Jakob Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Kære Alle. Sidste påske var jeg en tur i Jotunheimen med telt og ski. I den forbindelse brugte vi en del tid på at smelte sne til vand. Vi brugte en Trangia sprit brænder. Spørgmål: Hvilken type brænder smelter hurtigst en gryde is om til vand - OG virker både benzin brænder og parafin brændere i minus grader? På forhånd tak for hjælpen Mvh Jakob
A8G16 Skrevet 19. juli 2006 Skrevet 19. juli 2006 Bensin og parafinbrennere virker meget godt i kaldt vær mye bedre enn spritbrennerer. Parafinbrennere må forvarmes med sprit, bensin kan tennes uten forvarming. For øvrig er det ofte ikke nødvendig å smelte snø for å få vann i vinterfjellet. Ved å velge teltplasser i tilknytning til et vann, er det ofte overvann under snøen. Det er vanligvis lettest å finne overvann nær inn- og utløp og nær steder der det er store snøfonner ut over isen. Sist vinter var det rett nok noe vanskeligere enn vanlig pga. lite snø i fjellet.
Håvard Skrevet 24. juli 2006 Skrevet 24. juli 2006 Enig med A8G16! Husk nå at du bruker svært mye(60-70% extra), etter mitt syn, unødvendig energi på å KOKE drikkevannet. Smelt snøen og fyll på flasker. Jeg for min del har aldri blitt syk av det, på fryktelig mange turer. God tur
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå