mindviruz Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Skal prøve en glava veke under generatoren neste gang. Jeg har vanlig glava, og en bit av en himlingsplate laget av litt "hardere glava" som jeg kan bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hege P. Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Har oppdaget at de hjelper med en liten tørr "måsadott" som veke når rødspriten er vrang. Eller et bitte lite neverflak. Det skal ikke mye til før spriten blir varm nok til å tenne. Selv pleier jeg bare å stryke litt sprit på kanten av spritskåla med fingeren, tenner med fyrstikk, og slipper den oppi skåla. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaser Skrevet 11. desember 2011 Del Skrevet 11. desember 2011 Det er fint med fyrstikker da de kan dyppes ned i rødspriten. Da har man i praksis en liten veke. Men glava eller tilsvarende er bedre. Tilley lampa mi sitt forvarmingssystem består av av ei klype med to "rom" fulle av veke. Denne dyppes i rødsprit i medfølgende glass og klemmes på stigerøret. Aldri noe problem å få tent den, selv ikke i 30minus med biltema rødsprit. Så etter at lampa har tent tar man av klemma og blåser ut flammen og legger på glasset sitt igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solrikioo Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Heisann Har endelig fått meg en 111T. Men pumpen på tanken sitter dønn fast. Har ikke sjangs til å dra ut pumpearmen. Er nok noen år siden den var i bruk sist, men hele brenneren ble overhalt i 2006. Noen tips? EDIT: Jeg mistenker vel at pakningen har satt seg fast på en eller annen måte. Jeg får skrudd at "mutteren" på toppen, men får bare dratt armen noen mm ut. EDIT2: Denne alså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian123 Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Ville nok gjette på at det kan lønne seg å fylle på med WD40 ned i pumperøret. Noe som forhåpentligvis vil bløtlegge og smøre pumpelæret som sitter fast? Ved WD40 så mener jeg såklart olje. For all del, ikke bruk makt på 111T. Alt skal kunne skrus og justeres meget enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solrikioo Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Takk for svar, skal se om jeg ikke får lurt inn noe. Jeg vet ikke om den har stått tom, eller om det har vært parafin på tanken, så det kan jo være at det har svulmet veldig også. Får se videre på den i morra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 16. desember 2011 Del Skrevet 16. desember 2011 Pumpa har ikke kontakt med drivstoffet. Uttørking er normalt problemet. Du har fått råd. Smør ivei, og smør mer. Fortsett til den løsner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjellis Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Heisann Har endelig fått meg en 111T. Og legg mer enn gjerne ut bilder av stasen i Primussamletråden Blir aldri nok bilder av slike herligheter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solrikioo Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Det kommer. Skal bare gnikke litt på noen andre først, så skal de komme en utfyllende post. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian123 Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Syntes faktisk det første bildet du tok av pumpen, ble merkverdig bra. Viser på en måte primusens karakteristikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solrikioo Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Hehe, takk. Den har noen "battlescars", men det er jo bare sjarmen den har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solrikioo Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Der fikk jeg den opp. WD40 og litt forsiktig bruk av makt fikk den opp. Satt en gummipakning der. Den så fin ut, og etter litt smurning klarer den fint å pumpe trykk. Bilder kommer i "samlertråden" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Ohhh. Oringspumpe. The devils pump. Du får nye O-ringer på Esso. Jeg kan på det varmeste anbefale deg å skaffe en pumpe for lærpakning. Fungerer alltid. O-ringene gir opp når det sletts ikke passer. Men, man kan jo selvsagt ha med noen ekstra o-ringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solrikioo Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Ja, jeg har vurdert det. Har vært borti lær tidligere, og liker vel egentlig det best. Får se om jeg ikke kjøper meg en sånn pakning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Du må ha helt ny pumpe. Lærpakninga passer ikke på stempelet på den du har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjellis Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Etter å ha brukt min 111T en stund nå begynner det ytre brennerskallet å bli mye mer rødglødende på et lite parti på en side, enn hva resten av brennerhodet er. Flammen er også gulere ut fra der det gløder... Den var ikke slik før. Hva kommer dette av og er det skadelig på noe vis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Hvis du ikke har underburn, høres det mere ut som brennerskallet har slått seg. Enten som følge av underburn eller pga. tidens tann. Dette er ufarlig, men irriterende. Forsøk dette: Snu brennerskallet, og se om det er likt andre vei. Så kan du vurdere om du vil bytte. Det er smart å bytte både indre og ytre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjellis Skrevet 17. desember 2011 Del Skrevet 17. desember 2011 Takk for svar Den har ikke hatt underburn, jeg skiftet både indre og ytre brennerskall i sommer, begge var helt nye da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 20. desember 2011 Del Skrevet 20. desember 2011 Europris (ihvertfall den i Harstad) selger nu ulrasoniske smykkerensere. Dette er supert til å rense brennere innvendig. Man blander primusvaskevann, har det i smykkerenseren, slipper brennern oppi og kjører det hele en hel del ganger. Dermed får man ut all møkka som er inni. Har en slik, og har brukt den i 5-6 år, Fungerer noe så aldeles nydelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reginol Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Svingte innom europris på vei hjem fra jobb, og jada de hadde ultrasonisk smykkevasker. Dette skal testes i kveld Med primusvaskevann regner jeg med at du mener lunkent vann, sitronsyre og zalo? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsk Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Denne ligner da veldig på Coleman 550 http://www.brs.net.cn/-instruction.php?pid=149 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Svingte innom europris på vei hjem fra jobb, og jada de hadde ultrasonisk smykkevasker. Dette skal testes i kveld Med primusvaskevann regner jeg med at du mener lunkent vann, sitronsyre og zalo? Helt rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 21. desember 2011 Del Skrevet 21. desember 2011 Denne ligner da veldig på Coleman 550 http://www.brs.net.cn/-instruction.php?pid=149 Duverden. Ser endel forbedringer, bla på kjelestøtten. Kjøper du deg en sånn og tester for oss andre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsk Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Duverden. Ser endel forbedringer, bla på kjelestøtten. Kjøper du deg en sånn og tester for oss andre? Nei, ingen planer så langt. Er i full gang med å teste Kovea/Nova kopien BRS8 Er faktisk imponert over hvor mye man får for 300 kroner. Ei grei flaske, med en pumpe som bare trenger en liten ekstra bøy på sugeslangen for å være sikker på å få med de siste dråpene. (fullstendig Primus kompatibelt) En lang tynn sstålomspunnen slange. (tiden vil vise om den holder mange år, eller morkner) Selve kjelestøtta er solid, med hus av støpt lettmetall. Svakheten er brenneren som er en forvarmingsbøyle med dyse (snedig dyse med eget integrert filter i sintret messing) Dette er skrudd inn i en klokkeformet innretning som holder flammesprederen. Ikke noe galt med det justeringsmuligheter blir det også. Støynivå: meget høyt. Reservedeler og vertøy følger med. dsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oyvindbl Skrevet 22. desember 2011 Del Skrevet 22. desember 2011 Finnes det noested for avvenning fra slik avhengighet som primuser i alle rare utgaver? Jeg var kjempestolt da jeg innså at 30 primuser var mer enn jeg trengte, og solgte en Coleman 425E . Så da var det kjapt innom ebay, og så røyk jeg på en smell igjen....og igjen......og igjen. Så nå har jeg selvfølgelig 4 forskjellige utgaver av optimus 111, en haug med andre Optimus og coleman brennere, Vulcan safety stove (hvor får jeg fuel på boks til denne?), Borde og Taykit. Jeg så over lista med brennere igår, og fant ut at jeg kanskje kan selge 7-8 stykker (hvorav den ene er en som jeg har 2 av). Er det håp, eller må jeg bare overgi meg til evig Primus avhengighet og drivstoffluktende omgivelser for resten av livet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg