Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Måndag denne veka var planen at eg og ein venn skulle gå Svellnosbreen rundt. Det var ein svært våt og glatt fornøyelse bortover eggen. Me kom oss til toppen av Ymelstind, og hadde brukt såpass med tid, og var nesten tomme for tau til rapellfeste at me valgte å returnere ned Svellnosbreen, til Spiterstulen.

Ifølge Klatreføraren for Jotunheimen skal denne traversen ikkje by på nokre særlege problem, men me opplevde at nokre punkt ikkje stemte heilt. Kan hende det var pga eit sleipt og vått underlag?

Første punktet var ved første rapell(forbi Østre Tverråtind), her skulle rapellen kunne unngås på sørsida, me fann ingen gangbar veg ned der. Isåfall må denne vere veldig eksponert.

Det andre punktet var opp mot Ymelstind. Her står det i føraren at det er lettest å halde til høgre for eggen(2) opp mot toppen.

Her opplevde me å komme i svært laust, bratt og eksponert terreng. Greide etterkvart å traversere oss mot toppen, men dette er meir enn 2-klyving.

Det tredje punktet er vegen vidare frå Ymelstind til Storjuvtind. Her står det i klatreføraren at ein følgjer eggen greit bort til Storjuvtind.

Me fann inga gangbar rute ned derifra, og måtte ta ein rapell ned nordøst-sida.

Er det nokon som har liknande erfaringar med denne traversen? Eller er det me som har bomma/psyka ut pga glatt-vått underlag???

Annonse
Skrevet

Omgåelse i sørsiden i forhold til Østre Tverråtinden har jeg hørt om flere som har gått og snakket med noen, men rappell er nok det greieste om man har det med.

Opp til Ymelstinden er det primært to muligheter slik vi så det da vi gikk der. Enten svært utsatt, til dels lett 3'er klatring nokså rett på eggen eller opp meget løs renne (maks 2, men ikke så trivelig) til høyre for eggen.

Fra Ymelstinden til Storjuvtinden er det greit, men man er avhengig av å finne riktig vei ned fra førstnevnte, en litt utsatt hylle ut mot Svellnosbrean fører greit ned. Opp til Storjuvtinden er det en del klyveklatring (vil anslå ca. grad 2), men dette kan omgås i en bue mot vest og så opp.

Dere fant nok ikke letteste vei hele tiden da, og vått underlag hjelper ikke akkurat på humør eller psyke heller.

Skrevet
Første punktet var ved første rapell(forbi Østre Tverråtind), her skulle rapellen kunne unngås på sørsida, me fann ingen gangbar veg ned der. Isåfall må denne vere veldig eksponert.

Vi omgikk klatrepunktet vest for Østre Tverråtind (2302) i sørsida da vi i 1998 kom fra Store Tverråtind (2309). Man må holde ganske langt ned og gå et stykke i sørflanken under noen stup for å slippe unna med kun litt klyving i ur.

Har vedlagt et bilde (tatt i år) som viser omgåelsen slik jeg mener vi gikk den i 1998:

post-42-133474477508_thumb.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.