Gå til innhold
  • Bli medlem

Høsttur (turforslag)


ØyvindW

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har høstferie i uke 40, og kunne gjerne tenkt meg å bruke denne til en litt lengre fjelltur. Jeg har ikke veldig mye erfaring med fjellvandring, men jeg er i god form og klarer meg fint ute(Takk til speidern.). Jeg er 19 år. Det jeg lurer mest på, er om noen har noen gode turforslag? Jeg bor på Toten, to timer nord for Oslo og i nærheten av Gjøvik. Jeg tenkte litt på å begynne fra Gjendesheim, gå over Besseggen og videre innover, kanskje rundt Gjende, men jeg er ikke sikker. Noen som har noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ikke snøen har lagt seg for dypt, har du allerede plukket frem noe av det flotteste selv. Men vær litt forsiktig om du går alene over steder som Besseggen på snøføre. Det kommer ikke akkurat folk rekende hele tiden for å hjelpe deg om du skulle skli og.... Men dekningen er til gjengjeld god over Besseggen og enkelte andre steder (Sjugurdstinden), men den forsvinner mer eller mindre helt lenger inne i Heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ØyvindW !

Jeg ser at meldingen din er lagt inn søndag den 10. I dag er det mandag den 18. i uke 38 og du planlegger å gå i uke 40 som begynner søndag 1. oktober.

Som Morten sier kan det godt tenkes at det da er snø på Besseggen hvor du ønsker å gå.

I betraktning av at dette, så vidt jeg kan skjønne, eventuelt blir din første tur alene, vil jeg anbefale deg, særlig på grunn av værutsiktene, å ta en annen tur.

Ideer til en enklere tur finner du på "Turplanlegger" på www.turistforeningen.no og husk at de betjente hyttene i fjellet er nå stengt for i år. Men de selvbetjente hyttene i f.eks. Gausdal vestfjell ("Huldreheimen") er vel åpne for den som har "DNT-nøkkel" Opplysninger om alt dette finner du på DNTs hjemmeside. God tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vert i Hulderheimen på vinteren og sommeren kjempefint område å gå i.

Syntes att det var litt for korte avstander mellom hyttene, men man må ikke gå inn til nærmeste hytte eller man kan stoppe på hytta og gå en tur til en topp i nærheten.

Hvis du tar tog eller buss så er det mulig å gå fra Lillehammer sia via Gjendesheim og til Beitostølen derfra buss hjem eller gå tilbake over fjellet.

Kjempe tur.

Husk DNT nøkkel ellers så er det 12 hytter/ skur som er åpne, men de kan være utlånt til jegere kontroller det først med fjellstyret.

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.