TOT Skrevet 26. februar 2021 Skrevet 26. februar 2021 Jeg tryna pĂ„ ski i forbindelse med frakt av mat til en hytte her om dagen, og oppdaget for seint at en full 1,75 liter med melk hadde gĂ„tt lekk i min 130 liter Bergans Viking. Jeg har skylt sekken i dusjen,  men frykter at melken likevel vil gi lukt. Jeg vurderer derfor Ă„ legge sekken til blĂžt i badekaret sammen med egna sĂ„pe. Er det noen som har erfaring med vask  av sekk?Â
Eksilbergenseren Skrevet 26. februar 2021 Skrevet 26. februar 2021 Jeg vasket haglĂžfssekken min i vaskemaskin etter Ă„ ha sĂžlt parafin i den. Det var ikke lurt. Det flasset av et belegg pĂ„ innsiden, og sekken var overhode ikke vanntett etterpĂ„. Jeg ville gĂ„tt forsiktig fram, men stinker den melk mĂ„ man jo gjĂžre noe. Tipper det var kombinasjon av temperatur og mekanisk slitasje i maskinen som Ăždela min. Lunkent stillestĂ„ende vann med mildt vaskemiddel er nok mye snillere.Â
+Blindgjenger Skrevet 26. februar 2021 Skrevet 26. februar 2021 RÄd fra sidene til Bergans: Sitat Kan sekken min vaskes? - Sekker kan vaskes pÄ 40°C finvask i maskin. Bruk Milo ullvaskemiddel eller lignende uten enzymer. Ingen sentrifugering. Fjern eventuelle aluminiums skinner, fest klips i hverandre og stram inn reimene litt fÞr vask. Er det store sekker kan de legges i en balje eller badekar. Sett inn eventuelle aluminiums skinner nÄr sekken er vÄt. DrypptÞrkes etter vask. https://www.bergans.com/no/kundeservice/faq
TOT Skrevet 26. februar 2021 Forfatter Skrevet 26. februar 2021 Vaskemaskin er uaktuelt for den enorme sekkenđ Men jeg forsĂžker meg i badekaret med Milo. Alt som tĂ„ler vann, tĂ„ler Milo, har jeg lest ....Â
+Marius Engelsen Skrevet 26. februar 2021 Skrevet 26. februar 2021 TOT skrev (1 time siden): Vaskemaskin er uaktuelt for den enorme sekkenđ Men jeg forsĂžker meg i badekaret med Milo. Alt som tĂ„ler vann, tĂ„ler Milo, har jeg lest .... hunder tĂ„ler ikke Ă„ bli vasket med milo. Det vet jeg, men det var ikke jeg som gjorde det... Milo pluss badekar passer nok bra for sekken tipper jeg  2
HÄkan S Skrevet 27. februar 2021 Skrevet 27. februar 2021 Jag tog fram en gammal sÀck som fÄtt lite mögellukt och tvÀttade ut och inv med sÄpa och vatten pÄ en svamp lite fuktig ej helt blöt och tog lite efter hand och torkade mellan varje gÄng. Sedan impregnering utvÀndigt med spray för klÀder. Provade en gÄng med maskin pÄ en dagsturs sÀck men dÄ försvann all invÀndig impregnering frÄn fabrik. FÄtt mkt spill i cykelvÀskor frÄn mat viktigt dÄ att fÄ bort allt före lukt av hÀrskning som kan vara svÄrare att fÄ bort Àn sjÀlva vÀtskan,vÀskor Àr ju av plastbelagd vÀv sÄ de suger ej upp lika ryggsÀck men om de ej vÀdras efter varje anvÀndning och ev tvÀttas blir de fort otrevliga. Ett tips Àr ju att ha en plastpÄse runt det som kan lÀcka sÄ blir det ev mindre stÀdning. En gÄng i en livsmedelsaffÀr hade jag en tryckflaska med 556 bil smörjmedel med grafit in och den hade lÀckt inv i dessa cykelvÀskor dÄ blev det lite uppstÄndelse och stÀdning av golv men vÀskorna tog ingen skada av mÀrket Waude de Àr nog över 10 Är nu bara bytt nÄgot spÀnne.(lÀrdom av detta tag av sjÀlva munstycket pÄ flaskan före transport). Ang Milo tvÀttmedel har nÄgon innehÄllsdeklaration sÄdant medel finns ej i vanliga livsmedels affÀrer hÀr utan de flesta köper liknande medel mkt dyrare i sportaffÀrer. 1
Gjest Skrevet 27. februar 2021 Skrevet 27. februar 2021 HĂ„ndvasket mine minste sekker med milo. Vasket/skyllet sĂ„ av med dusjhodet.Â
+Marius Engelsen Skrevet 27. februar 2021 Skrevet 27. februar 2021 HÄkan S skrev (1 time siden):  Ang Milo tvÀttmedel har nÄgon innehÄllsdeklaration sÄdant medel finns ej i vanliga livsmedels affÀrer hÀr utan de flesta köper liknande medel mkt dyrare i sportaffÀrer. Det er vaskemiddel for ull, uten enzymer.
HĂ„kan S Skrevet 27. februar 2021 Skrevet 27. februar 2021 Det vet jag men Ă€r det baserat pĂ„ tvĂ„l/sĂ„pa eller annat,misstĂ€nker att det sĂ€ljs i Norge i livsmedelsaffĂ€rer för att dun tĂ€cke Ă€r vĂ€ldigt vanligt hos er. Â
+Marius Engelsen Skrevet 27. februar 2021 Skrevet 27. februar 2021 HĂ„kan S skrev (6 timer siden): Det vet jag men Ă€r det baserat pĂ„ tvĂ„l/sĂ„pa eller annat,misstĂ€nker att det sĂ€ljs i Norge i livsmedelsaffĂ€rer för att dun tĂ€cke Ă€r vĂ€ldigt vanligt hos er.  Milo er for ull, ikke dun. Vi bruker mye ull, og da er det vanlig Ă„ kjĂžpe mye vaskemiddel beregnet for ull. Hvis dun tĂ€cke betyr dunteppe, sĂ„ kjenner jeg ingen som har det. Hvis det betyr dundyne sĂ„ er det mer vanlig. Men det har ingenting med Milo Ă„ gjĂžre. Milo er ett mildt vaskemiddel for ull og silke, vaskemiddel uten enzymer.Â
Troll1 Skrevet 28. februar 2021 Skrevet 28. februar 2021 HĂ„kan S skrev (20 timer siden): Ang Milo tvĂ€ttmedel har nĂ„gon innehĂ„llsdeklaration sĂ„dant medel finns ej i vanliga livsmedels affĂ€rer hĂ€r utan de flesta köper liknande medel mkt dyrare i sportaffĂ€rer. Nu finns det tvĂ€ttmedel för ull i vanlige butiker men det Ă€r kanske inte lika vanligt som i Norge. Har sjĂ€lv köpt det pĂ„ stora COOP i LuleĂ„.  Â
bÞrt-erik Skrevet 1. mars 2021 Skrevet 1. mars 2021 Ikke for varmt vann! Jeg har vasket/ skylt i dusjen en sekk full av saft. For hÞy temperatur gjÞr nylonreimer og nylonstoff mindre mykt og fleksibelt. 1
+Espen Ărud Skrevet 1. mars 2021 Skrevet 1. mars 2021 HĂ„kan S skrev (PĂ„ 27.2.2021 den 13.59): Det vet jag men Ă€r det baserat pĂ„ tvĂ„l/sĂ„pa eller annat,misstĂ€nker att det sĂ€ljs i Norge i livsmedelsaffĂ€rer för att dun tĂ€cke Ă€r vĂ€ldigt vanligt hos er.  https://app.ecoonline.com/documents/msds/1002665/20038977_286_fe763f5e580b9904acd52dc327280055.pdf https://app.ecoonline.com/ecosuite/applic/shoplink/shoplink.php?msdsCid=1002665&viewForm=pdf&msdsInt=L-1200704&msdsLang=1&showVB=1
HĂ„kan S Skrevet 1. mars 2021 Skrevet 1. mars 2021 DĂ„ finns det minst tre olika typer av tvĂ€ttmedel 1 Pulver med enzymer till tex bomul och de flesta syntet klĂ€der 2 Flytande sĂ„pa baserade eller tvĂ„lflingor för tex spandex trĂ€ningsklĂ€der 3 TvĂ€ttmedel för dun Den enda gĂ„ng jag mĂ€rkt nĂ„gon direkt betydelse var vid handtvĂ€tt av gamla regnklĂ€der frĂ„n Abeko belagd vĂ€v troligtvis av polyuretan dĂ„ det lossade stora sjok av belĂ€ggningen dĂ„ hade jag pulver typ Via om det berodde pĂ„ att de lĂ„g för lĂ€nge i blöt eller att materialet var sĂ„ nedbrutet av Ă„lder vet jag ej,skulle vĂ€lja sĂ„pa nĂ€sta gĂ„ng till regnklĂ€der PS Dyne betyder tĂ€cke dvs i stĂ€llet för filt oftast av ull som man har i ett pĂ„slakan förr var tĂ€cke av vadd av rester frĂ„n textilindustrin av bomull eller syntet     Â
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ