Gå til innhold
  • Bli medlem

Frostadtinden


g-arnt

Anbefalte innlegg

Annonse
Men hvorfor er ikke varden bygget på toppen ????

Et klassisk fenomen i fylker hvor ikke fjellene er fullt så spisse.

Det ser ut som om 801m har en viss forrang da trig. punktet (varden) er målt med både bunn og topp av varde. Det er vel derfor naturlig å anta at det har med høydemåling (fra sør-vest) å gjøre.

Synsing. Dette er ikke mitt fag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varder blir bygget overalt. Slettes ikke alltid varden står på det høyeste punktet. Folk i bygdene liker å kunne se varden fra dalene, dermed blir de ofte plassert på litt rare plasser.

Ikke uvanlig fenomen. "Værste" tilfellet jeg har sett må vel være Aurdalsnibba i Sykkylven. På toppen er det ingen som stopper, der er heller ingen varde. 500m lenger nord der i mot, dit går "alle", og der står en diger varde som nok er godt synlig fra bl.a Aurdalssætra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Værste" tilfellet jeg har sett må vel være Aurdalsnibba i Sykkylven. På toppen er det ingen som stopper, der er heller ingen varde. 500m lenger nord der i mot, dit går "alle", og der står en diger varde som nok er godt synlig fra bl.a Aurdalssætra.

he he, jeg ser det på kartet. Kan ikke bebreide folk. Det er vel kjent og kjær utsikt de vil ha. Å gå på *topp*tur har vel ikke akkurat slått rot i bygdene enda.

Mange ganger jeg har ringt på hos lokale folk, og spurt etter sti, har jeg blitt anbefalt å gå til en eller annen kolle som troner over bygda. I stedet for toppen. Det er der folk går blir jeg fortalt.

Når jeg så røper at jeg virkelig *vil* til topps kan det hende jeg får hvorfor? eller et ja-ja blikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varder blir bygget overalt. Slettes ikke alltid varden står på det høyeste punktet. Folk i bygdene liker å kunne se varden fra dalene, dermed blir de ofte plassert på litt rare plasser.

Hmm, er ikke du landmåler. Mange varder er trigonometrisk bestemt. For at de skal være interessante tilsiktnings(orienteringspunkt)punkt bør de synes fra sivilisasjonen, derav plasseringa.

Med nytt grunnlagsnett og moderne teknologi (f.eks GPS) blir dette selvfølgelig mindre og mindre aktuell problemstilling.....

Men det med at bygdefolk vil se varden hjemmefra og se hjem fra varden er nok også et poeng. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange varder er trigonometrisk bestemt. For at de skal være interessante tilsiktnings(orienteringspunkt)punkt bør de synes fra sivilisasjonen, derav plasseringa.

Ser av eksempelet mitt, Aurdalsnibba, når jeg zoomer inn på Norgesglasset, trig.pkt 1092,64 der varden står, 1126,0 på toppen. Sjekket nettopp også Husnakkhornet litt lenger øst, nesten samme "fenomen" også der, varden står ca 100m vest for toppen på kanten mot Ramstaddalen (ca 25m lavere). Men der finner jeg ikke noe trig.pkt på kartet :shock: Men varden er godt synlig fra dalen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola og Kari Nordmann har en horribel skikk med å legge steiner oppå hverandre på de merkeligste steder :shock: . Hadde de holdt seg til fjelltopper og steder der stien er vanskelig å se, hadde det vært greit. Det mest irriterende er varder på bakketopper som ser ut som topper nedenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er ikke du landmåler. Mange varder er trigonometrisk bestemt. For at de skal være interessante tilsiktnings(orienteringspunkt)punkt bør de synes fra sivilisasjonen, derav plasseringa.

Med nytt grunnlagsnett og moderne teknologi (f.eks GPS) blir dette selvfølgelig mindre og mindre aktuell problemstilling.....

Men det med at bygdefolk vil se varden hjemmefra og se hjem fra varden er nok også et poeng. :shock:

Jeg har aldri vært borti en varde som er innmålt eller trig. bestemt. Det er derimot trig.punktene med sine signaler oppå. Disse blir brukt som fjernsikt når man måler med kikkert og må kunne ses fra lang avstand. Derfor er trig.punktene ikke alltid på det høyeste punktet. Varder derimot er bare et symbol som menneskene lager for å markere f.eks. toppunkt eller toppens høyeste sett fra dalene. Vardegalskap praktiseres mye i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt spesielt med Frostatinden er at varden ble bygget opp fra grunnen av for 2-3 år siden. Jeg traff en kar på toppen som hadde vært med på arbeidet. Den gamle varden var totalt nedfallen og 12 mann dro til topps med spett og hakke for å bygge ny varde. De holdt på i 4 timer, så varden er et godt ukesverk. Når man først setter igang med en slikt arbeide, burde man jo bygge varden på toppen !

Nå skal det også sies at der varden stod var det bart, mens på det høyeste punktet lå det fortsatt en stor fonn. Vedlegger bilde tatt fra det høyeste punktet ned mot varden fra midten av juni i fjor.

post-480-1334744116_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært borti en varde som er innmålt eller trig. bestemt. Det er derimot trig.punktene med sine signaler oppå. Disse blir brukt som fjernsikt når man måler med kikkert og må kunne ses fra lang avstand. Derfor er trig.punktene ikke alltid på det høyeste punktet.

Det finnes mange koordinatbestemte varder her i landet. Ofte er disse bestemt eksentrisk fra et hovedpunkt som er representert ved en bolt. Varder viser seg å stå noe lenger en mange av signalene som setttes direkte på bolten. Det er jo som regel ganske værhardt der de står.

Men ved mye ukritisk vardebygging kan det jo i mange tilfeller være vanskelig å vite hvilken varde en skal sikte på :shock:

Jeg har selv brukt varder som fjernsikt under landmåling. Det er jo ikke noen ulempe å ha kjennskap til forholdene på toppen og punktenes kvalitet i et slikt arbeid. Landmålere som jobber mye i et område vil etterhvert få erfaring med hvilke varder som er pålitelige som tilsikt i et område.

Nedblåste signaler som er satt opp igjen av ukyndige, gjerne på et annet sted enn der de burde ha stått, er en reel feilkilde..... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite, men hyggelig bildegalleri fra turen hjem i dag;

Legg merke til toppen under Synnavindsnipa, den har vel ikke pf>100 men er vel ikke langt i fra... :?:

Forresten litt alvorlig historie knyttet til området rundt den toppen, Molaupsåta. I 1971 omkom 7 personer da de ble tatt av ras. Etter et kraftig snøfall på høsten skulle et par-tre personer opp langs denne toppen for å hente ned igjen noen geiter som sto værfaste. Fonna feide med seg alt og alle. Fra nabobygdene kom folk for å hjelpe til, da kom fonn nr 2... 7 personer omkom... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.