Gå til innhold
  • Bli medlem

Skagastølsryggen og Styggedalsryggen


MagnusH

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter i Skottland og ser på turer til sesongen. Har forøvrig akkurat hatt noen nydelige mix klatreturer opp Ben Nevis i det siste! Absolutt å anbefale!

Etter å ha lest turbeskrivelsen av Storen - Jervasstind av Gunnar Fermann på etojm.com må jeg si at jeg ble fristet.

Uten å ha undersøkt ruten teknisk lurer jeg på hvilken klatregradering man kan forvente seg på ruten? Om man velger de antatt kjappeste/letteste klatrerutene langs ryggen.

Hvor mange lengder er den lengste multipitch ruten på etappen?

Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hei!

Sitter i Skottland og ser på turer til sesongen. Har forøvrig akkurat hatt noen nydelige mix klatreturer opp Ben Nevis i det siste! Absolutt å anbefale!

Etter å ha lest turbeskrivelsen av Storen - Jervasstind av Gunnar Fermann på etojm.com må jeg si at jeg ble fristet.

Uten å ha undersøkt ruten teknisk lurer jeg på hvilken klatregradering man kan forvente seg på ruten? Om man velger de antatt kjappeste/letteste klatrerutene langs ryggen.

Hvor mange lengder er den lengste multipitch ruten på etappen?

Magnus

Multipitch? Hva er det på norsk?

Flerr har gått Storen - Gjertvasstind aleine uten sikring, men problemet oppstår i Gjertvass skaret, hvor en må opp en stupbratt og glatt bre,

på grunn av breisen bare er dekket av et tynt lag snø. Skjønner det kreves to isøks og stegjern!

I motsatt retning er det vanlig å rapelere ned breen.

Skagastølsryggen har to utsatte steder: V-skardet og Halls Hammer. Ved retning mot N kan begge rapeleres — i motsatt retning blir det klatring av grad III-IV, spesiell er Patchell's sva en meget utsatt plass.

Se også turbeskrivelse på Bergtatt: http://www.bergtatt.net/turer/omr5/20040814_styggedal-skagastolsryggen/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takker for den andre turbeskrivelsen. så jo veldig greit ut i grunn. Den første turbeskrivelsen var litt vag på det klatretekniske.

Multipitch er for meg en vegg der det kreves flere ankringspunkter oppover i samme vegg på grunn av mangel på mengden sikringsutstyr eller lengden på tauet. Hva heter det på norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takker for den andre turbeskrivelsen. så jo veldig greit ut i grunn. Den første turbeskrivelsen var litt vag på det klatretekniske.

Multipitch er for meg en vegg der det kreves flere ankringspunkter oppover i samme vegg på grunn av mangel på mengden sikringsutstyr eller lengden på tauet. Hva heter det på norsk?

Det blir ikke tale om så lange opptak at det blir noe problem på Skagastølsryggen; dér er V-skardet det høyeste,

men turen kan oppdeles i to taulengder.

Fra Mohns skar opp til Storen er ikke sikring vanlig.

Fra Gjertvasstind ned i skaret, er det vanlig å oppdele rapellen i to eller tre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å gå frå nordre skagadølstind er det ganske greit. Gjekk der i fjor sommer med tre andre. Var luftig, men sjølv om vi ikkje hadde noko særlig klatreerfaring fiksa vi det. Klatra sjølv led opp v-skaret(led for første gang i mitt liv - stolt!). Var skjerpa, men så brukte vi 36timar på heile turen i staden for dei 18timane som vi hadde estimert. Viktig å bruke tida med tanke på lite erfaring viss du er i den posisjonen. Det gjorde vi, sjølv om det var kaldt på vesle skagadølstind på natta utan sovepose:)

Som tidligare sagt er V-skardet og Halls Hammer i grunn der det er litt tricky. Spesielt viss ein ikkje kan ruta heilt :) Bruk tida og med godt humør går det meste!!

I sommar blir det å gå styggedalsryggen. Gledar meg:)

Lykke til!

mvh.

Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.