene ble ikke besteget før i 1975, og de to rutene opp på nabo pinakkelen Tommeliten ble ikke besteget før i 1991 og 1992. Det vil si etter at føreren kom ut.

Jeg vil takke både Svein og Håvard for svarene. Jeg håper du Håvard kan svare litt mer utfyllende på spørsmålene i det første innlegget mitt når du finner føreren. Det hadde vært veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

I føreren står det nevnt to ruter opp Giganten. Den første blei gått ved å kaste et tau og klatre på tauet. Regner den ruta som uinteressant. Den "vanlige" ruta er "Giganten fra aust".

Fra føreren2 Artig rute i fastere fjell enn på nordsida, unntaket er den store skiva som er ca 3 ganger 3 meter! cruxet er høgt oppe, et lite overheng.

Utsyr annbefales kamsikringer og stor rappellslynge.

Står i 6-/A0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.